افزایش سرمایه‌گذاری برای بازسازی شهرت قدیمی

نساجی یزد مدرن می‌شود


ایران زمین _ یزد در گذشته از استان‌های پرآوازه در صنعت نساجی بود.  امروز هم  در تولید و صادرات حوزه ریسندگی الیاف بلند و تولید نخ فرش در کشور جزو استان‌های مطرح است و در تولید پارچه ترمه و روفرشی نیز در رده اول کشوری است. 
همچنین از لحاظ کیفیت و دانش فنی در زمینه نخ پنبه‌ای عملکرد خوبی داشته است. با این حال واقعیت آن است که به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت، افزایش واردات و بی‌توجهی به کیفیت، در سال‌های اخیر یزد جایگاه گذشته را ندارد. با این حال با توجه به سازگاری صنعت نساجی با اقلیم کم‌آب و خشک یزد و همچنین تجربه و دانش فنی بالای یزدی‌ها در تولید انواع پارچه و منسوجات، مسئولان استانی و فعالان  بخش نساجی امیدوارند با افزایش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران بتوانند آوازه گذشته یزد را بازسازی و تازه کنند.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی که با محوریت صنعت نساجی برگزار شد، در مورد طرح‌های نیمه‌تمام حوزه صنعت استان گفت: یزد در زمینه طرح‌های نیمه‌تمام یا طرح‌های رو به جلو با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد رتبه نخست کشوری را دارد. 
محمدرضا علمداریزدی افزود: در حال حاضر یک‌هزار و 47طرح رو به پیشرفت در استان یزد وجود دارد که از این تعداد 300مورد مربوط به صنعت نساجی است. وی همچنین یادآور شد: برای این طرح‌ها 5هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و البته تکمیل آنها برای  6هزار نفر در استان  اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد. علمدار‌یزدی خاطرنشان ساخت: در صنعت نساجی برای اشتغال یک نفر 70برابر آب کمتر نسبت به سایر صنایع استفاده می‌شود درحالی‌که ارزش افزوده این صنعت، 90برابر سایر صنایع است، بنابراین این صنعت برای استان یزد بسیار مفید است.رئیس سازمان صمت استان  با اشاره به مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: رتبه دوم مصوبات ستاد تسهیل به صنعت نساجی اختصاص دارد و در سال 1400 بالغ بر 400پروانه بهره‌برداری جدیدی که صادر شده، 50مورد آن  مربوط  به صنعت نساجی است.رئیس سازمان صمت استان یزد با اشاره به اینکه اولویت ما در تسهیلات طرح‌های رونق تولید؛ سرمایه ثابت، سرمایه در گردش، تبصره 18 و... نساجی است، عنوان کرد: طرح‌های صنعت نساجی بدون استثنا در کارگروه تسهیل وام‌ها تصویب می‌شود.
افزایش قاچاق پارچه به ایران
همچنین مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر تکمیل زنجیره صنعت نساجی در استان یزد گفت: هر حمایت و همراهی که از سوی وزارت صمت لازم باشد، در این راستا انجام خواهد شد. افسانه محرابی همچنین اظهار داشت: تأمین مواد اولیه، ماشین‌آلات و تأمین نقدینگی، سه موضوع مهمی است که می‌تواند ارتقا و پیشرفت تمامی صنایع بویِژه صنایع نساجی را رقم بزند.
وی همچنین ادامه داد: گلوگاه ما در زمینه نساجی، پارچه است که بخشی از آن به طور غیررسمی وارد کشور می‌شود به همین دلیل لازم است برای زنجیره صنعت نساجی برنامه جامع تدوین شود.محرابی  با بیان اینکه البته واردات رسمی پارچه بیشتر شده است، گفت: در گذشته میزان واردات غیررسمی پارچه از پوشاک بیشتر بود اما با اقدامات انجام شده، از واردات غیررسمی یا همان قاچاق به شکل جدی‌تری جلوگیری می‌شود. وی گفت: تا پارچه داخلی تأمین نشود، نمی‌توانیم اجازه واردات ندهیم اما هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد تا تولید پارچه در کشور افزایش یابد.محرابی همچنین بر برندسازی و ساماندهی واحدهای کوچک نساجی در یزد نیز تأکید کرد و گفت: این مهم باید به‌عنوان یک اولویت مدنظر باشد.استاندار یزد نیز در حاشیه مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی ماشین‌آلات و محصولات نساجی، چرم، پوشاک و فرش استان یزد که با حضور مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صمت برگزار شد، نساجی و خوشه‌های مرتبط با آن را یکی از محورهای دهگانه برنامه یزد نوین دانست و گفت: استراتژی استان در این بخش «از بذر تا پارچه و پوشاک» است که این امر با جدیت دنبال می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/11/614355/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها