نارضایتی از عملکرد اقتصادی رئیس جمهوری امریکا رو به افزایش است

نسخه پیچی جمهوری‌خواهان برای استیضاح «بایدن»


زهره صفاری/ ناتوانی دولت «جو بایدن» در اجرای سیاست‌های داخلی و خارجی وعده داده شده و از همه مهم‌تر بحران اقتصادی و تورم صعودی حاکم بر امریکا، زودتر از آنچه تصور می‌‌شد رئیس جمهوری امریکا را به سرنوشت سلفش دچار کرده و حالا پس از حدود یک سال و چند ماه، نزدیک به 70 درصد جمهوری‌خواهان و حدود یک سوم جامعه مدنی ایالات متحده خواهان استیضاح او شده‌اند.
به گـــزارش «اســـپوتنــیـــک»، شائبه استیضاح رئیس جمهوری امریکا در حالی مطرح است که تحلیل‌های سیاسی، احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر را بسیار قوی می‌‌دانند. اما اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد و جمهوری‌خواهان بتوانند در انتخابات میاندوره‌ای کرسی‌های اکثریت در مجلس نمایندگان امریکا را از آن خود کنند، با توجه به حمایت بیش از دو سوم هم‌حزبی‌های «دونالد ترامپ»، از موضوع استیضاح، رهایی «بایدن» از محاکمه کنگره بسیار بعید خواهد بود.
براساس نظرسنجی‌های اخیر «YouGov» برای دانشگاه ماساچوست، گرچه 68 درصد از جمهوری‌خواهان خواستار محاکمه بایدن در کنگره با اکثریت جمهوری‌خواه هستند اما در عین حال تنها 34 درصد شرکت کنندگان معتقدند جمهوری‌خواهان در صورت تسلط بر کنگره در این مسیر گام برمی‌دارند و همزمان 66 درصد محافظه‌کاران بر این باورند که کنگره باید طبق قانون اساسی با رئیس جمهوری به خاطر اتهامات خیانت، رشوه و... برخورد کند.
«تاتیشه انتتا»، استادیار علوم سیاسی دانشگاه ماساچوست امریکا معتقد است: «تصمیم به استیضاح یک رئیس جمهور، پیش‌تر آخرین راه برای تخریب فردی بود که از مرزهای قانونی عبور کرده است. اما گرچه امروز نمی‌توان استیضاح را به عنوان گزینه آخر یاد کرد اما یکی از سلاح‌های بیشماری است که در عصر دوقطبی حزبی، یک طرف برای برتری بر رقیب از آن بهره می‌‌گیرد. بنابراین با توجه به همسویی شمار زیادی از جمهوری‌خواهان کنگره با این استیضاح، در صورتی که دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره‌ای میدان را به رقیب ببازند، این زمزمه‌ها شکل جدی به خود خواهد گرفت.»
آمارها همچنین نشان می‌‌دهد تمایل برای مشارکت در انتخابات میاندوره‌ای بویژه از سوی حامیان جمهوری‌خواه بشدت بالا است. «انتتا» معتقد است: «حضور 120 میلیون امریکایی در انتخابات میاندوره‌ای 2018 بالاترین رکورد مشارکت در این انتخابات را از سال 1914 ثبت کرد و همین امر نشان می‌‌دهد که آمار و ارقام‌ها درباره تمایل به حضور در انتخابات دور از ذهن نیست. از سوی دیگر نتایج انتخابات میاندوره ای 2022 در سرنوشت آینده امریکا نیز بسیار حائز اهمیت است.»
صف‌‌آرایی جمهوری‌خواهان در برابر رئیس جمهوری امریکا در شرایطی است که سلفش؛ «دونالد ترامپ» در دوره چهارساله خود، دو بار و با حمایت اکثریت جامعه امریکا استیضاح شده است.
فرصت رو به پایان «بایدن»
آنچه نظرسنجی‌ها نشان می‌‌دهد اقتصاد مهم‌ترین دغدغه رأی‌دهندگان امریکایی است و بدون شک یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب نامزدهای انتخابات میاندوره‌ای، برنامه‌های اقتصادی آنها خواهد بود. در این میان 45 درصد از جمهوری‌خواهان و 37 درصد شرکت کنندگان مستقل در نظرسنجی، شرایط اقتصادی و کمبود اقلامی مانند شیرخشک که این روزها به بزرگترین معضل دولت بایدن بدل شده و حتی هواپیماهای وزارت دفاع امریکا را نیز در اتفاقی بی سابقه مأمور انتقال محموله‌ها به داخل این کشور کرده، در کنار کاهش دستمزدها پس از شیوع کرونا و... را شاخصه انتخاب نمایندگان و فاکتور مهم استیضاح رئیس جمهوری قرار داده‌اند. اما این فضا در میان دموکرات‌ها و حامیان رئیس جمهوری کمی متفاوت است و سه موضوع اقتصاد، تغییرات آب و هوایی و سقط جنین تقریباً در یک سطح از سوی آنها مطالبه می‌‌شود.
تحلیلگران «پولتیکو» معتقدند انتخابات میاندوره‌ای که این روزها با شائبه استیضاح به معضلی برای بقای دولت «بایدن» نیز بدل شده است گرچه با نتایج خلاف انتظاری می‌‌تواند ورق را به زیان دموکرات‌ها برگرداند که به باور تحلیلگران تقلای «بایدن» برای تغییر شرایط، بی ثمر به نظر می‌‌رسد و در چند وقت اخیرحتی موضع حمایتی او از اوکراین و معرفی قاضی زن سیاهپوست به دادگاه عالی امریکا نتوانسته محبوبیت از دست رفته او را برگرداند و به نوعی به رغم تلاش‌ها، تاریخ با «جو بایدن» قصد همراهی ندارد. «داگلاس برایان ساسنیک»، مشاور ارشد رئیس جمهوری امریکا در دوران «بیل کلینتون» معتقد است افول «بایدن» و تقویت فرضیه شکست دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره‌ای 2022، از جولای تا نوامبر سال گذشته شکل گرفت و شرایط فرصت‌های جبران را نیز نابود کرده است: «از ژانویه تا ژوئن سال گذشته ماه عسل بایدن بود. زمانی که او به عنوان رئیس جمهوری جدید در اوج کرونا و بحران اقتصادی برای تغییر شرایط عملکردی را ارائه کرد که میزان محبوبیتش را در مقایسه با «ترامپ» در زمان مشابه به مراتب بالاتر نشان می‌‌داد. در ماه جولای اما نخستین ضربه بر پیکره دولت جدید وارد شد و دولت او با توهم غلبه بر کرونا آن هم در شرایطی که این ویروس همه دنیا را گرفته بود، اوضاع را برای رئیس جمهور وخیم کرد. یک ماه بعد، خروج شتابزده از افغانستان نه تنها اعتبار بایدن را خدشه‌دار کرد که تلخ‌ترین پایان را برای ماه عسل رئیس جمهور شکل داد. اما این تازه آغاز تنزل بود و تبعات منفی اقتصادی تورم صعودی امریکا، کمبود اقلام ضروری و... مشت آخر را به «بایدن» زد. به طوری که در 6 ماه اخیر بیش از 70 درصد امریکایی‌ها تأکید دارند که کشور در مسیری کاملاً نادرست حرکت می‌‌کند و این بدبینی محبوبیت «بایدن» را حتی به زیر 39 درصد رسانده است. حالا می‌‌توان گفت پنجره تغییر برای رئیس جمهوری در حال بسته شدن است.» موضوعی که به باور ناظران می‌‌تواند حتی طرح استیضاح «بایدن» را با آمار بالاتری از «دونالد ترامپ» به صحنه عمل بکشاند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/4/614074/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها