آخرین اخبار از وضعیت کرونا در کشور و جهان

دنیا در دام بیماری‌های ویروسی


گروه اجتماعی/ دبیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید جهان با چالش‌های «هولناک» از جمله کووید۱۹، جنگ و آبله میمون مواجه است. وی در ژنو گفت: همه‌گیری کووید ۱۹ تنها بحران در جهان ما نیست. درحالی که ما اینجا در حال بحث و تبادل نظر هستیم، همکاران ما در سراسر جهان در حال واکنش به شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو، آبله میمون و هپاتیت حاد با منشأ ناشناخته و بحران‌های پیچیده بشردوستانه در افغانستان، اتیوپی، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، اوکراین و یمن هستند. او معتقد است با وجود کاهش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹، مطمئناً همه‌گیری تمام نشده است. اگر دولت‌ها سهل‌انگاری کنند، خود و مردمشان را در معرض خطر قرار خواهند داد. آدهانوم تأکید کرد که تقریباً یک میلیارد نفر در کشورهای کم‌درآمد هنوز در برابر کرونا واکسینه نشده و فقط ۶۰ درصد از جمعیت جهان واکسینه شده‌اند. آفریقا افزایش نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از این ویروس را گزارش کرده و قاره‌ای است که کمترین پوشش واکسیناسیون را دارد.
در ایران اما این روزها عقب‌نشینی کرونا دل مردم را خوشحال کرده است و بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۲۶۸ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه 7 نفر نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۶۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر صفر شهرستان در وضعیت قرمز، صفر شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۸۴۲ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۶۵ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۴ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۵۱ دوز رسید. از آن‌سو شمار مبتلایان به کووید۱۹ در جهان تاکنون به ۵۲۷ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۸۷۸ نفر رسیده، مرگ 6 میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۹۲ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۴۹۷ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۷۸۱ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.
یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه هنوز سیگنال خطرناکی درباره کرونا دیده نمی‌شود و می‌توان گفت که کرونا تقریباً در کل دنیا کنترل شده است، در عین حال گفت: اینکه هنوز برخی در کشورمان واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، می‌تواند نگران‌کننده باشد. دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور به ایسنا گفت: از روی تعداد تلفات روزانه کرونا و تعداد مواردی که روزانه آلوده می‌شوند می‌توان به این نتیجه رسید که شرایط فعلاً تحت کنترل بوده و به شرایط باثباتی رسیده‌ایم. 
وی با بیان اینکه دو عامل می‌تواند منجر به ناپایداری این شرایط باثبات شود، گفت: یک عامل این است که واریانت جدیدی جایگزین ویروس فعلی یعنی اُمیکرون شود که اولاً سرایت‌پذیری بیشتری داشته باشد و از نظر ساختار آنتی‌ژنی هم با ویروس قبلی تفاوت‌هایی داشته باشد که بدن آن را نشناسد و ایمنی ناشی از واکسن یا حاصل از ابتلا به اُمیکرون نتواند از ابتلا به آن پیشگیری کند. عامل دوم هم که می‌تواند منجر به شکستن این تعادل شود، این است که گذر زمان باعث کاهش سطح ایمنی ناشی از واکسن یا ابتلا شود. هر یک از این دو اتفاق که رخ دهد، شرایط ما به سمت بی‌ثباتی می‌رود.
یونسیان درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور، گفت: قطعاً اینکه هنوز برخی از افراد در کشور ما واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما مسأله مهم این است که درصد قابل ملاحظه‌ای از جمعیت کشور هم به کرونا مبتلا شدند و حتی برخی افراد به فرم خفیف کرونا مبتلا شدند و خودشان هم متوجه نشده‌اند. باید توجه کرد که هر ابتلا مانند یک واکسن عمل می‌کند. بنابراین بسیاری از افرادی که واکسن کرونا تزریق نکردند یا واکسیناسیون‌شان کامل نشده، اگر قبلاً به کرونا مبتلا شده باشند، درجات نسبی از مصونیت و ایمنی را دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/21/614096/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها