«پست مدرنیسم» غربی‌ها فریبی بیش نیست

زمان بپاخیزی ملل مغبون آفریقا


جیووانی مارشال، متخصص مطالعات آفریقایی
مترجم: وصال روحانی
آنچه آفریقایی‌ها در دل سال 2022 به آن نیاز مبرم دارند، رها شدن از قیمومت غربی‌ها و ایستادن روی پای خود است. قرن‌ها استثمار شدن آفریقایی‌ها توسط غربی‌ها هیچ بهره‌ای برای آنها نداشته و بهتر است خشم برخاسته از این قضیه صرف پس زدن دولت‌های غربی و ساختن دنیایی تازه برای آفریقایی‌ها شود.
ایراد بعضی ملل آفریقایی این است که بیش از حد به دنیای پست مدرنی که غربی‌ها مدعی ایجاد آن هستند، احترام می‌گذارند. کافی است «روشن‌پوست»ها و مهاجران غربی وارد بعضی کشورهای آفریقایی شوند، چنان از آنها تجلیل می‌شود که انگار منجی مردم آفریقا هستند. این در حالی است که به شهادت تاریخ، غربی‌ها و مهاجران بیش از آنکه چیزی به آفریقایی‌ها داده باشند، چیزهایی را از آنها گرفته‌اند. بی‌توجهی به مسائلی از این دست سبب شده که سیاهپوستان مقیم امریکا که اغلب‌شان آفریقایی‌تبار هستند، توسط سفیدپوستان این کشور تحت مخاطره دائمی باشند .
غربی‌ها به سرکردگی امریکا سال‌ها کوشیده‌اند نظام‌های آفریقایی را به ادعای خود مدرن‌سازی و از زندگی‌های حداقلی و باری به هر جهت رها سازند اما آنها اگر هنر این گونه کارها را داشتند و از جدیت و صداقت بهره می‌بردند، ابتدا جلوی نئونازی‌ها و بپاخیزی مجدد انواع پوپولیست‌ها و دولت‌های تندرو را در حیطه زندگی خود می‌گرفتند. این ادعا که تمدن مدرن، ‌زاده غربی‌ها و محصول علوم نوینی است که اندیشمندانی چون روسو و سارتر به ارمغان آورده‌اند، حربه‌ای کارساز در دست سیاستمدارانی شده که امنیت را از برخی کشورهای کم‌برخوردار گرفته و تا سرحد امکان از منابع طبیعی آنها برای خود برداشت کرده‌اند و آنها را هر چه مغبون‌تر ساخته‌اند. این فخرفروشی که «هر اختراعی در قرن اخیر محصول علم نوابغ غربی بوده»، نوعی کوچک شمردن کشورهای کوچک‌تر و تلاش برای تحقیر و تحمیق آفریقایی‌ها است تا آنها بپذیرند که باید همیشه نقش‌های درجه چندم را ایفا کنند و جایگاه اول متعلق به دولت‌های بزرگ غربی و برگزیدگان آنها است.  هنوز هم انواع برده‌داری‌های مدرن با مدل‌های جدیدتر و به صور پنهان در جوامع غربی برقرار است. در بسیاری از ایالات امریکا که معتقد به برتری نژاد سفیدها هستند، سیاهان هنوز «کاکاسیاه» نامیده می‌شوند و نقطه اوج این روند، کشته شدن مکرر سیاهان در خشونت‌های خیابانی توسط پلیس‌های تندرو سفیدپوست یا کوکلوس کلان‌ها و سایر گروه‌های نژادپرست است. آنهایی که هنوز به برتری ‌نژاد سفید معتقد هستند، باید بدانند که سیاهان در جهان هرگز تسلیم امواجی از این دست نمی‌شوند و هر از چندگاه انقلاب‌هایی مردمی در ضدیت با این پروسه‌ها برپا می‌شود و نقشه‌های نژادپرستان را نقش بر آب می‌کند.
ارزش‌های انسانی چیزی نیست که محو شود اما لازمه حفظ آن، بپاخیزی هر چه بیشتر مردم آفریقا در قبال کسانی است که پس از سال‌ها استعمارگری در این قاره هنوز هم قصد تغییر رویه ندارند و به بهانه جاری‌سازی مدرنیسم، آفریقایی‌ها را هر چه بیشتر می‌تارانند. هر کشوری که برتری ادعایی سفیدها بر سیاهپوستان را بپذیرد و به چیزی موهوم به‌نام رجحان‌نژاد سفید معتقد باشد و فریب پست مدرنیسم غربی‌ها را بخورد، فقط آب به آسیاب دشمن خواهد ریخت و گروه‌های افراطی در جهان را تقویت خواهد کرد؛ گروه‌هایی که زندگی آسوده و خواب راحت را از چشم آفریقایی‌ها ربوده‌اند.
منبع: AlJazeera

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/4/614360/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها