«ایران» از خرید تضمینی شیر از تولیدکنندگان خبر می دهد

حمایت از دامداران با خرید روزانه 3 هزار تن شیر مازاد


گروه اقتصادی/ وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از دامداران با صنایع لبنی توافق کرده است تا شیر خام آنها را با قیمت‌های مصوب خریداری کند. در همین راستا اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران نیز آمادگی خود را برای خرید مازاد شیر تولیدکنندگان تا سقف 3 هزار تن در روز اعلام کرده است.
علی‌احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران اعلام کرده است: «در هر نقطه‌ای از ایران اگر کارخانه‌ای شیر مازاد دامداران را دریافت نکرد و شیر دامدار به فروش نرفت، اتحادیه آمادگی دارد که این شیر را با قیمت مصوب هرکیلو ۱۲ هزارتومان خریداری کند، ضمن اینکه هزینه حمل نیز به عهده اتحادیه خواهد بود.»
در صورت موافقت دولت، بخشی از شیرهای خریداری شده در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و مابقی در قالب سبد غذایی در اختیار مراکزی همچون بهزیستی و کمیته امداد قرار داده می‌شود و مازاد شیر خام خریداری شده تبدیل به شیرخشک، خامه و کره خواهد شد و به‌صورت مدیریت شده به بازارهای هدف صادر می‌شود.
اتحادیه دامداران ایران درصدد است با صادر کردن شیرخشک و دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس، نهاده وارد کشور کند تا به این واسطه نقدینگی بیشتری در اختیار دامداران قرار بگیرد.
دولت با خرید شیر مازاد تولید شده درصدد است تا به این واسطه از دامداران حمایت کند زیرا با توجه به فسادپذیری این فرآورده دامی، امکان نگهداری آن بیش از مدت زمان مشخص وجود ندارد و دامداران باید به فوریت آن را در اختیار کارخانجات و مصرف‌کنندگان قرار دهند تا بین صنایع فرآوری تقسیم شود.
تولید سالانه شیرخام دامداری‌های کشور به بیش از ۱۱ میلیون تن می‌رسد که از این میزان هشت میلیون تن آن وارد صنایع می‌شود و بقیه به مصرف سنتی و خودمصرفی می‌رسد. این در حالی است که سال گذشته هم ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود با تأمین بموقع نهاده‌های دامی، امسال هم تولید به همین میزان برسد.
افزایش قیمت شیر به نفع دامداران
با اصلاح نظام یارانه و افزایش قیمت شیرخام، کارخانه‌ها از ۲۰ اردیبهشت ماه سال‌جاری مکلف به خرید هر کیلو شیرخام با نرخ ۱۲ هزار تومان شدند، درحالی که تا قبل از اصلاح ارز ترجیحی قیمت مصوب هر کیلو شیرخام ۶ هزار و ۶۵۰ تومان بود اما اکنون این نرخ به ۱۲ هزار تومان رسیده است.
براساس مصوبه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم ذرت یک هزار و ۹۰۰ تومان، جو یک هزار و ۸۰۰ تومان، کنجاله سویا سه‌هزار و ۷۰۰ تومان و سبوس یک‌هزار و ۴۰۰ تومان بود اما حالا و بعد از اصلاح ارز دولتی قیمت هر کیلوگرم نهاده دامی ذرت ۱۲ هزار تومان، جو ۱۲ هزار تومان، کنجاله سویا ۱۷ هزار تومان و سبوس ۶ هزار تومان شده است بنابراین ضروری بود برای مدیریت هزینه دامداری‌ها و جلوگیری از کاهش تولید، نرخ عادلانه‌ای برای قیمت تضمینی شیر تعیین می‌شد.
دولت سیزدهم قیمت تضمینی شیر خام را در جهت حمایت از دامداران و بعد از اصلاح یارانه کالاهای اساسی و افزایش هزینه‌های تولید و بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، کیلویی 12 هزار تومان تصویب کرد زیرا با اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ نهاده‌های دامی و تأثیر آن در بالا رفتن هزینه‌های تمام شده، راهکار دیگری جز افزایش قیمت شیرخام وجود نداشت. در غیر این صورت عدم افزایش قیمت شیر خام با خطر کمبود شیر و گوشت در کشور مواجه می‌شد و با توجه به مشکلاتی که در حوزه شیر و پایین بودن قیمت آن وجود دارد، کشتار دام‌های مولد در دامداری‌‌های کشور دور از انتظار نبود.
 محصول شیر به‌دلیل اینکه یکی از مواد لبنی با سرعت فاسد شدن بالاست، نیازمند اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی است و اقدام وزارت جهاد در اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی شیر و آمادگی برای خرید مازاد تولید دامداران نیز در همین راستا بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/8/614337/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها