دور دنیا با چند خبر


چین
پس از اظهارات بایدن در توکیو که حمایت علنی خود را از تایوان اعلام کرد و گفت، اگر چین به تایوان حمله کند، امریکا با مداخله نظامی از تایوان حمایت می‌کند، سخنگوی وزارت خارجه چین خطاب به رئیس جمهور امریکا گفت: موضوع تایوان و اوکراین کاملاً متفاوت است و مقایسه آنها پوچ است. ما به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی ما را نمی‌دهیم و از امریکا می‌خواهیم هنگام صحبت در مورد موضوع تایوان مراقب باشد.


ترکیه
دستگاه اطلاعات ملی ترکیه (میت) اعلام کرد «محمد اردوغان»، رئیس گروه پ‌ک‌ک در کرکوک که به اتهام «تلاش برای سرنگون کردن حکومت ترکیه» و «آسیب زدن به وحدت ملی ترکیه» از دهه ۱۹۹۰ تحت تعقیب بود طی عملیات دستگاه اطلاعات ترکیه در موصل کشته شده است.

روسیه
کرملین اعلام کرد غرب با وضع سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ مدرن علیه مسکو، موجب ایجاد بحران جهانی غذا شده است و با ارزیابی سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه جهان با یک بحران غذایی مواجه بوده و ممکن است دچار قحطی شود، موافق است.


امریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا پستی را در صفحه‌ای که در شبکه اجتماعی خودش تحت عنوان «تروث سوشال» (Truth Social) راه‌اندازی کرده با درج عبارت «جنگ داخلی» منتشر کرده که به نظر می‌رسد با آن توصیه به جنگ داخلی در امریکا کرده یا وقوع چنین جنگی را پیش‌بینی می‌کند.

فنلاند
فنلاند پس از درخواست عضویت در ناتو و ترس از اقدام تلافی‌جویانه روسیه، بودجه نظامی خود را افزایش خواهد داد. بر‌اساس اعلام وزارت دفاع فنلاند حدود ۶۶۹.۴ میلیون یورو (۷۰۶.۷ میلیون دلار) به عنوان بودجه اضافی به ارتش فنلاند اختصاص خواهد یافت که از این میزان، ۱۷۶ میلیون یورو برای هزینه‌های عملیاتی و ۴۹۰ میلیون یورو جهت خرید تجهیزات دفاعی در نظر گرفته شده است.

اتریش
الکساندر فان در بلن، رئیس‌جمهوری ۷۸ ساله اتریش و رهبر سابق حزب سبزها اعلام کرد که می‌خواهد مجدداً در رقابت‌های ریاست‌جمهوری کشورش شرکت کرده و شش سال دیگر هم در منصب خود باقی بماند.

سازمان ملل
​​​​​​​آژانس پناهندگان سازمان ملل در گزارشی جدید اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به دلایلی از جمله خشونت، مناقشه، نقض حقوق بشر و آزار و شکنجه از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/4/614078/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها