فرش قرمز معاون نخست وزیر روسیه برای ورود کالاهای ایرانی به این کشور؛ ایرانی‌ها نیازهای بازار روسیه را تأمین کنند

راه اندازی شبه سوئیفت برای مبادلات بانکی بین ایران و روسیه


گروه اقتصادی/ دیروز هتل اسپیناس پالاس تهران، میزبان همایش مشترک تجاری ایران و روسیه با حضور مسئولان ارشد دو کشور و بخش خصوصی بود. به‌دنبال سفر چندی پیش رئیس جمهور کشورمان به روسیه و تفاهم برای ارتقا و توسعه همکاری‌های تجاری، مقامات تجاری دو کشور ازجمله رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، قائم مقام وزیر صمت، معاون وزیر امورخارجه، رئیس اتاق بازرگانی تهران، سفرای دو کشور و همچنین الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه گردهم آمدند تا راه‌های توسعه مبادلات تجاری را بررسی کنند. در این همایش ۸ پیشنهاد برای ارتقای روابط تجاری، حمل و نقل، گمرک، تجارت مواد غذایی و بهداشتی و سایر زمینه‌های مورد علاقه بحث و گفت‌و‌گو ‌شد، درحالی که مسئولان ایرانی از امضای موافقتنامه تجاری دو کشور تا پاییز امسال و تشکیل کارگروه ویژه‌ای در سازمان تجارت برای توسعه روابط بازرگانی با روسیه خبر دادند، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز واردات کالاهای ایرانی را درخواست کرد. بدین ترتیب تجارت دو کشور که هم اکنون درحدود 4 تا 4.5 میلیارد دلار است با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیادی که وجود دارد، قرار است به 10 میلیارد دلار برسد.
 
امضای موافقتنامه آزاد تجاری ایران و روسیه تا آذر 1401
در این همایش رئیس‌ کل سازمان توسعه تجارت گفت:‌ موافقتنامه آزاد تجاری بین دو کشور ایران و روسیه حداکثر تا آذر امسال امضا می‌شود.
به گزارش فارس، علیرضا پیمان‌پاک‌ با بیان اینکه ظرفیت مبادلات دو کشور ایران و روسیه به طور جداگانه حدود 600 میلیارد دلار است، اظهارداشت: با این حال متأسفانه حجم مبادلات تجاری دو کشور 4 میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد ظرفیت فراوانی برای توسعه مبادلات بین دو کشور وجود دارد.
وی همچنین گفت: تا مهر‌ یا آذرماه امسال موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور ایران و روسیه امضا می‌شود. همچنین قرار است کریدور شمال - جنوب جهت توسعه تجارت بین دو کشور فعال شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: برگزاری نشست‌های دوجانبه بعد از سفر دو ماه گذشته مقامات ایرانی به مسکو و همچنین حمایت معاون نخست‌وزیر روسیه و معاون رئیس‌جمهور ایران از توسعه مبادلات بین دو کشور زمینه همکاری بین دو کشور را فراهم کرده است. پیمان‌پاک اضافه کرد: تجار ایران و روسیه از طریق تجار واسط و تجار درجه 2 و 3 با یکدیگر ارتباط دارند و برگزاری این نشست دوجانبه و مذاکرات مستقیم زمینه مذاکرات بیشتر بین دو کشور را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه مسأله اول در توسعه همکاری‌های دو کشور بحث ارتباط تجار ایران و روسیه است، اظهار داشت: معتقدم باید شناخت دقیق و واقعی بین دو کشور وجود داشته باشد. 12 سال در بازار روسیه فعال بودم و بخوبی می‌دانم مهم‌ترین مشکل تجار ایران و روسیه وجود کشورها و تجار واسط است.
وی اظهار داشت: بنابراین مسأله اول برای تقویت همکاری‌ها، توسعه بازار است اما مسأله دوم فراهم کردن الزاماتی است که توسعه را پشتیبانی کند یعنی برای حل مشکلات گمرکی بین دو کشور به توافق برسیم، البته در این باره مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد انجام شده و احتمالاً تا مهر ماه توافقنامه تجارت آزاد امضا شود در این صورت بسیاری از مشکلات این‌چنینی بین دو کشور برطرف خواهد شد. همچنین این توافقنامه می‌تواند موتوری برای توسعه روابط دو کشور شود.
معاون وزیر صمت تأکید کرد: از موضوعات بسیار مهم که می‌تواند منجر به تعمق روابط بین دو کشور باشد، رونق کریدور شمال - جنوب، توافق‌های گمرکی، افزایش حمل‌ونقل دریایی و همکاری‌های بانکی است، در بحث همکاری‌های بانکی اتفاقات و مذاکرات خوبی شده است و در حال فعال سازی صندوق ضمانت دو کشور هستیم و باید بیمه‌های اتکایی بین دو کشور شکل بگیرد و فعال شود.
پیمان‌پاک با اشاره به ارتباطات بانکی بین دو کشور ادامه داد: در حال برقراری روابط بانکی بر مبنای نقل و انتقالات پولی و شبه سوئیفت بین دو کشور هستیم و یک سیستم بانکی حرفه‌ای فعال می‌شود.
 
تشکیل کارگروه ویژه در سازمان تجارت برای توسعه روابط
قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دراین رویداد از تشکیل کارگروه ویژه در سازمان توسعه تجارت برای توسعه ارتباط بازرگانی با روسیه خبر داد. محمدصادق مفتح گفت: در این همایش تسهیل ارتباطات مالی، بانکی، رفع موانع گمرکی، دیپلماسی تجاری و تسهیل نتایج آزمایشگاه‌ها و تسهیل فرایند ثبتی و برقراری ارتباط مستقیم بین فعالان دو کشور دنبال می‌شود.
مفتح همچنین به دیدار رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به ایران نشان از اهمیت توسعه روابط بین دو کشور دارد.
وی اظهارداشت:‌ ایران با داشتن منابع غنی نفت، انرژی، موقعیت ژئوپلیتیک و امنیت و ثبات پایدار، نیروی کار جوان و جوانان تحصیلکرده زمینه مناسبی برای توسعه روابط و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور دارد.
وی گفت:‌ ایران می‌تواند به هاب منطقه‌ای تبدیل شود و‌ در بخش خدمات فنی و مهندسی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و در کشورهای مختلف پروژه‌های بزرگ خدمات فنی و مهندسی اجرا کرده است. مفتح یکی از زمینه‌های توسعه همکاری بین ایران و روسیه را در زمینه تجارت و مواد غذایی، کشاورزی، مصالح ساختمانی، پتروشیمی، منسوجات، خودرو و قطعات خودرو و خدمات فنی و مهندسی ذکر کرد.قائم مقام وزیر صنعت همچنین گفت:‌ از پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری بین دو کشور استقبال می‌کنیم و همچنین تسهیلگری در زمینه سرمایه‌گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود.
 
حجم تجارت ایران و روسیه به 4.5 میلیارد دلار رسید
سفیر ایران در روسیه گفت: حجم تجارت ایران با روسیه در دو سال از 1.6 میلیارد دلار به 4.5 میلیارد دلار افزایش یافت.
کاظم جلالی‌ دراین همایش مشترک اظهار داشت: موانع زیادی بر سر راه ترانزیت کالا از ایران به روسیه وجود دارد و ما از طریق مرز کشور آذربایجان با روسیه در 3 مرز ورودی و 3 مرز خروجی ارتباط داریم که ضعف‌هایی در زمینه ترانزیت کالا وجود دارد که باید برطرف شود.
وی همچنین به لایروبی رود ولگا در روسیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشتی‌هایی که از طریق این رودخانه به حمل کالا می‌پردازند، با نصف ظرفیت کار می‌کنند و در روسیه عمده بنادر رودخانه‌ای است و رود ولگا نیاز به لایروبی دارد که مهندسان ایرانی می‌توانند در این زمینه کمک کنند.
وی همچنین اظهار کرد:‌ در طرف ایرانی هم ظرفیت بنادر خوب استفاده شده است، اما توسعه راه‌آهن رشت - آستارا برای ما از نان شب هم واجب‌تر است و لازم است در توسعه این خط‌ آهن پروژه مشترکی در همکاری با روسیه انجام دهیم که این پروژه می‌تواند در راستای کریدور شمال - جنوب هم استفاده شود.
سفیر ایران در روسیه در مورد مبادلات پولی گفت: در این زمینه خوب کار شده است، اما باید مبادلات با ارزهای ملی دو کشور انجام شود. یکی از مشکلات بازرگانان ایران تبدیل روبل (واحد پول روسی) به دلار و یورو است که گاهی برای تجار ما حاشیه سود را کاهش داده  یا حتی آنها را با ضرر مواجه می‌کند، در حالی که تجارت قواعد خود را دارد و باید حتماً سودآور باشد.
جلالی همچنین اظهارکرد:‌ حجم تجارت ایران و روسیه در سال 2021 به 4.5 میلیارد دلار رسیده در حالی که این رقم در سال 2019 فقط 1.6 میلیارد دلار بود. البته ظرفیت دو کشور در توسعه تجارت خیلی بیش از این ارقام است.
جلالی اضافه کرد: لزوم توسعه روابط با روسیه فقط به خاطر شرایط تحریم و مناقشات اوکراین نیست، به هر حال هم مسائل هسته‌ای ما و هم مناقشات اوکراین حل و فصل می‌شود بلکه ما دو کشو‌ر همسایه هستیم و باید بیش از پیش توسعه روابط تجاری داشته باشیم.
 
حجم مبادلات ایران و روسیه به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه گفت: حجم تجارت بین دو کشور همسایه در مرحله اول به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.
مسعود خوانساری در این همایش گفت: برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور همسایه ایران و روسیه در فاز اول حجم تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد و در فاز دوم توسعه این روابط به ۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به منافع مشترک بین ایران و آسیای مرکزی و میانه و منطقه اوراسیا اظهار داشت: تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه روسیه زمینه‌ای را فراهم کرده است که همکاری با ایران را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها گسترش دهد.
به گفته خوانساری، کاهش نقش دلار در مبادلات تجاری بین ایران و روسیه از زمینه‌های مهم افزایش همکاری تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران زمینه همکاری تجاری بین روسیه و ایران را در زمینه دارو، اقلام پزشکی، مواد غذایی و دانه‌های روغنی دانست و گفت: بعد از سفر آقای رئیسی به روسیه و بویژه بعد از مناقشات اوکراین با روسیه، زمینه همکاری بیشتر ایران و روسیه فراهم شده است.
وی همچنین گفت: اتصال خطوط ریلی ایران به روسیه از طریق ترکمنستان و قزاقستان و گسترش مبادلات کالای ترانزیتی و همچنین فعالیت گمرکی در ضلع جنوبی روسیه با ایران از زمینه‌های همکاری تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود.
خوانساری اضافه کرد: اتاق‌های بازرگانی ایران با داشتن بیش از ۵۰ هزار عضو استعداد مناسبی برای توسعه روابط تجاری با روسیه فراهم کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین از‌جمله زمینه‌های مهم توسعه را تجارت کانتینری دانست و گفت: توسعه کانتینر‌های یخچالی و خطوط کشتیرانی از جمله زمینه‌های توسعه مناسبات بین دو کشور به شمار می‌رود.
 
درخواست روسیه برای واردات کالاهای ایرانی
معاون نخست‌وزیر روسیه یکی دیگر از سخنرانان این همایش، گفت: در بازار روسیه نیازهای متعددی وجود دارد که کالاهای ایرانی می‌توانند آن را تأمین کنند.
الکساندر نواک با بیان اینکه رهبران دو کشور برای افزایش همکاری‌های اقتصادی تلاش می‌کنند، اظهار کرد: امروز فشارهای بسیاری از کشورهای غیردوست به روسیه وارد شده که نیاز افزایش همکاری‌های دو کشور را بیشتر می‌کند و به همین دلیل هیأت بزرگی از روسیه متشکل از بخش‌های دولتی، فرمانداری، تجار، فعالان اقتصادی و نمایندگان واحدهای تولیدی به ایران آمده تا برای تعمیق روابط اقدام کنیم.
معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر اینکه نشست امروز بین ایران و روسیه نقش بسیار مهمی در روابط بین دو کشور دارد، خاطرنشان کرد: به‌دنبال ارائه تصویر واقعی و شفاف برای روابط بین دو کشور و تعمیق روابط با ایران هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای افزایش همکاری با ایران به وجود آمده است، تأکید کرد: می‌توانیم در طرح‌ها و پروژه‌های مهم در ایران مانند نیروگاه اتمی بوشهر همکاری داشته باشیم و روابط بین دو کشور را توسعه بخشیم.
نواک با اشاره به اینکه به‌دنبال افزایش حجم تبادلات بین دو کشور هستیم، تصریح کرد: در سال گذشته فرصت خوبی برای افزایش تجارت ایران و روسیه به وجود آمد به‌طوری‌که حجم تبادلات تا ۸۱ درصد افزایش پیدا کرد و به چهار میلیارد دلار رسید و امسال نیز تاکنون تبادلات بین دو کشور تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر تمایلات این کشور برای تکمیل کریدور شمال - جنوب اظهار داشت: این کریدور برای روسیه بسیار مهم است و ما به‌دنبال توسعه آن و دسترسی روسیه به حاشیه خلیج‌فارس و افزایش فعالیت در آن منطقه هستیم.
نواک تأکید کرد: روسیه به‌دلیل شرایطی که امروز با آن مواجه شده، به‌دنبال افزایش واردات است از این‌رو با شرکای بین‌المللی به‌دنبال ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستیم.
وی افزود: امروز پیشنهاداتی برای افزایش همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد و به‌دنبال انجام طرح‌های فعلی هستیم تا بوروکراسی پیشنهادات جدید طی شود.
وی گفت: در روسیه بودجه قابل توجهی برای افزایش زیرساخت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده که این شانس اضافه‌ای برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه است و برنامه‌های بسیاری برای افزایش حجم واردات و صادرات داریم.
معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه به‌دنبال کاهش محدودیت واردات به روسیه هستیم، گفت: قوانینی که واردات و صادرات محصولات پزشکی، تجهیزات، مواد اولیه و خدمات مهندسی را آسان‌تر می‌کند وضع شده است.
همچنین لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در همایش تجاری ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: نباید اشتباهات گذشته تکرار شود، زیرا استان‌های مختلفی در ایران دارای ظرفیت برای پیشرفت اقتصادی هستند.
وی افزود: طی ۱۱ سال گذشته از دولت دهم تا تشکیل دولت سیزدهم که سفیر روسیه در ایران هستم، اطمینان دارم روابط جدید، نفع دو کشور را به‌دنبال دارد.
جاگاریان تأکید کرد: شش سال پیش بعد از اجرای برجام، بین استان‌های مختلف ایران و روسیه ارتباط‌هایی برقرار شد که هر کدام ارتباط مستقیم با روسیه داشت اما با گذشت زمان عملیاتی نشد.
سفیر روسیه در ایران خاطرنشان کرد: می‌توانم به تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی اطمینان بدهم که برای صدور روادید در روسیه کمک می‌کنیم و برگزاری این همایش به نفع دو کشور خواهد بود.
 
تأسیس دفتر مرکزی توسعه صادرات روسیه در ایران
ازسوی دیگر، رئیس صادرات JSC روسیه از تأسیس دفتر مرکزی توسعه صادرات روسیه در ایران خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های این مرکز همکاری با شرکا و ایران است از این‌رو بزودی دفتر نمایندگی مرکز توسعه صادرات در ایران را راه‌اندازی می‌کنیم.
ورونیکا اولگونا نیکیشینا با بیان اینکه به‌دنبال حمایت از واردات هستیم، اظهار داشت: روسیه به واردات نیاز دارد و یکی از بازارهای مهم را ایران می‌دانیم. در مرکز توسعه صادرات روسیه آژانسی برای حمایت مالی از همکاری اقتصادی وجود دارد که وظیفه این آژانس ارائه خدمات به شرکا و علاقه‌مندان به همکاری با روسیه است.
وی از تأسیس دفتر مرکزی توسعه صادرات روسیه در ایران خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های این مرکز همکاری با شرکا و ایران است از این‌رو بزودی دفتر نمایندگی مرکز توسعه صادرات در ایران را راه‌اندازی می‌کنیم.

برش 
​​​​​​​دعوت‌ از فعالان اقتصادی روس برای سرمایه‌گذاری در ایران
همچنین معاون وزیر امور خارجه با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران روس برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران دعوت کرد.
مهدی صفری در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر تعامل خوبی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است و با سرمایه‌گذاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌های خالی دو کشور برای توسعه تجاری بین ایران و روسیه می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی اهتمام ویژه‌ای به توسعه روابط بین کشورهای همسایه دارد و از جمله گسترش روابط تجاری با روسیه جایگاه مناسبی در سیاست‌های ما دارد.
صفری افزود: زمینه فعالیت سرمایه‌گذاران روسیه در ایران برای تولید کالا و خدمات و صادرات به کشورهای همسایه فراهم است. وی همچنین گفت: ضمن اعلام آمادگی وزارت امور خارجه برای تسهیل در ارتباطات تجاری بین ایران و روسیه از کمیسیون‌های دائم فعال بین دو کشور و سازمان توسعه تجارت برای فراهم کردن این زمینه‌ها سپاسگزاری می‌کنم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/9/614345/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها