دیروز تهران بر اثر هجوم گرد وغبار با منشأ خارج از کشور، آلوده‌ترین شهر جهان شد

شن‌های مهاجم


گروه اجتماعی/ روز دوم خرداد ورود توده گردوغبار به کشور هشدار خطر جدی برای 25 استان کشور را در پی داشت و تهران را روز سوم خرداد به صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان رساند. دوم خرداد کارشناسان هواشناسی اعلام کردند، این شرایط جوی روز چهارشنبه در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، البرز، قم، قزوین، اصفهان، سمنان و روز پنجشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، ایلام، خوزستان، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان پیش‌بینی می‌شود. 
هوای پایتخت روز گذشته به شرایط «خطرناک» رسید و این چندمین‌بار در سال جدید است که هوای تهران و البته بسیاری از شهرهای دیگر نیز در چنین شرایطی قرار می‌گیرد و تا روز گذشته کیفیت هوا در ۲۸ ایستگاه در وضعیت آلوده قرار داشت. براساس جدیدترین گزارش پایگاه بین‌المللی سنجش و رتبه‌بندی کیفیت هوای شهرها (IQAIR)، تهران با شاخص کیفیت هوای ۲۲۷ در رتبه نخست شهرهای آلوده جهان قرار گرفت. طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، شاخص کیفیت هوای پایتخت روی عدد ۴۹۰ و در وضعیت خطرناک قرار گرفت، در این وضعیت همه افراد جامعه باید از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری یا در صورت امکان شهر را ترک کنند.
طبق آخرین اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی پایتخت تا روز پنجشنبه ۵ خرداد گاهی همراه با وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و خیزش موقت گرد و خاک بویژه در نیمه‌جنوبی و غربی استان پیش‌بینی می‌شود.
در نهایت با توجه به افزایش غلظت توده‌ای گردوغبار و قرار‌گیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم طی روز گذشته پایان ساعت کار ادارات استان تهران ساعت ۱۲ اعلام شد در حالی که انتظار می‌رفت باتوجه به هشدارهای مکرر هواشناسی و همچنین وزارت بهداشت، اخطار به عدم خروج از منزل، پیش از ساعت کاری کارمندان یا در شب گذشته این تعطیلی اعلام شود اما تنها تعطیلی مدارس اعلام شد و کارمندها غافلگیر شدند. در پی این وضعیت هوایی همچنین کلاس‌های بعدازظهر دانشگاه‌ها و بازی فوتبال لیگ برتر پرسپولیس نیز لغو شد و برای خروج کارکنان از محدوده طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۲ جریمه‌ای در نظر گرفته نشد. انتقادها به اعلام دیرهنگام تعطیلی باعث شد دیروز عصر محسن منصوری استاندار تهران از تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران برای فردا چهارشنبه چهارم خرداد ماه خبر بدهد و گفت: بانک‌ها با توجه به ارتباطی که با اصناف دارند خدمت‌رسانی‌شان انجام خواهد شد.
استاندار تهران همچنین گفت: پدیده گرد و خاک در حوزه مرکزی کشور ظرف ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده و هیچ‌گاه به این شدت رخ نمی‌داده است؛ لذا گلایه‌هایی که در خصوص تأخیر در اعلام تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا عنوان می‌شود به چند دلیل اتفاق می‌افتد. دستگاه‌های تخصصی که عضو کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران هستند همچون هواشناسی می‌توانند کلیت را پیش‌بینی کنند اما متأسفانه توان ارائه و تشخیص شاخص دقیق را ندارند. از سوی دیگر قانون ما را مکلف کرده است که براساس شاخص‌های دقیق تصمیم‌گیری کنیم. البته در تلاش هستیم با افزایش توان دستگاه‌های مرتبط، مشکل تأخیر در پیش‌بینی و اتخاذ تصمیمات را حل کنیم.
وی افزود: برای فردا غلظت آلاینده‌ها نسبت به امروز کمتر می‌شود ولی همچنان در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد؛ لذا کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم گرفت همه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران فردا چهارشنبه چهارم خردادماه تعطیل باشند، اما با توجه به ارتباط اصناف با بانک‌ها، بانک‌ها فعالیت خود را ادامه خواهند داد.
وی در خصوص امتحانات دانش‌آموزان نیز گفت: امتحانات هماهنگ نهایی پایه دوازدهم به صورت کشوری برگزار می‌شود، لذا تصمیم‌گیری آن توسط وزارت آموزش و پرورش انجام و اعلام خواهد شد. با اعلام وزارت آموزش و پرورش به دلیل اهمیت قرنطینه، حفظ امنیت آزمون و کشوری بودن برنامه امتحانات، حسب اعلام رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش این امتحانات برگزار می‌شود.
همچنین روز گذشته این پدیده دوباره در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی مجلس به موضوع شیوع پدیده گردوغبار در کشور شد. هادی بیگی‌نژاد در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با تأکید بر اینکه باید در مجلس نسبت به آنچه در کشور اتفاق می‌افتد موضع‌گیری کرد، گفت: در جلسه گذشته در خصوص گرانی‌ها مطالبی مطرح شد. وی با اشاره به گرفتاری کشور به بحران گردوغبار و آلودگی هوا اظهار کرد: در حال حاضر استان‌ها و جمعیت‌های بسیاری در کشور با پدیده گردوغبار مواجه هستند اما در مجلس بررسی علمی و جامعی صورت نگرفته است که بدانیم چه موضعی باید بگیریم و آیا این پدیده منشأ داخلی یا خارجی دارد و آیا بیماری‌زا است؟
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین باید برای بررسی موضوع وقت گذاشته شود و از کنار آن به‌سادگی عبور نکرد، چراکه این موضوع (گردوغبار) از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به جامعه آسیب زده است.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، با بیان اینکه «نکته و تذکر مهمی بود»، گفت: در فراکسیون محیط زیست گزارشی در این زمینه آماده شده است که در اولین جلسه هفته کاری در صحن و کمیسیون ارائه می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره کانون‌های گردوغبار گفت: بر‌اساس بررسی‌های میدانی 8 کانون ریزگرد در عراق وجود دارد که عموماً تأثیرپذیری از همین کانون‌ها است. باید با همکاری با عراقی‌ها این کانون‌ها را پوشش دهیم. این کار با استفاده از فضای سبز، مالچ پاشی، شن‌ریزی و... می‌تواند باشد. به دنبال نقشه‌های راه هستیم البته در مناطقی مثل شرق و غرب استان کربلا و... امریکا مانورهایی انجام داده که برخی شیمیایی بوده و در واقع این خاک‌ آلوده است. سال ۹۸ که باران زیادی آمد اثری از ریزگرد‌ها نبود. مشخص است هر زمانی که باد شدید بوزد، ریزگردها به سمت کشور ما حرکت می‌کنند، چرا که بادهای ما عموماً غربی و شرقی است.
در راستای وضعیت اضطراری آب‌وهوای کشور، بهرام عین‌اللهی در پی پدیده گرد و خاک در استان‌های غربی و جنوب غرب کشور، دستور آماده‌باش اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی و مراکز درمانی این استان‌ها را صادر کرد.
شهروندان باید در صورت احساس تنگی نفس، دو بینی، سردرد، سرگیجه، تهوع و... به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به مشکل آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود، همچنین در صورت نیاز به خدمات بیشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/1/614300/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها