«ایران»از توقف صدور ویزا برای رانندگان و تاجران ایرانی خبر می‌دهد

دست انداز عراق و پاکستان برای کامیونداران ایرانی


گروه اقتصادی: کنسولگری پاکستان در زاهدان بیش از 40 روز است که صدور ویزا برای رانندگان حمل و نقل بین‌المللی را متوقف کرده است، عراق نیز اجازه ترانزیت یکسره بار به کامیون‌های ترانزیتی از ایران به قصد این کشور را نمی‌دهد.
از حدود 40 روز پیش کنسولگری پاکستان در زاهدان ویزای رانندگانی که قصد ورود به کشور پاکستان را دارند صادر نکرده است. پس از پیگیری خبرنگار روزنامه ایران مشخص شد سرکنسولگری پاکستان در سیستان و بلوچستان به بهانه تمام شدن برچسب (لیبل) برای الصاق به ویزا، از صدور ویزا برای رانندگان خودداری کرده است. ظاهراً این برچسب باید از کشور پاکستان به کنسولگری در سیستان و بلوچستان ارسال شود تا کنسولگری پاکستان در زاهدان آن را صادر کند اما 40 روز است که رانندگان ایرانی حمل کالای صادراتی و بارهای ترانزیتی معطل این اقدام کنسولگری پاکستان مانده‌اند.
حدود 150 شرکت حمل و نقل بین‌المللی در کشور، در زمینه حمل بار به پاکستان فعالیت می‌کنند و این صنعت 5 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است. علاوه بر اشتغالزایی، حمل و نقل بین‌المللی در استان سیستان و بلوچستان در زمان تحریم در تأمین کالاهای اساسی نقش مهمی بر عهده دارد. اما در حال حاضر حمل و نقل بین‌المللی در سیستان و بلوچستان با مشکل بزرگ عدم صدور ویزا برای رانندگان کامیون مواجه است.
سیدعلی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به مشکل حمل و ترانزیت بار از ایران به سمت پاکستان، گفت: برای حل مشکل صدور ویزای رانندگان، بحثی مطرح شد و این بود که گذرنامه‌های رانندگان به تهران فرستاده شود تا سفارت پاکستان آن ویزا را صادر کند اما تا امروز این اتفاق نیفتاده و رانندگانی که قصد انتقال بار ترانزیتی یا کالای صادراتی به مقصد پاکستان را دارند به علت این مشکل متوقف شده‌اند درحالی که ایران هیچگونه توقفی در صدور روادید برای رانندگان پاکستانی ندارد و کامیون‌های پاکستانی بدون مشکل در حال تردد به ایران هستند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی گفت: از وزارت خارجه درخواست داریم صدور روادید برای رانندگان ایرانی را پیگیری کند تا مشکل رانندگان ایرانی که به پاکستان بار می‌برند، حل شود.
مهدی ریگی، عضو انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص مشکل پیش آمده برای ترانزیت مرزی ایران به پاکستان گفت: بیش از 3 هزار دستگاه کامیون بیش از 6 هفته است که معطل مشکل صدور ویزا برای رانندگان است.
او افزود: کنسولگری پاکستان ابتدا اعلام کرد صدور ویزا الکترونیکی شده و باید از این طریق صادر شود اما ما نتوانستیم به‌صورت آنلاین ویزا را دریافت کنیم چون اصلاً در سامانه کنسولگری، انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ثبت نشده بود. از کنسولگری درخواست کردیم تا زمان ثبت شرکت در سامانه، مهر ویزا را به‌صورت دستی الصاق کنند و به پلیس مرزی خود اطلاع دهند اما کنسولگری پاکستان از این اقدام هم امتناع کرد.
وی افزود: برای حل مشکل قرار شد تعدادی گذرنامه را به سفارت پاکستان ارسال کنیم تا ویزا را صادر کنند، ابتدا سفارت اعلام کرد 380 گذرنامه را می‌پذیرد اما بعد از 3 هفته اعلام کردند فقط برای 100 گذرنامه ویزا صادر می‌شود، که بعد از 40 روز فقط 25 ویزا را صادر کرده‌اند.
بنا بر این گزارش، مدت اعتبار ویزای رانندگان ایرانی حمل کالا به پاکستان 3 ماه است در حالی که ویزای رانندگان پاکستانی 6 ماه در ایران اعتبار دارد.
کارشکنی در صدور روادید برای رانندگان ایرانی حمل کالا موجب افت صادرات و واردات و تجارت مرزی ایران شده است و خسارت زیادی بر شرکت‌ها و کامیون‌های حمل بار بین‌المللی وارد کرده است. این در حالی است که فرایند صادرات کالا و محصولات از پاکستان به ایران جریان دارد و تراز تجاری ایران در تجارت با پاکستان منفی شده است.
افزایش هزینه حمل
عضو انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد ترانزیت کالا بین دو کشور توسط کامیون‌های ایرانی انجام می‌شود، گفت: با متوقف شدن حمل بار از ایران به پاکستان، کامیون‌های پاکستانی جایگزین کامیون‌های ایرانی شده است و به نظر می‌رسد پاکستان برای ترانزیت بار از ایران به این کشور تصمیم‌گیری می‌کند و این مسأله باعث شده که کامیون‌های پاکستانی جایگزین کامیون‌های ایرانی شوند.
به گفته ریگی، روزانه 7 هزار تن انواع کالا از مرز ایران به پاکستان صادر می‌شود و فقط کرایه حمل این بار روزانه 3 میلیارد تومان است که در مدت 40 روز است و  این درآمد برای کشور متوقف شده است. از سوی دیگر باری که هزینه انتقال آن حدود 10 میلیون تومان است الان توسط کامیون‌های پاکستانی با 25 میلیون تومان حمل می‌شود. مثلاً با توجه به نزدیکی مرز تفتان به پاکستان حمل بار از این مرز حدود 2 میلیون تومان برای هر کامیون است اما کامیون‌های پاکستانی آن را با 8 میلیون تومان جابه‌جا می‌کنند. این در حالی است که قیمت کامیون‌های ایرانی حدود 7 میلیارد تومان است درحالی که ارزش کامیون‌های پاکستانی حدود یک تا 1.5 میلیارد تومان است. بنابراین تجار و کامیونداران ایرانی روزانه ضرر هنگفتی بابت متوقف شدن حمل بار به پاکستان متحمل می‌شوند.
عضو انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی سیستان و بلوچستان گفت: انتظار ما از مسئولان این است که در صورت ادامه مشکل و عدم صدور ویزا برای رانندگان ایرانی، ایران نیز در اقدامی متقابل از حمل بار به کشور توسط رانندگان پاکستانی جلوگیری کند.
حمل یکسره به عراق نداریم
درخصوص صدور ویزای رانندگان، محمد ملکی عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: صدور ویزای رانندگان ایرانی به عراق هم دچار مشکل شده است؛ به‌رغم اینکه ایران توقفی در ارائه ویزا به شهروندان عراقی ندارد و صدور ویزا برای آنان هزینه‌ای ندارد اما عراق از صدور ویزا برای رانندگان ایرانی خودداری می‌کند. رانندگان ایرانی با وجود پرداخت هزینه نیز همچنان برای دریافت ویزا مشکل دارند.
ملکی افزود: مشکل مهم در ترانزیت بار از ایران به عراق این است که عراق اجاره حمل بار یکسره از ایران به این کشور را نمی‌دهد و کامیون‌های حمل بار باید در مرز بار را تخلیه کنند و دوباره توسط کامیون‌های عراقی بارگیری شود که این اقدام سرعت انتقال بار را بسیار کند و هزینه انتقال را چند برابر کرده است، همچنین خسارت‌هایی به بار هنگام این جابه‌جایی وارد می‌شود، این در حالی است که رانندگان کامیون‌های باری عراق اجازه دارند وارد خاک ایران شوند، به هر شهری تردد کنند و بارگیری را در هر منطقه ایران انجام دهند.
وی گفت: عراق موضوع تأمین امنیت را برای جلوگیری از ورود کامیون ایرانی به داخل این کشور عنوان می‌کند در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به تردد بدون مشکل کامیون‌های عراقی در ایران، تأمین امنیت فقط بهانه‌ای برای گرفتن بار از کامیون‌های ایرانی باشد.
ملکی گفت: علاوه بر مشکل حمل بار، موضوع دیگر این است که عراق به‌سختی برای تجار و رانندگان ایرانی ویزا صادر می‌کند درحالی که بحث حذف ویزا بین دو کشور مطرح بوده است. در حال حاضر تجار ما برای انجام امور تجاری و مالی نمی‌توانند وارد کشور عراق شوند و برای دریافت ویزا باید موانع زیادی را پشت سر بگذارند. این موضوع اختلالاتی را برای صدور ویزا برای صادرات و روابط تجاری دو کشور ایجاد کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/11/613999/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها