فاجعه ریزش ساختمان 10 طبقه این بار در خوزستان

آبادان در شوک متروپل


گروه حوادث/  ریزش بزرگ‌ترین مجموعه تجاری، تفریحی و پارکینگ طبقاتی آبادان واقع در خیابان امیرکبیر که در مراحل پایانی، ساخت آن متوقف شده بود با 5 کشته و 26 مصدوم فاجعه انسانی هولناکی را رقم زد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت از 12 ظهر دوشنبه گذشته بود که ناگهان صدای غرش وحشتناک و به‌دنبال آن لرزش بی‌وقفه زمین افراد حاضر در خیابان امیرکبیر آبادان را به وحشت انداخت. مردمی که در بازار سرگرم خرید و رفت و آمد بودند در یک لحظه به تصور اینکه زلزله‌ای در حال وقوع است هراسان به دنبال راهی برای فرار بودند که ناگهان مقابل چشمان وحشتزده آنها یکی از برج‌های دوقلوی 10 طبقه متروپل در چشم بر‌هم‌زدنی فروریخت و با خاک یکسان شد. دقایقی بعد آمبولانس‌های اورژانس و خودروهای امداد و نجات هلال احمر و پلیس و آتش‌نشانی راهی محل حادثه شدند اما ریزش ساختمان و حضور مردمی که برای مشاهده این فاجعه انسانی به خیابان کم‌عرض و شلوغ امیرکبیر آمده بودند راهی برای نزدیک شدن به محل حادثه نگذاشته بود. با این حال امدادگران خود را به محل حادثه رساندند. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد که بیش از 10 خودرو در خیابان زیر آوار مدفون شده و بیش از 80 نفر نیز در طبقات زیر همکف، همکف و اول ساختمان که دارای مغازه‌های هایپر، باشگاه بدنسازی، پوشاک، رستوران، کافه و غیره بود محبوس شده‌اند. بنابراین بلافاصله کارآوار‌برداری شروع شد و هر لحظه یک مصدوم از زیر ساختمان و تلی از خاک و آجر و سیمان بیرون کشیده می‌شد.

اعزام 20 آمبولانس به محل حادثه
عارف اصل شرهانی، مدیر روابط عمومی اورژانس استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی فروریختن برج متروپل در آبادان اورژانس خوزستان در حالت آماده‌باش قرار گرفت. 20 دستگاه آمبولانس و 3 دستگاه اتوبوس به محل حادثه اعزام شدند و کلیه نیروهای ستادی اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه اهواز نیز به آبادان اعزام شد. از آنجا که در این ساختمان واحدهای مسکونی نیز قرار داشت احتمال افزایش آمار مصدومان و جانباختگان وجود داشت. شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان که در محل حادثه حضور داشت نیز گفت: ۴ تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با ۲ تیم سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی آغاز شد. با توجه به اینکه ساختمان کناری نیز در حال ساخت بود و وضعیت ناپایداری داشت احتمال ریزش آن ساختمان نیز وجود داشت که به همین خاطر دستور تخلیه همه ساختمان‌های مجاور صادر شد.شعبانی گفت: یک بالگرد، ۷ خودروی نجات تیم‌های واکنش سریع و ۵ تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی اعزام شدند. اما به دلیل مساعد نبودن وضعیت جوی امکان ارسال اورژانس هوایی وجود نداشت و مصدومان از طریق زمینی به بیمارستان منتقل شدند.

تسریع عملیات آوار‌برداری قبل از تاریک شدن هوا
محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درخصوص آخرین وضعیت حادثه تا ساعت 16 و 30 دقیقه روز دوشنبه گفت: 5 نفر فوتی و 26 نفر مصدوم داشتیم.وی در پاسخ به این سؤال که چند نفر در زیر آوار محبوس شده‌اند نیز گفت: آمار محبوسین بر‌اساس ارزیابی میدانی اعلام شده است. از این‌رو هر تعدادی که از سوی مسئولان امدادی اعلام می‌شود فقط حدس و گمان است.وی درباره عملیات امداد و نجات گفت: از همان ابتدای حادثه 4 تیم امدادی به علاوه 2 تیم با سگ‌های زنده‌یاب به محل اعزام شدند تا پیش از تاریک شدن هوا عملیات خاکبرداری را به پایان برسانیم و در صورت زنده و محبوس ماندن فردی در زیر آوار او را نجات دهیم.

حکم بازداشت پیمانکار و مالک
حمید مرانی‌پور، دادستان ویژه آبادان حکم بازداشت پیمانکار و مالک ساختمان متروپل را صادر کرده است.
همچنین به گزارش روابط عمومی دادگستری خوزستان، علی دهقانی، رئیس کل دادگستری خوزستان در پی ریزش بخشی از ساختمان در دست ساخت متروپل آبادان، دستور بررسی دقیق علت، عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با همه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد.رئیس دادگستری که به همراه دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در صحنه حادثه حاضر بودند دستور لازم برای رسیدگی به موضوع را صادر کردند و از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا در کنار رئیس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کند.

دستور معاون اول رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به مصدومان حادثه آبادان
«محمد مخبر» ، معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان این حادثه را صادر کرد.معاون اول رئیس‌ جمهور، ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان این سانحه دلخراش، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.

دستور وزیر کشور
وزیر کشور به دنبال حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در شهرستان آبادان، در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به‌کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد.احمد وحیدی در این تماس تلفنی از صادق خلیلیان خواست، با به کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات، برای نجات افرادی که احتمالاً در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود.وی خواستار شناسایی و برخورد با مسببان و متخلفان این حادثه شد و به ستاد مدیریت بحران کشور و سازمان همیاری شهرداری و دهیاری کشور دستور دارد همه امکانات خود را در این زمینه به‌کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند.

هشدار درباره ریزش ساختمان
مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طبق صحبتی که با یکی از مسئولان شهرداری آبادان داشتم، از دو سال گذشته هشدارهایی درباره ریزش ساختمان متروپل داده بودیم و حتی در این زمینه نامه کتبی زده بودیم. بی‌تردید سازندگان، سازمان نظام مهندسی و شهرداری وقت آبادان در حادثه ساختمان متروپل باید پاسخگو باشند. ما خواهان تشکیل یک کارگروه ویژه در استانداری خوزستان برای بررسی ابعاد این حادثه و تشخیص مقصران اصلی این حادثه غم‌انگیز هستیم. البته هنوز برای بررسی دقیق ابعاد حادثه زمان زیادی باقی مانده است و از الان نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم؛ اما به‌نظر می‌رسد که قصور مسئولان ذی‌ربط در بروز این حادثه امری قطعی است.سرهنگ «حسین زلقی»، فرمانده انتظامی آبادان گفت: تیم‌هایی از یگان‌های انتظامی و راهور بلافاصله بعد از این حادثه برای تأمین نظم و امنیت در محل حادثه حضور یافتند و اقدام به تخلیه لایه به لایه جمعیت از معابر و نوارکشی در محل کرده تا مسیر تردد خودروهای امدادی باز شود.

روایت شاهدان عینی از حادثه
به دنبال ریزش برج متروپل، جمعیت زیادی اطراف برج جمع شدند. یکی از شاهدان گفت: به قدری این حادثه ناگهانی بود که مردم شوکه شده بودند و با دیدن فرو ریختن این ساختمان عظیم، ناخودآگاه گریه می‌‌کردند. برخی که دوست و آشنا یا خانواده‌هایشان در ساختمان بودند فقط به دنبال راهی برای ورود به ساختمان بودند. مردم با دست خالی سعی می‌‌کردند آوار را کنار بزنند شاید بتوانند حتی یک نفر را نجات دهند اما هیچ راهی برای ورود مردم به داخل برج و نجات زیر آوار ماندگان وجود نداشت. امدادگران که رسیدند، مردم بار دیگر هجوم بردند تا شاید بتوانند کمکی کنند اما بی فایده بود.یکی از کسبه بازار که در همان خیابان مغازه دارد، گفت:  مدتی قبل از ادامه ساخت طبقات بالایی برج جلوگیری شده بود با این حال در طبقه اول و همکف ساختمان  حدود 100 واحد مشغول به کار شده بودند دفتر وکالت، مطب پزشک، بخش‌های اداری و ... در این دو طبقه مشغول به کار بودند.این خیابان خیلی باریک و کم عرض است. بیشتر ساکنان این خیابان  از مدت‌ها قبل می‌‌دانستند که ساخت این برج دوقلو برای آنها دردسرساز است. الان هم امدادرسانی سخت است.یکی از میان جمعیت می‌‌گوید: یک طرف خیابان اروندرود است و طرف دیگرش بهمن شیر، آبادان روی آب قرار داد و با کندن دو یا سه متر، به آب می‌‌رسیدم. چطور امکان داشت که در خیابانی با این عرض کم  چنین برجی بنا کرد.زن میانسالی تلاش می‌‌کند تا از میان امدادگران برای خود راه باز کند تا خود را به متروپل برساند. لحظاتی قبل از ریزش متروپل، او با یکی از دوستانش به متروپل آمده بود و دوستش برای خرید وارد برج شده بود که ناگهان آوار فرو ریخته بود. آواری که دوستش را دفن کرده است. در کنار برج متروپل، ساختمان پارمیدا قرار داد، ساختمانی که به دنبال این ویرانی، دچار لرزه شدید شده بود و امدادگران افرادی را که داخل ساختمان بودند به بیرون منتقل کرده بودند. اما آنها نگران اموال‌شان بودند و تلاش می‌‌کردند که این اموال را از ساختمان تخلیه کنند که نیروهای انتظامی به آنها اجازه ورود به ساختمان را نمی‌دادند. یکی از شاهدان این حادثه که خودش از کسبه بازار است گفت: مالک این برج‌ها فردی معروف و بانفوذ است که بیشتر ساختمان‌های مهم شهر را هلدینگ وی ساخته و اغلب هم غیراصولی و بی‌کیفیت ساخته شده‌اند. همین ساختمان متروپل را از یک سال قبل بارها کارشناسان و متخصصان ساخت‌و‌ساز به مالک و سازنده آن تذکر و هشدار داده بودند که این ساختمان استحکام ندارد و اصولی ساخته نشده و بی‌شک ریزش خواهد کرد. اما هلدینگ ساختمان‌سازی مربوطه توجهی نکرده و به ساخت‌و‌ساز ادامه دادند حالا امروز باید ده‌ها انسان بی‌گناه را که جان باختند و مصدوم شدند از زیر آوار بیرون بکشیم.
 یکی از اقوام مهدی اسماعیلی، مهندس 30 ساله که در این حادثه جان باخت گفت: ظهر بود به ما خبر دادند که متروپل ریزش کرده است.  با اطلاع از این خبر از آنجایی که مهدی حدود یک سال است که در این پروژه به‌عنوان سرکارگر کار می‌کند، خودمان را به آنجا رساندیم تا ساعت 5:30 به دنبال او زیر آوار می گشتند تا اینکه جسد او را بیرون کشیدند. خانواده های زیادی مثل ما دنبال عزیزانشان می گشتند خدا کند آنها مثل ما ناامید نشوند. 

دستور ویژه رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری به سانحه آبادان
رئیس جمهور به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد. در پی ریزش ساختمانی در شهر آبادان که سبب فوت و مجروحیت شماری از هموطنان‌مان شده است، رئیس دفتر رئیس جمهور در تماس‌ تلفنی  با استاندار خوزستان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت حادثه، دستور رئیس جمهور مبنی بر بسیج تمامی امکانات برای رسیدگی فوری به سانحه دیدگان و آواربرداری را ابلاغ کرد. آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی که برای دیدار و گفت وگو با پادشاه عمان به مسقط پایتخت این کشور سفر کرده، به محض اطلاع از بروز این حادثه در آبادان به معاون اول رئیس‌جمهور مأموریت داد ضمن به کارگیری تمامی امکانات محلی و ملی، شخصاً این موضوع را با اختیارات کامل به منظور تسریع در آواربرداری و نجات جان افراد زیر آوار مانده و رسیدگی به مصدومان حادثه، مدیریت و پیگیری کند. رئیس جمهور دستور داد با توجه به اعلام نیاز استاندار خوزستان، نیروهای امدادی و امکانات لازم برای آواربرداری و امداد، از سازمان آتش نشانی تهران به صورت فوری به آبادان اعزام شوند و همچنین برای شناسایی تخلفات منجر به این حادثه نیز، به صورت عاجل اقدام شود و برخورد شدید و غیرقابل اغماض با متخلفان در دستور کار قرار بگیرد. رئیس جمهور ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های جانباختگان که طبق گزارش‌ها غالباً از کارگران زحمتکش بوده‌اند، دستور داد رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها در اولویت قرار بگیرد و گزارش روند امداد رسانی برای وی ارسال شود.

اسامی قربانیان
1- امیر لفتوی
2- مهدی اسماعیلی
3- علی نیک پور قنواتی
4- محمد کشکی
5- مجهول الهویه(آقا) 

مصدومان حادثه
1- طارق قیم ۳۵ ساله
2- معصومه کوشیکی۵۶ساله 
3- عبدالله بحرانی پور ۲۴ ساله
​​​​​​​4- مسیح صادقی ۷ساله
5- حمیدصادقی
6- علیرضا فرحانیان ۳۲ ساله
7- سید محبوبه پور شرف هاشمی۲۵ ساله
8-عبدالرسول محجوب فر۴۲ ساله
9- دانیال دریس۲۱ ساله
10- حسین رسولی ۴۴ ساله
11- فاطمه آل ناصر۳۱ ساله
12- کامران سامانی نژاد ۵۶ ساله
13- عباس بچاری ۳۴ ساله
14- مجید توسلی ۴۲ ساله
15- نگار درآباد ۲۸ ساله
16- سید مرتضی طهوری ۵۷ ساله
17- منصور توسلی۶۱ ساله
18- نوید مزرعاوی ۲۶ ساله
19- عبدالله باوی پور
20- حسین عسکراوی۲۱ساله
21- امیرپور بچاری
22- علیرضا اسدی سامانی۵۳ ساله
23- محمدعلی کرمزاده ۳۶ ساله
24- علی بحرامیان ۲۴ ساله
25- میثم عرفی۳۱ ساله
26- حدیث هاشم مطوری

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/19/614092/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها