نظر هیأت کارشناسی درباره مقصران حادثه اتوبوس خبرنگاران صادر کرد

رأی متناقض


زیست‌بوم- سه نفر از هیأت کارشناسی چهار نفره دادگستری ارومیه، راننده را تنها مقصر فاجعه تصادف اتوبوس خبرنگاران (دوم تیرماه 1400) دانستند و در این میان، تنها «عباس فرمانی» که به تازگی از سمت رئیس پلیس آذربایجان غربی بازنشست شده، 50 درصد تقصیر را متوجه دستگاه‌های دولتی از جمله اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان غربی، اداره حفاظت محیط‌ زیست ارومیه و ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه دانسته است.
این سه کارشناس در حالی مسئولان محیط‌ زیست و ستاد ملی احیا را در این فاجعه مبرا دانستند که خبرنگار «ایران» شاهد اجبار راننده اتوبوس برای رفتن به مسیر انتخابی از سوی مسئولان سفر بود. راننده اتوبوس پس از خروج خبرنگاران از تونل زاب و سوار شدن آنها به «علی حاجی مرادی» نماینده ستاد احیا که در اتوبوس حضور داشت اعلام کرد که اتوبوس او مناسب مسیر انتخاب شده توسط مسئولان سفر نیست. او حتی یادآوری کرد که این مسیر خودروی کوچک می‌خواهد اما حاجی مرادی کوچک‌ترین توجهی به اعتراض‌های مداوم او نکرد. هیأت کارشناسی یکی از دلایل تصادف و محکومیت راننده را سرعت بالای او دانسته‌است، این در حالی است که همه خبرنگارانی که از آن حادثه جان سالم به در برده‌اند بارها شهادت دادند که سرعت کم اتوبوس در مسیر زاب به نقده باعث پرسش آنها شده و راننده در پاسخ به سؤال آنها اعلام کرده بود چون مسیر پر از دره است آرام می‌راند. اتوبوس زمانی سرعت گرفت که راننده فریاد زد ترمز ندارد. کارشناسان در بخشی از گزارش نوشته‌اند راننده به قانونی که او را موظف به رعایت سرعت مطمئنه کرده، توجهی نکرده است. خبرنگار «ایران»(یکی از مصدومان حادثه) پیش از نگارش گزارش توسط کارشناسان دادگستری با عباس حیدرزاده یکی از سه کارشناسی که مسئولان محیط‌ زیست و ستاد احیا را تبرئه کرده‌اند تماس گرفت و شهادت داد که او به‌عنوان کسی که در ردیف اول اتوبوس پشت سر راننده نشسته بود شاهد بود سرعت اتوبوس زمانی افزایش یافت که اتوبوس به سمت دره رفت. هیأت کارشناسی برخورد اتوبوس با گاردریل را ابتدای تصادف می‌دانند در حالی که پیش از آن بارها اتوبوس به سمت دره رفت و راننده آنها را دوباره به مسیر بازگرداند. این موضوع در گزارش «ایران» با عنوان «با دو تابوت برگشتیم» در تاریخ 6 تیر 1400 هم به چاپ رسیده است. همچنین هیأت کارشناسی تنها مقصر نداشتن کمربند ایمنی را هم راننده دانسته‌اند تا این سؤال پیش بیاید که آیا سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور و ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه هیچ مسئولیتی در قبال وسیله نقلیه نامناسبی که در اختیار خبرنگاران گذاشته‌ بودند، ندارند؟ صندلی ریحانه یاسینی سردبیر ایرنا 24 و مهشاد کریمی کمربند ایمنی نداشت و همین مسأله به پرت شدن آنها منجر شد و جوانمرگ شدن آنها را رقم زد.
 یکی از کارشناسان هیأت چهار نفره در واکنش به اعتراض یکی دیگر از خبرنگاران حادثه دیده گفته است: «در هر حال، هرکس مقصر باشد دیه شما پرداخت می‌شود!» سه نفراز کارشناسان در حالی مسئولان سفر را مبرا کردند که پیش از این کمیسیون عالی تصادفات، کمیسیون ایمنی راه‌ها، هیأت سه نفره فرماندهی پلیس راه استان آذربایجان غربی متشکل از فرمانده پلیس راه استان، رئیس پلیس بازرسی و رئیس اداره نظارت بر عملیات جاده‌ای و سازمان حمل ونقل جاده‌ای و پایانه‌های کشور 50 درصد تقصیر را متوجه مدیران سفر کرده بودند. پیش از این براساس نظر دادگستری استان آذربایجان غربی، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان، رئیس اداره کل حفاظت محیط‌ زیست شهرستان ارومیه و دبیر استانی و منطقه‌ای ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه علاوه بر راننده به‌عنوان مقصران واژگونی اتوبوس خبرنگاران شناخته شدند. آنها مسئولان سفر مطبوعاتی هستند که هرگز به پایان نرسید. خبرنگاران مدعو با هدف تهیه گزارش از پروژه تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه به این سفر رفته بودند. نقص فنی اتوبوس، پنهانکاری راننده درباره نقص فنی اتوبوس، بی‌توجهی نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در اتوبوس به هشدارهای راننده، عدم بازرسی اتوبوس توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و... در نهایت عواملی بودند که باعث شدند اتوبوس به محض ورود به جاده پر پیچ و خم و قدیمی پیرانشهر به نقده، واژگون و جامعه مطبوعاتی ایران را سوگوار کند. در زمان این تصادف تلخ «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست بود. او و مسعود تجریشی رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه هرگز حاضر به عذرخواهی و پذیرش قصور در این حادثه نشدند. بعد از تصادف مشخص شد که ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان حفاظت محیط‌ زیست به‌عنوان متولیان سفر، اتوبوس را از شرکت سیمان اجاره کرده‌اند و سرنشینان آن به‌عنوان کارگران این شرکت به پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی شدند. بیشتر سرنشینان اتوبوس حامل خبرنگاران خانم بودند و این سؤال از سوی وکیل خبرنگاران در جلسات دادگاه مطرح شد که چطور پلیس راه با توجه به جنسیت سرنشینان قبول کرده که اتوبوس حامل کارگران شرکت سیمان است؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/17/613984/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها