«ایران» از معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

ورود بورس به فاز استراحت


 گروه اقتصادی/ دیروز سوت پایان معاملات آخرین روز هفته درحالی به صدا درآمد که شاخص کل بورس پس از یک روند اصلاحی چهار روزه، بازهم سبزپوش شد.
هرچند که بازار سهام درهفته‌ای که گذشت 1.82 درصد از بازدهی را که درطول چهار ماه گذشته نصیب سهامداران کرده بود  پس گرفت، اما رشد 8 هزار و 788 واحدی روز پایانی، توانست امید را به بازار بازگرداند تا سهامداران با خیالی آسوده‌تر به استقبال تعطیلات پایان هفته بروند.
در بازار چه گذشت؟
معاملات در روز چهارشنبه از همان ابتدا با رهبری گروه‌های نفتی، فنی مهندسی، رادیویی و اطلاعات و ارتباطات، روند روبه رشدی را درپیش گرفت.
کاهش شدید فروش حقیقی‌ها در کنار تداوم رشد 5 درصدی قیمت در سهام شرکت آسیاتک و استقبال قابل توجه سهامداران از سهام شرکت‌های نفتی، از جمله مهمترین عواملی بود که بازار را در روند صعودی خود نگاه داشت تا درنهایت شاخص کل بورس بتواند با رشد 8 هزار و 788 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 564 هزار واحد به کار خود پایان دهد.
در این روز شاخص کل (هم‌وزن) نیز افزایش 1.29 درصدی را تجربه کرد و به ارتفاع 436 هزار و 793 واحد رسید.
شاخص آیفکس (کل فرابورس) نیز 168 واحد افزایش را به ثبت رساند و به عدد 21 هزار و 488 واحد رسید.
این روند نشان می‌دهد که سهام کوچک بازار نسبت به بزرگان با رشد قیمتی بیشتری همراه بوده و در روز چهارشنبه، نگاه سهامداران بیشتر به سمت سهم های کوچک بازار بود.
خالص خرید حقیقی پس از 6روز مثبت شد
روز چهارشنبه، حقیقی‌ها درحدود 160میلیارد تومان به بازار تزریق کردند تا خالص خرید حقیقی پس از گذشت 6 روز معاملاتی، باردیگر مثبت شود.
این موضوع درحالی بود که تعداد فروشندگان حقیقی از خریداران بیشتر بود و ارزش فروش حقوقی‌ها نیز از خریدها پیشی گرفته بود که نشان می‌دهد در روز چهارشنبه شاهد ورود پول هنگفت از طرف چندین کد حقیقی به صورت هوشمند بوده‌ایم.
این کدهای حقیقی، سهام دیگر حقیقی‌های فروشنده را در بازار خریداری کرده‌اند و به اصطلاح پول‌های جدید، جایگزین پول‌های قدیمی شد.
از آنجایی که واردکنندگان پول‌های جدید به بازار از صبر بیشتری نسبت به قدیمی ترها برخوردارند، می‌توانند به رشد آتی بازار کمک کنند و رفتار هیجانی در سمت عرضه‌کنندگان را کاهش دهند.
ارزش معاملات خرد دراین روز افزایش یافت و به سطح 5 هزار و 973 میلیارد تومان رسید.
صندوق‌های قابل معامله؛ انتخاب اول سهامداران حقیقی
دیروز صندوق‌های قابل معامله 188میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد که سهم قابل توجهی از آن به «پالایش» تعلق گرفت.
همچنین خالص ورود پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز برای چهارمین روز متوالی مثبت شد تا در مجموع هفته 587 میلیارد تومان روانه این صندوق‌ها شود.
ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت می‌تواند نشان دهنده افزایش نسبت ریسک به بازدهی درسایر بازارها باشد.
ساز ناکوک فلزات اساسی
دراین روز، سهام بزرگ فلزاتی چون «فولاد»، «فملی» و«فخوز»، با کاهش قیمت‌هایی که به ثبت رساندند بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.
به نظر می‌رسد کاهش تدریجی قیمت جهانی فلزات اساسی که در یک ماه گذشته اتفاق افتاده از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش اقبال سهامداران به سهام فلزاتی در این روزباشد. هرچند که با نگاهی به شاخص‌های ارزندگی و ارقام تولید و فروش منتشر شده، مشخص می‌شود که صنعت فلزات اساسی همچنان یکی از ارزنده‌ترین صنایع بازار است.
اما به نظر می‌رسد با جذاب شدن سهام کوچک بازار، سهامداران درمقطع کنونی از این بازار رویگردان شده‌اند.
نفتی‌ها تحت تأثیر قیمت‌های جهانی
درجریان معاملات دیروز، گروه فرآورده‌های نفتی سبزپوش بود تا بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل بورس را هم به ثبت رساند.
همچنین صندوق پالایش یکم نیز با افزایش تقاضا روبه‌رو شد و رشد 2.33درصدی را تجربه کرد.
همچنین این گروه معاملاتی بیشترین ورود پول حقیقی را در بازار داشت.
به نظر می‌رسد اخبار منتشره درخصوص افزایش دوباره قیمت نفت در اثر کمبود عرضه جهانی از مهمترین عوامل استقبال روز چهارشنبه سهامداران از سهام این شرکت‌ها باشد.
در روز چهاشنبه، بهای نفت برنت به 114 دلار و وست تگزاس با 110دلار و 35 بشکه در هر بشکه رسید.
هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند در مجمع جهانی اقتصاد گفته که قیمت نفت در ۱۱۰ دلار در هر بشکه پایدار نیست و دنیا با بحران قیمت انرژی روبه‌رو است که در رشد تورم جهانی نقش داشته است.
در روزهای گذشته، خبرهایی در مورد نهایی شدن صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی با انتشار قیمت نفت از طرف شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منتشر شده بود.
با توجه به صورت‌های مالی دوره‌ای و حسابرسی نشده، به نظر می‌رسد این شرکت‌ها در سال مالی پیش رو نیز درآمدهای بسیار مناسبی را شناسایی کنند.
این پیش‌بینی‌ها نسبت‌های ارزندگی سهام نفتی را بشدت تقویت کرده که می‌تواند عاملی برای افزایش بیش از پیش قیمت سهام آنها باشد.
ترین‌های بازار
در جریان معاملات روز چهارشنبه، بیش از ۱۱ میلیارد و ۳۱۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۸ هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال معامله شد.
بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های صندوق‌های قابل معامله، فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعلق گرفت و در گروه‌های بانک، محصولات شیمیایی و بیمه نیز حقوقی‌ها بیشترین انتقال مالکیت را به نام خود ثبت کردند.
نمادهای شپنا، آسیاتک و حکشتی بیشترین ارزش و نمادهای شستا، کرمان و خودرو بیشترین حجم معاملات را داشتند.
بیشترین بازدهی مثبت به نمادهای وهامون، جوین، وآوا تعلق گرفت و نمادهای ارفع، اعتلاو شپاکسا بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند.
بیشترین خالص خرید حقیقی در نمادهای شپنا، اخابر و سآبیک اتفاق افتاد و نمادهای وبملت، فملی و فولاد بیشترین خالص خرید حقوقی را داشتند.
بیشترین فشار تقاضا در نمادهای لسرما، اعتلا و توسن بود و نمادهای وبملت، شتوکا و پردیس بیشترین فشار عرضه را به ثبت رساندند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/10/614350/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها