یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ایران»

شاخص بازار سهام با شیب ملایم به سمت بالا حرکت می کند


میثم درخشنده
 تحلیلگر بازار سرمایه
اگر به طور خلاصه بخواهیم درخصوص علت ریزش‌های چند روز اخیر بازار سهام صحبت کنیم ابتدا باید به این مسأله اشاره کرد که شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای بهمن سال گذشته تا به امروز رشدی در حدود 30 درصدی را تجربه کرده،  در حالی که با نگاهی به وقایع مرداد سال 1399، این نکته را درمی‌‌یابیم که در زمانی که با سیاست‌های غلط دولت گذشته، سرمایه‌گذاران دچار بی اعتمادی شده بودند، پس طبیعی است که بازدهی در مدت کوتاه می‌‌تواند برخی از معامله‌گران را به سمت فروش سهام و حفظ سود حاصل شده، سوق دهد.
اقدامات سیاستگذاران اقتصادی در حوزه‌های بورسی و غیر بورسی، مانند اصلاح ارز ترجیحی یا فروش بلوک خودروسازان و واگذاری آن به بخش خصوصی، فروش محصولات خودروسازان در بورس و کمک به شفافیت در  فروش و اقدامات دیگر، تماماً آثار مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت. این مسأله مورد توجه سرمایه‌گذاران خواهد بود.
چنانچه مباحثی چون اخذ عوارض صادراتی و افزایش حقوق و دستمزد مدیریت صحیح بشود نهایتاً مجموع این تصمیمات هم به نفع بازار سرمایه خواهد بود.
 
وضعیت بازار از منظر بنیادی
شرایط بازار سهام از نظر بنیادی با توجه به روند قیمت دلار و توجه به اینکه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه عمدتاً صادرات محور هستند، نسبتاً مناسب ارزیابی می‌‌شود.
اصلاح نرخ ارز ترجیحی و به تعبیری، آغاز جراحی اقتصادی و اصلاح قیمت برخی محصولات این کمک را به شرکت‌های بورسی می‌‌کند تا محصول نهایی خود را با قیمتی مناسب‌تر به دست مشتری رسانده و نهایتاً این اقدامات منجر به سودآوری بیشتر برای آنان شود.
ذکر همین دو مورد، باعث دورنمای روشن از روند سودآوری شرکت‌ها خواهد بود که این مسأله در گزارشات 9 ماهه و 12 ماهه با وضوح بیشتری رؤیت خواهد شد.
البته در زمینه قیمت جهانی کالاها با توجه به شیوع همه‌گیری کرونا، قیمت‌ها رشد چشمگیری داشته و اکنون با مهار بیماری می‌‌تواند شرایط متفاوت باشد.
 
وضعیت بازار از منظر تکنیکالی
از نظر تکنیکالی، مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحد شاخص کل هم بعد از رشدی کوتاه مدت، می‌تواند منجر به فروش سهام و حفظ سود حاصل شده شود، شاید هم  به خروج پول برخی حقیقی‌ها  در کوتاه مدت منتهی شود.
 برای فعالین بازار سرمایه شاخص یک میلیون و 600 هزار واحد یادآور اظهارنظر رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت قبل است اما تنها یکبار این حمایت عمل نمود و چهار مرتبه پس از آن این عدد به عنوان مقاومت رفتار کرد.
به نظر می‌‌رسد فعالین حرفه‌ای بازار سرمایه، صبر خواهند داشت تا پس از عبور از این فشار عرضه‌ها و احتمالاً عبور از این نقطه، شاخص مجدداً در بلندمدت، روندی صعودی به خود بگیرد.
نتیجه
ویژگی فعالیت در بازار سرمایه این است که همه عوامل نهایتاً در چهارچوب سود و زیان بنگاه دیده می‌‌شود.
اصلاح قیمت‌ها و رقابتی شدن آن، کیفیت محصول و تنوع پذیری از عواملی است که در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری و شناسایی سود عملیاتی خواهد بود و این موارد در بلندمدت موجب رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و بازار سرمایه خواهد شد.
سنتی دربازار سرمایه وجود دارد که مطابق آن، معمولاً قبل از آغاز فصل مجامع، بسیاری از سرمایه‌گذاران با دید شرکت در مجمع و بهره‌مندی از سود نقدی شرکت‌ها اقدام به خرید سهام شرکت‌های متعدد می‌‌کنند و معمولاً این عامل منجر به رشد بازار سرمایه در آن مقاطع می‌‌شود.به طور کلی می‌‌توان اشاره داشت که تقریباً در بیشتر موارد به شکل سالیانه از اردیبهشت تا مردادماه، معمولاً سهام شرکت‌ها نسبت به بقیه ایام  سال، به دلیل مذکور و همچنین اخبار مثبتی که در مجامع مخابره می‌‌شود، رشدی را تجربه می‌‌کند و احتمالاً سال جاری نیز از این قاعده مستثنی نباشد.پیش‌بینی می‌‌کنم با توجه به جمیع این مسائل، سال 1401 سال بهتری نسبت به  سال 1400 برای بورس باشد و پس از اصلاحی، مجدداً شاخص با شیبی ملایم به سمت بالا حرکت کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/10/614351/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها