16 کشته و 37 مصـدوم در سـومین روز متروپل

توقف آوار برداری برای ایمن سازی


گروه حوادث/  عملیات آواربرداری و جست و جو برای نجات ناپدیدشدگان در حادثه ریزش برج 10 طبقه متروپل آبادان در سومین روز پس از این فاجعه هولناک در حالی ادامه یافت که آمار قربانیان به 16 و مصدومان به 37 نفر رسید.ساعت 12 و نیم ظهر دوشنبه دوم خرداد بود که ناگهان مجتمع تجاری، تفریحی متروپل در خیابان امیری آبادان مقابل چشمان حیرت‌زده مردمی که در بازار در حال خرید بودند، فروریخت و ده‌ها نفر را زیر آوار مدفون کرد.
«احسان عباسپور» فرماندار ویژه آبادان در تشریح آخرین وضعیت حادثه متروپل آبادان به «ایران» گفت: آخرین آمار فوت‌شدگان حادثه تا ظهر چهارشنبه ۱۶ نفر و تعداد مجروحان ۳۷ نفر است.
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر که همچنان در محل ریزش ساختمان متروپل آبادان حضور دارد، درباره روند امدادرسانی و جست‌وجو در سومین روز از حادثه ریزش این ساختمان گفت:‌ عملیات امداد و نجات با تمام توان ادامه دارد و با اقدامات انجام شده توانستیم کوچه محل حادثه را که بسیار پرخطر بود تا حد زیادی پاکسازی کنیم و مسیر در حال بازگشایی است.وی ضمن تشکر و قدردانی از مردم آبادان که خدمات زیادی به امدادگران ارائه می‌کنند، گفت: یکی از مواردی که عملیات جست‌وجو و نجات را در شرایط دشوار و خطرناکی قرارداده احتمال ریزش بخشی از سازه مجاور است، با وجود این امدادگران با تمام توان درحال جست‌و‌جو هستند و امیدواریم که بتوانیم افراد دیگری را زنده از زیر آوار خارج کنیم.
کولیوند درباره زمان تقریبی پایان عملیات اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی و حجم آوار ممکن است عملیات به این زودی‌ها تمام نشده و تا دو سه روز آینده هم ادامه داشته باشد. البته ما در تلاشیم که در کمترین زمان ممکن عملیات جست‌وجو و نجات را در محل حادثه انجام دهیم.
دستور توقف آواربرداری 
از سوی وزیر کشور
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز که به آبادان سفر کرده است تا از نزدیک در جریان روند عملیات امداد‌رسانی قرار بگیرد پس از ملاقات با خانواده حادثه دیدگان ضمن تسلیت به مردم آبادان و خانواده درگذشتگان حادثه متروپل، اظهار کرد: درخواست خانواده‌ها و مردم ارسال تجهیزات و ماشین‌آلات بیشتر به محل ساختمان متروپل بود. همچنین این خانواده‌ها درخواست داشتند تا روند آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود.
وی افزود: در حال حاضر از آنجا که  با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه هستیم عملیات آواربرداری برای چند ساعت متوقف شد. چرا که احتمال ریزش بقیه سازه وجود دارد و این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود. بنابراین از مردم تقاضا داریم در محدوده این ساختمان حضور نداشته باشند تا هم ریسک وقوع حادثه دیگری کمتر شود و هم مردم با خروج از این محل اجازه ایمن سازی را به ماشین‌آلات و نیروها بدهند. محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران نیز گفت:  مهمترین علت کندی کار این است که احتمال می‌دهیم افرادی در لایه‌های زیرین وجود داشته باشند. اگر بخواهیم ساختمان را تخریب کنیم به طور حتم فشار بیشتری بر لایه های پایین خواهد آورد و به خاطر وجود افراد در زیر آوار نمی توانیم با بولدوزرهای قدرتمند کار را پیش ببریم.

ایمن‌سازی سازه همزمان
 با آواربرداری
مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات نیز گفت: در حال حاضر ۱۲ تیم از هلال احمر در منطقه وجود دارد و البته سایر دستگاه‌های امدادی و خدماتی نیز در امدادرسانی حضور دارند اما چند مشکل در حال حاضر وجود دارد از جمله اینکه بخشی از سازه ناایمن است، البته بخشی از این مشکل رفع شده است و توانستیم تا حدودی ایمن‌سازی را انجام دهیم اما چون خیابان‌های منتهی به ساختمان باریک است، تجهیزات و ادوات سنگین به سختی حرکت می‌کنند. همچنین با ازدحام مردم در منطقه مواجه هستیم و هر چقدر هم که تقاضا می‌کنیم تا وارد محدوده نشوند، توجه لازم وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان افراد مفقود شده در زیرآوار هستند، گفت: براساس روایتی که برخی از خانواده‌ها دارند، همچنان احتمال می‌دهیم افرادی در زیرآوار باشند و ما تا آواربرداری کامل، کار جست‌و‌جو را نیز ادامه خواهیم داد، البته امیدواریم مفقودی دیگری در ساختمان نباشد، اما تا به‌صورت کامل آوار برداشته نشود، نمی‌توانیم در این خصوص اظهارنظر کنیم.

تشییع پیکر جانباختگان متروپل
صبح دیروز مراسم تشییع پیکر 6 نفر از جانباختگان حادثه ریزش برج متروپل در آبادان با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی، امام جمعه این شهر برگزار شد. پیکرهای پیمان بایندور و مهدی اسماعیلی از جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با حضور جمعی از مردم و مسئولان محلی در این شهر تشییع و خاکسپاری شد.همچنین پیکر محمد کشفی برای تدفین به اصفهان و پیکرهای مسیح صادقی، طارق قیم و امیر لفتو‌زاده برای تشییع به خرمشهر منتقل شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/13/614371/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها