توسعه اشتغال زنان روستایی همراه با افزایش درآمدزایی؛ از مزرعه تا بازار

صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی افزایش می‌یابد


ایران‌زمین - براساس برخی آمارها سهم زنان در اشتغال بخش کشاورزی در ایران 11درصد است که از شاخص میانگین جهانی حدود 30درصد کمتر است. درواقع با توجه به سهم 40درصدی زنان در اشتغال بخش کشاورزی در جهان، می‌توان گفت که ایران فاصله معنا‌داری با شاخص‌های جهانی دارد، اما به گفته کارشناسان دلیل این فاصله آماری پایین بودن سهم زنان در اشتغال روستایی و کشاورزی نیست. در شمال کشور، شالیزارهای برنج و باغ‌های چای با زحمت و تلاش زنان است که به بار می‌نشیند. باغ‌های استان‌های غربی کشور نیز با حضور پررنگ زنان ثمر می‌دهد. زنان در فرآوری محصولات کشاورزی در جنوب کشور نقش مهمی دارند. مزارع زعفران در خراسان‌شمالی، رضوی و جنوبی با صبر و حوصله زنان به درآمدزایی اقتصادی می‌رسد، اما آنچه در ایران با سایر کشورهای جهان متفاوت است، آموزش حرفه‌ای زنان و آماده‌سازی و کمک به آنان برای حضور حرفه‌ای و هدفمند در اشتغال کشاورزی است. زنان اگر چه در روستاها پای‌کار ثابت در بخش کشاورزی هستند اما به‌دلیل نداشتن توان مالی و همچنین بهره نگرفتن از آموزش‌های روز، نتوانسته‌اند به‌طور مشخص به درآمدزایی قابل اتکا، پایدار و مطمئن در این بخش برسند. از گذشته صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی سعی کرده‌اند تا حدودی مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش زنان روستایی را برای نقش‌آفرینی بیشتر آنان در اشتغال روستایی رفع کنند.
سرپرست دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در راستای توسعه اقتصادی روستاها گفت: قرار است تعداد صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی کشور را تا پایان امسال به ۵۰۰۰صندوق برسانیم.
مهری مداحی با بیان اینکه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی با هدف دسترسی زنان روستایی و عشایری به منابع اعتباری و مالی و ایجاد فرهنگ پس‌انداز در جامعه روستاییان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۲۰۰صندوق برای زنان روستایی و عشایری در کشور ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری در کشور از سال ۱۳۸۲ توسعه یافتند، تصریح کرد: این صندوق‌ها پس از زمینه‌یابی و بسترسازی در روستاها شکل می‌گیرند، پس از ایجاد صندوق‌ها آموزش‌های لازم به اعضا و ارکان صندوق‌ها ارائه می‌شود. اعضای صندوق‌ها با دریافت آموزش‌های مهارتی و ارائه طرح کسب‌وکار، از تسهیلات این صندوق استفاده می‌کنند و کسب‌وکارهای خود را شروع می‌کنند و هر صندوق به‌طور متوسط ۳۰نفر عضو دارد که بیش از ۹۰درصد این اعضا دارای کسب‌وکار هستند.
سرپرست دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اعضای صندوق بعد از مدتی پس‌انداز از طرف صندوق کارآفرینی امید حمایت می‌شوند، افزود: تسهیلات قرض‌الحسنه این بخش از طرف صندوق کارآفرینی امید بر اساس تفاهمنامه فی‌مابین وزارت جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.
مداحی خاطرنشان کرد: زنان عضو این صندوق‌ها پس از بازپرداخت مبلغ وام دریافتی، دوباره از سوی صندوق کارآفرینی امید از طریق پرداخت تسهیلات مجدد حمایت می‌شوند.
وی با اشاره به دیگر خدمات صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری به اعضای این صندوق‌ها؛ حرفه‌آموزی، توسعه آموزش و مهارت‌آموزی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای ارکان و اعضای این صندوق‌ها را ازجمله این خدمات برشمرد و اضافه کرد: این آموزش‌ها در راستای یادگیری روش‌های کار گروهی و افزایش سازگاری و تعامل میان ارکان و اعضای صندوق اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش ۱۰۰۰صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در کشور پیش از آغاز کرونا عنوان کرد: وقفه ۲ساله اجرای این برنامه در ۲سال شیوع کرونا سبب شد تا ۴۵درصد از این هدف تاکنون محقق شود؛ اما امسال دوباره پیگیری می‌کنیم تا تفاهمنامه‌های منعقد شده در این زمینه دوباره تمدید شوند.
سرپرست دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی شامل همه روستاهای کشور نمی‌شود و جامعه هدف این صندوق‌ها تنها روستاهای با جمعیت بیش از ۱۰۰خانوار است، تصریح کرد: حدود ۱۵هزار و ۵۰۰روستای کشور جمعیت بالای ۱۰۰خانوار داشته و مشمول تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی می‌شوند.
اعطای گواهی استاندارد برای تولیدات زنان روستایی
برند‌سازی محصولات و تولیدات زنان روستایی، استاندارد‌سازی و تجاری‌سازی محصولات و بازار پسند کردن آنها نقش مهمی در تثبیت و پایداری حضور زنان در اشتغال کشاورزی و روستایی دارد. هیچ فعالیت اقتصادی بدون سوددهی و درآمدزایی پایدار نمی‌ماند. اعطای تسهیلات و اعتبارات برای توسعه اشتغال زنان در بخش کشاورزی اگر منجر به فروش محصول نشود، جز هدر رفتن سرمایه‌ها و سرخوردگی زنان، نتیجه دیگری ندارد. وزارت جهاد کشاورزی در چندین استان کشور با اعطای گواهی استاندارد به محصولات کشاورزی و روستایی تولیدی زنان سعی کرده  به برند‌سازی و کیفی‌سازی این محصولات کمک کند.
سرپرست دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در راستای استفاده از ظرفیت روستاییان با محوریت زنان روستایی برای تولید محصولات غذایی سالم و ارگانیک عنوان کرد: تولید محصولات گواهی‌شده با دریافت نشان استاندارد برای تولیدات غذایی زنان روستایی مدنظر قرار دارد.
مداحی با بیان اینکه محصولات گواهی‌شده در سطح کشور با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی و غذای سالم در جامعه و سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مدنظر قرارگرفته است، افزود: ارتقای مهارت‌های شغلی و توانمندسازی زنان روستایی در تولید و مصرف محصولات گواهی‌شده در سطح کشور از سال ۹۵ آغاز شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/11/614354/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها