«ایران» از افزایش تبادلات حمل و نقل دریایی ایران در دریای خزر گزارش می‌دهد

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه برای تجهیز بنادر دو کشور


گروه اقتصادی /خرید و ساخت کشتی و راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران، محور سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور برای توسعه حمل‌ونقل دریایی بویژه در زمان تحریم است
سرمایه‌گذاری ایران و روسیه در بنادر حاشیه خزر و تجهیز زیرساخت‌های بندری و دریایی، حمل کالا از دو کشور را با وجود تحریم‌ها، افزایش می‌دهد. در این راستا روز گذشته، نشست بررسی توسعه همکاری‌های دریایی و بندری ایران و روسیه با حضور معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور برگزار شد.
محور اصلی توسعه همکاری‌های حمل و نقلی ایران و روسیه، افزایش ظرفیت دریایی و بندری دو کشور است که در تبادل کالا به کشورهای اروپایی و کشورهای جنوبی مانند هند و کشورهای آفریقایی اهمیت زیادی دارد.
حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوری گیلان، در گفت‌و‌گو با «ایران»با اشاره به برنامه جدید ایران و روسیه برای ارتقای حمل‌ونقل دریایی خود در منطقه خزر گفت: تأکید بر تهیه، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کشتی‌های رو-رو جزو اصول اولیه گفت‌و‌گوهای ایران و روسیه بود. همچنین حمایت از کشتیرانی دریای خزر با توجه به وضعیتی که در روسیه به‌وجود آمده، استفاده از توانمندی ایران در دور زدن تحریم‌ها و از همه مهم‌تر، تبادل اطلاعات برای سرمایه‌گذاری در بنادر، هم از طرف ایران و هم از طرف روسیه، محورهای دیگر گسترش روابط دریایی ایران و روسیه به منظور حمل بار در دریای خزر است.
وی افزود: ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در تجهیز زیرساخت‌های بندری آمادگی کامل دارد و روسیه نیز از این سرمایه‌گذاری استقبال کرد.
به گفته آبایی، بنادر شمالی در احداث ترمینال‌ها و اسکله‌های کانتینری و احداث اسکله‌های نفتی قابلیت جذب سرمایه‌گذاری دارد. همچنین در پسکرانه‌ها و لجستیک و هر گونه فعالیتی که بر حمل‌ونقل دریایی اثرگذاری و قابلیت اجرایی دارد، مورد توافق دو کشور در افزایش تبادلات حمل و نقلی است.
مدیرکل بنادر گیلان در خصوص اجرای تفاهمنامه‌های میان دو کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک در بنادر شمالی، افزود: این سرمایه‌گذاری در قالب تشکیل کمیته‌های مشترک خواهد بود. قرار است کارگروه تخصصی برنامه‌های عملیاتی توسعه سرمایه‌گذاری را تهیه و اجرا کند.
آبایی خاطرنشان کرد: سالانه 5.5 میلیون تن عملکرد بنادر شمالی با کشورهای حاشیه خزر است.با توجه به تحریم روسیه و حذف ارز دولتی، مقداری تقلیل عملیاتی در بنادر شمالی داشتیم که بنا داریم با توسعه همکاری دو جانبه و سرمایه‌گذاری جدید، عملیات حمل و نقلی در بنادر شمالی تقویت شود و رشد داشته باشد.وی تأکید کرد: برای توسعه روابط و افزایش عملکرد باید بخش خصوصی فعال شود. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی درهمه شقوق حمل‌ونقل برای افزایش ترانزیت باری ضرورت دارد. از طرف دیگر انتقال کالاهای روس، بعد از تحریم این کشور، به سمت حمل‌ونقل دریایی گرایش پیدا خواهد کرد.روسیه تا کنون بیشترین تبادلات باری را از بخش ریلی و جاده‌ای داشت. بنابراین لازم است ما بازاریابی خودمان را قوی کنیم تا تجار روس را به سمت حمل‌ونقل دریایی و حمل‌ونقل چند وجهی سوق دهیم.
وی گفت: رونق تجاری در دریای خزر بستگی به حضور قوی بخش‌های خصوصی دارد.حضور بخش خصوصی در تمام شقوق حمل‌ونقل مخصوصاً درزمینه تجارت بین‌المللی در دستور کار اقدامات دولت برای افزایش ترانزیت کشور قرار گرفته است.
سرمایه‌گذاری ایران در خرید و ساخت کشتی
در دیدار علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی دیمیتری زورئوف استانیسلاوویچ، معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه، مواردی از سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در بنادر حاشیه خزر اعلام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: دیگر فرصت و زمان رایزنی برای مسائل کلی فراهم نیست و باید به‌صورت پروژه محور تبادلات تجاری بین دو کشور دوست و بزرگ ایران و روسیه و کشورهایی نظیر هند و عمان در دستورکار قرار گیرد.
 معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت دریای خزر بسرعت سرمایه‌گذاری می‌کنیم و در این راستا سه فروند کشتی بزرگ وجود دارد، ۴ فروند کشتی در دست خرید و ۱۲ فروند کشتی نیز سفارش ساخت شده است.
وی ضمن درخواست از معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه به منظور تسریع راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران مانند امیرآباد، انزلی و نوشهر راه‌اندازی شود، گفت: از روسیه می‌خواهیم تاریخ راه‌اندازی این کشتیرانی را به ایران اعلام کند تا فعالیت‌ها به‌صورت عملیاتی پیش برود.
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ایران و روسیه در شرایط خاصی بسر می‌برند و باید مسیرهای خود تحریمی را حذف کنیم، تأکید کرد: تجارت خارجی روسیه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و اگر بخشی از این تجارت از طریق دریای خزر که نمی‌تواند مورد تحریم قرار گیرد صورت پذیرد، نیازمند گسترش ناوگان کشتیرانی هستیم.

حذف عوارض تردد کشتی
صفایی با اشاره به اینکه خواستار حذف عوارض تردد کشتی از ولگا به دریای خزر هستیم، عنوان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد و کشتی‌ها برای ورود به دریای خزر عوارض پرداخت نکنند، اتفاق بسیار خوشایندی رخ داده است.
وی با بیان اینکه از روسیه درخواست می‌کنیم اجازه دهد کشتی‌های با پرچم جمهوری اسلامی ایران در تمامی بنادر روسیه از جمله بندر نووراسیسک تردد کنند، اظهار داشت: در این صورت می‌توان صادرات غلات به روسیه را تضمین کرد.
وی همچنین با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد لایروبی بنادر روسیه از طریق ایران انجام شود، گفت: لایروب‌های بزرگی در دستور خرید داریم و امیدواریم شاهد توسعه همکاری‌های دریایی و بندری دو کشور باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/8/614339/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها