تمامی عوارض گمرکی صادرات مرغ حذف شده است

پذیرایی از میهمانان جام جهانی قطر با مرغ ایرانی


امین محمودی/افزایش تولید مرغ طی ماه‌های اخیر باعث شده مرغداران با نگرانی‌هایی در خصوص عرضه محصولات خود به بازار روبه‌رو شوند به همین دلیل پس از اصلاح نرخ ارز ترجیحی شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران اعلام کرد که همه مرغ مازاد آنها را به‌طور متوسط با قیمت 50 هزار تومان به ازای هر کیلو گرم خریداری خواهد کرد.
به همین منظور قرار شد وزارت جهاد کشاورزی هر استان نرخی را برای خرید مرغ مازاد مرغداران اعلام کند، با این حال دولت در حالی مرغ مازاد دامداران را با قیمت 50 هزار تومان خریداری می‌کند که تمام نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران را تا آخر خرداد ماه تأمین کرده و مرغ‌های مازاد را باید با همان قیمت مصوب قبلی ستاد تنظیم بازار(31 هزار تومان) خریداری می‌کرد.
مسئولان دولتی می‌گویند این کار به منظور تأمین نقدینگی کافی مرغداران برای خرید نهاده‌ها صورت گرفته است.
از طرف دیگر به نظر می‌رسد دولت ممنوعیت صادرات مرغ به کشورهای دیگر را برداشته و حتی عوارض صادراتی را نیز به صفر رسانده تا از این طریق بتواند از 14 هزار مرغدار کشور حمایت کند، همین امر کافی بود تا موجی از خوشحالی بین مرغداران از حمایت متعدد دولت از این صنعت به‌وجود آید به‌طوری که گفته می‌شود صادرات مرغ به کشورهای همسایه رسماً آغاز شده است و مرغداران تا سقف 25 هزار تن ماهانه مرغ صادر کنند.

صادرات مرغ به کشورهای همسایه
با توجه به افزایش جوجه‌ریزی مرغداران طی چند ماه اخیر و حمایت‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی از واحدهای تولیدی به نظر می‌رسد مرغ‌های ایرانی برای پذیرایی از میهمانان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به این کشور صادر شوند.
در همین خصوص دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفت: به‌دلیل مازاد تولید مرغ در کشور جلسه ای با حضور تولیدکنندگان مرغ و طیور با دولت و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و مذاکراتی پیرامون آزادسازی صادرات این کالای اساسی انجام گرفت. با دولت و وزارت جهاد کشاورزی مذاکراتی صورت گرفت تا صادرات این کالای اساسی آزاد شود.
رضا مبصری توضیح داد: اولین صادرات مرغ از کشور در روز گذشته به عراق انجام گرفت به کشور عراق انجام شد. بعد از عراق قرار است مرغ‌ها را به افغانستان و قطر صادر کنیم.
 
ماهانه می‌توانیم 60 هزار تن مرغ صادر کنیم
برومند چهارآیین، رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: در حال حاضر با مازاد شدید تولید مرغ در کشور روبه‌رو هستیم به همین دلیل شرکت پشتیبانی دام مرغ مازاد را خریداری می‌کند.
وی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های تولید مرغ یک و نیم برابر بیشتر از نیاز مصرفی بازار داخلی است به همین دلیل صادرات مرغ توسط دولت آزاد اعلام شد.
رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور با بیان اینکه ماهانه می‌توانیم 60 هزار تن مرغ صادر کنیم، گفت: در حال حاضر نیاز کشور 105 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه به‌طور کلی نیاز بازار داخل را تأمین می‌کند این در حالی است که در وضعیت فعلی بین 130 تا 140 میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌شود.
چهارآیین در ادامه گفت: دو برابر مصرف جهانی مرغ مصرف می‌کنیم که این امر ناشی از زیرساخت‌های مناسب این صنعت بوده، به‌طوری که در حال حاضر بیش از 14 هزار مرغدار در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.
تمامی عوارض گمرکی صادرات مرغ حذف شده است
حبیب اسدالله‌نژاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران نیز در همین خصوص به «ایران» گفت: خوشبختانه صادرات مرغ آزاد شده و مرغداران چون در حال حاضر می‌توانند به‌راحتی بازار داخل را تأمین کنند، مازاد تولید خود را می‌توانند به دیگر کشورها صادر کنند.
وی افزود: به همین دلیل در حال حاضر قرار است به عراق، افغانستان و قطر مرغ صادر کنیم چون تمامی عوارض گمرکی صادرات مرغ حذف شده است.مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر مرغداران تا 135 میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتند، خاطرنشان کرد: این اقدام دولت بلاشک کمک زیادی به تنظیم بازار و تولید مرغ در کشور می‌کند و مانع زیان‌دهی مرغداران در آینده خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/8/614338/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها