«ایران» از کشف آزمایشگاه‌های نظامی- بیولوژیکی امریکا در مناطق مختلف جهان از جمله اطراف ایران گزارش می‌دهد

تکثیــر مـرگ


سمیه خلیلی
روزنامه‌نگار

رسانه‌های روسی اخیراً در گزارشی مفصل اعلام کردند نشانه‌هایی در نقاط مختلف اوکراین یافته‌اند که نشان می‌دهد پنتاگون حداقل 30 آزمایشگاه مخفی بیولوژیکی در خاک اوکراین دارد که در آن مقادیر بسیار زیادی از ویروس‌های خطرناک ذخیره شده است. گفته می‌شود امریکا برای اجرای تحقیقات جنگ بیولوژیکی خود در آینده بسیار به وجود این آزمایشگاه‌ها وابسته است. البته باید گفت این تعداد از آزمایشگاه‌های مخوف امریکا در اوکراین تنها 10 درصد از 336 آزمایشگاه بیولوژیکی است که طبق گزارش‌های رسمی امریکا در 30 کشور جهان مستقر است. البته امریکا مدعی است از این آزمایشگاه‌ها تنها برای اهداف پزشکی و علمی صرف استفاده می‌کند در حالی که برخی شواهد و مدارک، خلاف این ادعا را ثابت کرده است.
در یکی دو سال اخیر که همه‌گیری کرونا جهان را بشدت گرفتار کرد، اصلاً جای تعجب نبود که امریکا همواره به‌دنبال منبع و منشأ این ویروس در آزمایشگاه‌های چینی می‌گشت. امریکا از آنجایی که خود پیشرو در داشتن مراکز مخفی در زمینه تحقیقات پزشکی و نظامی در جهان است، بسیار از این موضوع هراس داشت که شاید منبع ویروس کرونا نیز پشت پرده‌هایی داشته باشد که اهدافی غیر از یک همه‌گیری ساده را دنبال می‌کند.
شاید در ابتدای بررسی این موضوع بتوان به راحتی به این نتیجه رسید که چرا امریکا تا به حال از تمامی ابزارهای سیاسی و استراتژیک خود استفاده کرده تا جلوی ایجاد ساز و کار بازرسی در کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی را بگیرد. از مجموع 182 امضاکننده این کنوانسیون، امریکا تنها کشوری است که در سال 2001 از مذاکره درباره چنین ساختاری کناره‌گیری کرد. واضح است که یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر می‌تواند پنهان نگه داشتن اسرار همین 336 آزمایشگاه بیولوژیکی باشد که در سراسر جهان و تحت نظارت امریکا فعالیت دارند.
از دیگر دلایل فعالیت‌های مخفی در آزمایشگاه‌های امریکا این است که در هفته‌های نخست آغاز درگیری‌های نظامی در اوکراین، این کشور به سرعت دستور دارد تا اطلاعات و آرشیوهای این آزمایشگاه‌های بیولوژیکی از سراسر اوکراین جمع‌آوری و به این کشور بازگشت داده شوند.
اما به نظر می‌رسد با پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه‌های مختلف، دیگر امریکا نمی‌تواند در امر پنهانکاری در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود و اختفای آنها در نقاط مختلف جهان موفق باشد. پنتاگون باید به وضوح تشریح کند که چه فعالیت‌هایی در این مراکز مخفی انجام می‌شود یعنی چه ویروس‌هایی، برای چه اهدافی در آنها ذخیره‌سازی شدند و خروجی سالانه این آزمایشگاه‌ها چیست. اتفاقی که البته فعلاً با مقاومت مقامات امریکایی رخ نداده، ولی به نظر می‌رسد صورت این معادله در این دوران در حال تغییر است.
اخیراً در گزارش‌هایی که منتشر شده لیست جدیدی از آزمایشگاه‌های مخفی امریکا در سراسر جهان از گرجستان و لهستان گرفته تا بخش‌هایی از قطب شمال فاش شده است. امریکا که در تمام این سال‌ها سعی کرده خود را پرچمدار دموکراسی در جهان معرفی کند، حالا با فاش شدن اطلاعاتی مهم از آزمایش‌ها و آزمایشگاه‌های خطرناک پنتاگون، به گسترش امپراطوری بیولوژیکی نظامی در جهان مشهور شده است.
اخیراً در گزارش‌های جدید، مجموع 5 هزار و 629 قرارداد در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خارج از امریکا کشف شده که در تمامی آنها پنتاگون نقشی بی‌چون و چرا داشته است. بررسی تمامی این قراردادها نشان می‌ دهد که امریکا با 49 کشور جهان پیمان همکاری‌های بیولوژیکی امضا کرده که با یک احتساب ساده می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که تعداد قراردادهای بیولوژیکی این کشور می‌تواند بسیار بیشتر از این ارقام باشد.
در یکی از قراردادهایی که در یکی از آزمایشگاه‌های مخفی امریکا در اوکراین کشف شده، پاراگرافی وجود دارد که می‌گوید «مقامات باید در جلوگیری از تکثیر فناوری، عوامل بیماری‌زا و محافظت تخصص‌هایی که در این تأسیسات وجود دارند، کوشا باشند.» همین جملات می‌تواند به خوبی مؤید این واقعیت باشد که امریکا به طور ضمنی به فعالیت‌های مخفی و مرموز خود در این مراکز اعتراف کرده و از اینکه تحقیقاتش در این زمینه‌ها فاش شود، هراس دارد.
در همین ماه‌های اخیر بود که روزنامه «تایمز اف اسرائیل» در گزارشی اعلام کرد مرکز تحقیقات «لوگار» گرجستان در یک‌سری از آزمایش‌های مخفی روی بدن انسان، مرگ چندین نفر را گزارش کرده است. همچنین در گزارش‌هایی از شبکه خبری بی‌.بی‌.سی آمده بود که نیروهای امریکایی در یکی از آزمایشگاه‌های خود در گرجستان روی انواع بسیار سمی برخی عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس زنده سیاه زخم، تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و برخی نتایج آزمایشگاهی خود را برای تأیید و رسیدن به نتیجه روی مردم محلی امتحان هم کرده‌اند.
رویترز هم درست چند هفته از درگیری‌های نظامی اوکراین گذشته بود که گزارشی منتشر کرد که در آن عنوان شده بود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی تحت مدیریت امریکا با اعلام فوریت از سوی دولت واشنگتن، برخی پاتوژن‌های مرگبار از جمله پاتوژن‌های سیاه زخم و طاعون موشی را در همان روزهای اول از بین برده‌اند.
سؤالی که باید در مورد ادعای امریکا مبنی بر علمی بودن صرف این تحقیقات بیان شود، این است که چرا در تمامی قراردادهایی که حداقل در ماه‌های گذشته در اوکراین از آزمایشگاه‌های مخفی امریکا در این کشور کشف شده‌اند، نام دلالان و رابط‌هایی از کمپانی‌های بزرگ اسلحه‌سازی در امریکا به چشم می‌خورد؟ چرا به طور خاص، ردپایی از لاکهید مارتین، کمپانی فناوری ریتون، جنرال داینامیکس و متابیوتا در تمامی این آزمایشگاه‌ها دیده می‌شود!
بسیاری از متخصصان عرصه فعالیت‌های پزشکی و بیولوژیکی معتقدند که امریکا در صورت انجام پروژه‌های صرفاً علمی باید نتایج آنها را در قالب مقاله‌هایی رسمی و دانشگاهی منتشر کرده و به کمیته‌های نظارت نهادهای بین‌المللی اجازه بازدید و کنترل فعالیت‌های این مراکز را بدهد؛ اتفاقی که تا امروز واشنگتن سرسختانه در مقابل آن ایستادگی کرده و مانع به وقوع پیوستن آن شده است.
حالا که امریکا به بهانه حمایت و کمک به کشورهای مشترک‌المنافع برای جلوگیری از تهدیدات زیست محیطی، شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی در گرجستان، اوکراین، مولداوی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و برخی کشورهای اطراف روسیه را تحت کنترل و مدیریت خود دارد، هر گونه پنهانکاری و مخفی نگه داشتن فعالیت‌های علمی و نظامی در این مراکز می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به تهدیدی جدی و مرگبار برای جهان تبدیل شود.
در سال‌های اخیر هم با شیوع ویروس کرونا در جهان و نیز با گسترش این بیماری در بخش‌های زیادی از امریکا و ثبت آمار بالایی از مرگ و‌میر در این کشور نظریه نشت این ویروس از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی امریکا قوت گرفته و این مسأله میان رقیبان امریکا تقویت شده که این کشور به‌دنبال توسعه سلاح‌های بیولوژیکی در جهان امروز است.
تمامی این اطلاعات در حالی مطرح می‌شوند که در سال 2008 دفتر پاسخگویی دولت وقت امریکا در اعترافی آشکار عنوان کرد به‌دلیل آزمایش‌های مخفی در آزمایشگاه‌های پروژه 112 این کشور در سال 1962، ده‌ها هزار غیرنظامی تحت تأثیرات نتایج این آزمایش‌ها قرار گرفتند و ممکن است عوامل و عوارض بیولوژیکی حاصل از آنها تا سال‌ها هم باقی بماند؛ تحقیقاتی که با شدت گرفتن اختلافات سیاسی در دنیای امروز بیش از پیش نتایج آنها بروز پیدا می‌کند و تهدیدات آن برای دنیای امروز بیشتر و جدی‌تر می‌شود.
همان طور که در بخشی از متن اشاره شد، تعداد قابل توجهی از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی- نظامی امریکا در کشورهای آسیای میانه و قفقاز است. درگیری روسیه با اوکراین و غرب به طور کلی، باعث شد تا کشف این آزمایشگاه‌های ذیل نسبت تقابلی امریکا و روسیه تحلیل شود، درحالی که واضح است ایران یکی از اهداف راهبردی ایالات متحده است و فعالیت پایگاه‌های نظامی- بیولوژیکی امریکا در حوزه‌های آسیای میانه و قفقاز را باید ذیل راهبرد محاصره همه‌جانبه و جنگ ترکیبی غرب علیه ایران تفسیر کرد؛ موضوعی که مقتضی است برحسب راهبرد فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر مقابله همه‌جانبه با این تهاجم ترکیبی در دستور کار نهادهای مربوطه قرار بگیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7917/6/614325/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها