ایران در ایران


سرعت سالمندی 5 برابر زادآوری است
مازندران گرفتار تله جمعیتی
ساری - مدیر سلامت، جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدار داد: وضعیت نرخ رشد جمعیت در استان به‌دلیل بی‌رغبتی زوج‌های جوان به فرزندآوری از شرایط بحرانی عبور کرده و وارد مرحله فرابحرانی شده است.
به گزارش ایرنا، سیدمحسن سلیمانی افزود: در زمان حاضر مازندران به‌دلیل کاهش روزافزون فرزندآوری در تله جمعیتی قرار گرفته و میزان نرخ رشد سالمندی در استان پنج برابر زادآوری است.وی با بیان اینکه اکنون از مجموع جمعیت بیش از سه میلیون و ۲۸۳هزار نفری استان طبق نتایج آخرین سرشماری حدود ۵۰۰هزار نفر سالمند هستند، گفت: مازندران در حال حاضر رتبه نخست پیری جمعیت را در میان استان‌های کشور دارد.
سلیمانی توضیح داد: از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در استان با ۳۵درصد کاهش از ۴۶هزار و ۴۶۶نفر به ۳۰هزار و ۲۰۳نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت.
وی با بیان اینکه میزان باروری عمومی در استان در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰در یک‌هزار تولد برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند کاهش یافته، گفت: این رقم در سال ۱۳۹۰ طبق آمار ثبت احوال ۵۰در یک‌هزار تولد بود.
مدیر سلامت، جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آنچه که کم‌رغبتی برای اجرای قانون جوانی جمعیت نامید، انتقاد کرد و اظهار داشت: با وجود تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی اما دستگاه‌های اجرایی به معنای واقعی رغبت چندانی برای اجرای دقیق این قانون ندارند و در این بین اصحاب رسانه با افزایش آگاهی از قوانین افزایش جمعیت و سیاست‌های تشویقی آن، نسبت به پیگیری وعده‌های مسئولان و مصوبات مجلس شورای اسلامی در ارتباط با افزایش زادآوری بیش‌از‌پیش در تلاش باشند.
اگر چه مازندران طبق نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن که سال ۹۵ برگزار شد سه‌ میلیون و ۲۸۳هزار نفر جمعیت داشت و نرخ رشد جمعیتش هم حدود ۱.۵ درصد بود ولی نگاهی به نتایج چهار دوره سرشماری در استان از سال ۶۵ به بعد حاکی از آن است که این استان همواره با کاهش نرخ رشد جمعیت و افزایش سالمندی بویژه در روستاها که کانون تولید و محور اقتصاد و تولید ثروت استان به شمار می‌رود، مواجه بوده است.
طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران، نرخ رشد جمعیت در مازندران طی سه دهه گذشته همواره از میانگین کشوری کمتر و از دغدغه‌های برنامه‌ریزان استان بوده است. به‌عنوان نمونه طی نخستین سرشماری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵، نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۹درصد و در استان مازندران ۳.۷درصد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۷درصد و در استان مازندران به ۱.۳درصد تنزل پیدا کرد.
همچنین طبق اعلام دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، مازندران با ۱۳.۲۶درصد جمعیت سالمند پس از استان گیلان اکنون در زمره پیرترین استان جمعیتی کشور به شمار می‌رود.
کارشناسان یکی از دلایل اساسی در کاهش نرخ زادآوری در استان را سوای موضوعات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی؛ مسأله آسیب‌های اجتماعی و افزایش طلاق و کاهش ازدواج در بین جوانان می‌دانند چرا‌که طی سال‌های ۱۳۸۷ تا سال۱۴۰۰ تعداد موارد ازدواج در مازندران در مقایسه با مدت مشابه ۱۳سال قبل آن ۴۴.۸دهم درصد کاهش و میزان طلاق هم در این مدت ۵۴.۳دهم درصد افزایش یافته است.
همچنین متوسط سن خانم‌ها و آقایان در مازندران در زمان ازدواج اکنون به ترتیب به حدود ۲۷ و ۳۱سال رسیده در حالی که این رقم در کشور به ترتیب ۲۵ و ۲۹سال است. این آمار به زبان عامیانه‌تر بدین معنا است که متوسط سن ازدواج در استان ۲سال از میانگین کشوری بالاتر است. سن ازدواج در سال ۱۳۹۰ در استان برای آقایان و خانم‌ها به ترتیب ۲۶ و ۲۱سال بود.

دریافت عوارض از اسکله و تأسیسات تفریحی ساحلی ممنوع شد
بوشهر - هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، دریافت عوارض بر ایجاد اسکله و تأسیسات تفریحی ساحلی را ممنوع اعلام کرد.
به گزارش ایرنا از دیوان عدالت اداری، به‌دنبال شکایت از شورای اسلامی شهر بوشهر و درخواست ابطال بند ۲۲ تعرفه عوارض و بهای خدمات محلی سال ۱۳۹۸ شورای اسلامی شهر بوشهر از تاریخ تصویب، مبنی بر دریافت عوارض بر استحصال (خشک کردن دریا) هیأت عمومی دیوان عدالت اداری وارد بحث و بررسی شد.
درنهایت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به موجب ماده ۲ قانون اراضی مستحدث و ساحلی مصوب ۲۹ تیر ۱۳۵۴ درباره عرض اراضی ساحل و مستحدث و حریم مربوط به آن تعیین تکلیف شده است و به موجب تبصره ماده ۷ قانون یاد شده نیز مقرر شده ایجاد اسکله برای دسترسی به دریا به منظور استفاده از تأسیسات تفریحی ساحل یا تعمیرگاه‌های دریایی متعلق به بخش خصوصی براساس طرحی که برحسب مورد توسط وزارت اطلاعات و جهانگردی با وزارت راه و ترابری پیشنهاد و به تصویب وزارت جهاد کشاورزی می‌رسد با دریافت اجاره بها مجاز است و از طرفی با التفات به اینکه معتقد به ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از ضرایب مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ اخذ هرگونه وجه از مردم توسط دستگاه اجرایی بدون تجویز قانون ممنوع است بنابراین مصوبه مورد شکایت ناظر بر عوارض استحصال منصرف از عوارض پذیره بوده و مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر بوشهر است و ابطال شد.

درآمدزایی 100 میلیارد تومانی دو گیاه در خراسان جنوبی
بیرجند - برداشت دو محصول گران قیمت آنغوزه شیرین و آویشن، امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای خراسان جنوبی ارزآوری خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما «علیرضا نصرآبادی» مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع استان دارای پوشش گیاهان دارویی است که امسال از ۱۰۰ هزار هکتار آن با پوشش مناسب، دو محصول آنغوزه و آویشن برداشت می‌شود.
وی با بیان اینکه سطح زیرکشت آنغوزه و آویشن در استان مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه، قائنات، نهبندان و فردوس است افزود: حدود یک هزار بهره‌بردار از اواسط تیر تا اواسط شهریور محصول آنغوزه و آویشن را از مراتع استان برداشت می‌کنند.
وی ارزش برداشت امسال این دو محصول را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این ارزآوری با برداشت ۳۵ تن آنغوزه و ۱۰ تن آویشن حاصل خواهد شد.
وی تأکید کرد: ۹۷ درصد آنغوزه برداشت شده از مراتع استان به‌صورت شیرابه به کشور هندوستان صادر می‌شود که این کشور پس از فرآوری، محصول را با نشان اقتصادی خود به اروپا صادر می‌کند.
​​​​​​​
اجرای طرح توانمندسازی بانوان در مناطق کم برخوردار کرج
کرج - مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری کرج گفت: طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در مناطق کم برخوردار این شهرستان با راه‌اندازی کارگاه آموزشی به همراه اعطای مدرک و مجوز اشتغال به اجرا درآمد.
سپیده غفاری افزود: در اجرای این طرح کارگاه اشتغالزایی بانوان سرپرست خانوار در خط  چهارحصار کرج راه‌اندازی شده است.
غفاری گفت: بانوان پس از آموزش و دریافت مدرک طی دوره، با معرفی به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز کسب و کار دریافت خواهند کرد.
وی بیان داشت: اعطای تسهیلات بانکی مناسب جهت رونق فعالیت بانوان از دیگر امتیازاتی است که اجرای این طرح به همراه دارد.
در مجموع در استان البرز ۱۰۸ هزار زن سرپرست خانوار شناسایی شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/16/614082/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها