وزارت امور خارجه روایت منتشر شده از گفت‌وگوی وزیر خارجه قطر با الجزیره را تکذیب کرد

اقدامی معیوب با مقاصد سیاسی


گروه سیاسی/ وزارت امور خارجه گزارش‌های رسانه‌ای را مبنی بر اینکه ایران حاضر است درباره موضع خود در مذاکرات غیرمستقیم با امریکا برای احیای برجام سازش کند، رد کرد. «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر پیش‌تر در گفت‌وگو با «الجزیره» درباره روند مذاکرات احیای برجام در وین گفته بود که مقامات ایران به ما خبر دادند که آماده یک راه حل بینابین درباره پرونده هسته‌ای هستند. او همچنین افزوده بود که یافتن راهکار برای حل پرونده هسته‌ای ایران، باعث افزایش ثبات در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهد شد.
این اظهارات اما با ترجمه‌ای نادرست در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد. چنانکه به اشتباه از سوی وزیر خارجه قطر گفته شد که رهبری ایران در مورد مذاکرات احیای برجام آمادگی خود را برای سازش در مورد پرونده هسته‌ای ایران‌ اعلام کرده است.
ساعاتی پس از انتشار این خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ترجمه خبر از الجزیره به فارسی کاملاً معیوب و شیطنت‌‌آمیز و با مقاصد سیاسی بوده است. سعید خطیب‌زاده در توضیح بیشتر این موضوع ‌گفت: «اولاً چنین روایتی از دیدار کاملاً غلط است و ثانیاً به‌نظر می‌رسد حتی در ترجمه از الجزیره هم دقت کافی صورت نگرفته و یک شیطنت‌ رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز در میان است.» وی گفت: «رهبر معظم انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاورده‌ بلکه به امیر قطر فرمودند؛ ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد نه وقت تلف‌کردن. امریکا‌یی‌ها می‌دانند که برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند.»
او با بیان اینکه از مضمون فرمایش رهبر معظم انقلاب کاملاً مشخص است که توپ در زمین امریکا است که باید برای اجرای تعهداتش تصمیم سیاسی عاقلانه بگیرد، افزود: «ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد نه وقت تلف‌کردن. امریکا‌یی‌ها می‌دانند که برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند.»
مذاکرات رفع تحریم‌ها از اسفندماه سال گذشته به دلیل تعلل امریکا در تصمیم‌گیری نهایی متوقف شده است. در پی طولانی شدن این وقفه، «انریکه مورا»، مسئول اروپایی هماهنگ‌کننده مذاکرات راهی تهران شد و با مقام‌های دیپلماتیک کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. این در حالی بود که اتحادیه اروپا دیدارهای انجام شده در تهران را مثبت توصیف کرد و همزمان مقام‌های ایرانی هم اعلام کردند که ابتکارات خاصی روی میز قرار گرفته است. گفتنی است اگر امریکا به این پیشنهادها پاسخ دهد، همه طرف‌ها می‌‌توانند برای انجام توافق به وین بازگردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/5/613953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها