یک کارشناس فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران»:

تعداد هنرستان های وابسته به دستگاه ها 5 برابر شد


اکرم رضایی‌ثانی
خبرنگار
سال‌ها است که آموزش‌و‌پرورش بنا دارد سهم آموزش برای رشته‌های فنی و مهارتی را به 50درصد برساند. بارها از سوی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام شده که طبق برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه باید ۵۰درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها و آموزش‌های مهارتی رسمی تحصیل کنند و این قانون مصوب مجلس است. پس از اینکه سهم هنرستان‌ها تحقق نیافت به منظور اجرایی شدن آن، مقرر شد رشته‌های فنی پایش شود و طرح توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای تهیه و تصویب گردد. البته معرفی رشته‌های جدید و موردنیاز مناطق خاص می‌تواند به توسعه این هنرستان‌ها و رسیدن به سهم 50درصدی آن از آموزش کمک کند. مصطفی آذرکیش مدیرکل سابق دفتر فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌و‌پرورش که سال‌های گذشته از نزدیک در فرازوفرودهای این چالش حضور داشته و یک هفته‌ای است که پست خود را تحویل داده است به «ایران» گفت: برای اینکه در جهت افزایش ظرفیت تولید در کشور گامی برداشته شود و برنامه‌های آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تحول داشته باشند باید جذابیت ایجاد شود؛ به‌طوری‌که این جذابیت لازم برای جوانان جویای کار و جوانان فعال جامعه همراه با تشویق و ترغیب به تلاش کردن باشد. درنهایت این نوع تحول موجب افزایش تولید و رشد بالای اقتصادی خواهد شد. طراحی دوره‌های آموزشی بر اساس نیاز بازار کار لازم است. این آموزش‌ها در محیط واقعی کار باعث تقویت فناوری، نوآوری و ارتقای کیفیت آموزش هم می‌شود. زمانی که هنرستان در جوار کارخانه یا صنعت باشد، عموماً ما ارتباط و تناسب با نیاز بازار کار، کیفیت بهتر و همچنین دسترسی و مشارکت بهتر آموزش‌ها را پیگیری می‌کنیم و این باعث می‌شود ترویج نوآوری را در آموزش‌ها بیشتر داشته باشیم.
وی ادامه داد: در قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، قطعاً اهدافی برای تربیت نیروی انسانی ماهر، نیمه‌ماهر، استادکار، سرپرست بخش، تکنیسین، کارشناس حرفه‌ای، کارشناس ارشد حرفه‌ای و دکترای حرفه‌ای را داریم که  در تعامل با متقاضیان این آموزش‌ها بهتر به سرانجام خواهد رسید. بر این اساس اگر از مجموعه‌رشته‌هایی که در نهایت تصویب می‌شوند، شرکت‌ها، کارخانجات، مؤسسات و... بخواهند با آموزش‌وپرورش همکاری و همراهی داشته باشند کار به نتیجه مطلوبی خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۱رشته مهارتی در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش داریم که در بیش از ۷هزار هنرستان در سراسر کشور در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در حال آموزش به دانش‌آموزان است  و همچنین علاوه بر این، هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۳۰هزار نفر هنرجو در مدارس فنی‌وحرفه‌ای در حال تحصیل هستند، بیان کرد: در سال 1400 که آن را پشت‌سر گذاشتیم چند اتفاق مهم رخ داد. اول اینکه بیش از ۵۷۰میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان از محل سازمان نوسازی مدارس، از محل بودجه سنواتی تجهیز هنرستان‌ها و از محل هدفمندسازی یارانه‌ها اختصاص پیدا کرد. در تعامل با جامعه خیرین کشور نیز مبالغی اختصاص یافت. شعار جامعه خیرین مدرسه‌ساز که خودشان نیز آن را در پرتال جامعه خیرین به نمایش گذاشته‌اند، «مهارت‌آموزی و ساخت و تجهیز هنرستان‌ها» است. از طرف دیگر بیش از ۷هزار و ۱۰۰نفر استادکار و هنرآموز به‌عنوان نیروی انسانی وارد هنرستان‌های کشور شدند.
وی درباره اینکه در این سال‌ها تعامل دفتر فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به داشتن رشته مهارتی مکانیک خودرو با شرکت‌های خودرو‌سازی چگونه بوده نیز گفت: درباره تعامل برخی از بخش‌های خصوصی از جمله خودروسازی ایران‌خودرو باید بگویم که تقریباً بالغ بر حدود ۳۰۰دستگاه موتور ef7و tu5 که از جمله موتورهای به روز ایران‌خودرو هستند، برای تجهیز هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش که دارای رشته مکانیک خودرو هستند، به‌کار گرفته می‌شوند. تعداد هنرستان‌های وابسته در برخی از دستگاه‌ها ۵برابر شد یعنی تعداد هنرستان‌های وابسته ما در وزارت جهاد کشاورزی پنج مورد بود ولی اکنون این تعداد به 40مورد رسیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/15/614384/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها