کره‌شمالی با شلیک 3 موشک، جواب تحریک‌های امریکا را داد

جواب سلام «اون» به «بایدن»


وصال روحانی/ کره‌شمالی روز گذشته چند ساعت بعد از اتمام سفر 5 روزه جو بایدن به کره‌جنوبی و ژاپن، با پرتاب 3 موشک از کرانه شرقی خاک خود سلام رئیس‌جمهور امریکا را پاسخ داد. «بایدن» در جریان سفر خود به ژاپن وقتی خبرنگاران از او پرسیدند، چه پیامی برای کره‌شمالی دارد، گفت: «فقط: سلام، نقطه سر خط.»
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، یکی از 3 موشک شلیک شده کره‌شمالی که پرتاب‌هایی آزمایشی بودند، بالستیک و قاره‌نورد بود. اولین موشک ساعت 6 صبح چهارشنبه (4 خرداد) از شهر پیونگ‌یانگ به پرواز درآمده است. فاصله زمانی شلیک موشک دوم با موشک اول 37 دقیقه بوده و فقط 5 دقیقه بعد از موشک دوم، موشک سوم نیز شلیک شده است.
این دومین‌ باری است که کره‌شمالی بعد از پایان دادن به فترتی چهارساله و خودخواسته در شلیک موشک‌های بین‌قاره‌ای دوربرد، این آزمایش‌ها را انجام می‌‌دهد. تغییر رویه کره‌شمالی در این زمینه زمانی صورت گرفت که مدت‌ها مذاکره با امریکا و رئیس‌جمهور قبلی این کشور (دونالد ترامپ) بر سر نحوه تعدیل آزمایش سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی به توافق نهایی منجر نشد و اختلافات قبلی پابرجا ماند.
این آزمایش‌ها در حالی انجام شد که رئیس‌جمهور امریکا پس از ملاقات با سران ژاپن و  کره‌جنوبی و دیدار از سایت‌های مختلف نظامی این کشورها به آنها اطمینان داد نگران قدرت فزاینده اتمی کره‌شمالی نباشند، زیرا کاخ سفید از آنها در قبال هر تهدید نظامی احتمالی پیونگ یانگ حمایت خواهد کرد.
کره‌جنوبی هم دست به کار شد
یون سوک یئول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی روز گذشته پس از انفجار موشک‌های تازه کره‌شمالی جلسه‌ای اضطراری با اعضای شورای امنیت ملی این کشور داشت. به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، سوک یئول در پایان این جلسه اقدام جدید نظامی پیونگ یانگ را خطری بالقوه برای صلح جهانی توصیف و تأکید کرد نیروهای نظامی کشورش با همیاری امریکا آماده‌اند هرگونه تهدید نظامی از جانب پیونگ یانگ را سرکوب کنند. ستاد کل ارتش کره‌جنوبی (JCS) هم در بیانیه‌ای تصریح کرد که این ستاد و ناوگان نظامی امریکا به نوبه خود 2 موشک «نزدیک‌برد» را شلیک کرده‌اند تا جواب تهدید پیونگ یانگ را به سبک خود آنها بدهند.
در توکیو نوبوئو کیشی وزیر دفاع ژاپن شلیک موشک‌های کره‌شمالی را نماد یک تحریک آشکار نظامی از سوی این کشور توصیف کرد و گفت: دولت ژاپن به هیچ‌وجه نمی‌پذیرد که زرادخانه کره‌شمالی با اعمالی از این دست نمایش قدرت بدهد. به گزارش رویترز با احتساب 3 موشک شلیک شده روز چهارشنبه، کره‌شمالی در سال 2022 که هنوز 7 ماه آن باقی‌مانده، 17 بار به آزمایش موشک‌های مختلف خود پرداخته است. کاخ سفید هم عصر دیروز اعلام کرد جزئیات اتفاقات تازه پیونگ یانگ به اطلاع بایدن رسانده شده است.
پیونگ یانگ خیال شکست ندارد
برخی تحلیلگران شرق آسیایی ضمن تأیید این نظریه که تعیین این زمان خاص (سفر بایدن به 2 کشور همسایه کره‌شمالی) به قصد جوابگویی مستقیم از سوی پیونگ یانگ به همکاری نظامی مشترک کاخ سفید با بدخواهان کره‌شمالی و نوعی ضرب‌شست بوده، می‌تواند ادامه‌ای بر روند مستمر تست کردن محصولات جدید نظامی پیونگ یانگ هم تلقی شود. به واقع کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی از ژانویه 2021 به بعد همواره تصریح کرده بود که کشورش در فاصله‌های زمانی مشخص دائماً به شلیک موشک‌های دوربرد و قاره‌پیما چه از خاک و چه از سطح دریا ادامه خواهد داد تا کارایی آنها را بسنجد. این مقام کره‌شمالی سلاح‌های مافوق سریع و زیردریایی‌های هسته‌ای خود را هم تست خواهد کرد تا مردم این کشور مطمئن شوند پیونگ یانگ بازنده هیچ نبرد احتمالی‌ نیست که نیروهای حیله‌گر غربی با فرماندهی امریکا علیه این کشور به‌راه بیندازند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/4/614359/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها