وقتی پروژه «نقش مار» شکست خورد ​​​​​​​


راحله امیدوار
خبرنگار سیاسی

گفته می‌شود در دهه چهل فردی ملا برای تبلیغ به دهی رفت که مردم آنجا سواد خواندن و نوشتن نداشتند. شیادی که با آمدن وی احساس خطر کرده بود، برای بی‌اعتبار کردن او نقشه‌ای کشید. شیاد در میان جماعت از ملا خواست تا روی کاغذی «مار» بنویسد. پس از آن، خود از کیسه کاغذی آماده بیرون آورد که تصویری از «مار» روی آن نقاشی شده بود. او هر دو کاغذ را به مردم نشان داد و از روستائیان خواست تا قضاوت کنند که کدام باسوادترند. پس از این داستان مردم از دور طلبه جوان پراکنده شدند و بار دیگر بساط رمال رونقی دوباره گرفت. اکنون نیز عده‌ای با کارنامه مشخص که سفره‌های مردم گواه آن است، با کشیدن «نقش مار» تلاش دارند تا افکار عمومی و اذهان مردم را نسبت به عملکرد و آینده دولتی که در میانه میدان است مخدوش کنند. غافل از اینکه مردم دست جریان‌های سیاسی را بخوبی خوانده‌اند و دیگر خبری از دهه چهل نیست.
شایعه اخیر افزایش قیمت بنزین به ۱۲ هزار تومان و حتی ارقام بالاتر را نمی‌توان صرفاً در راستای بدبین کردن جامعه به دولت جدید ایران تحلیل کرد. این دروغ‌گویی آشکار در روزهایی که دشمنان و رسانه‌های بیگانه تلاش کردند به بهانه حذف ارز ترجیحی 4 کالا و افزایش قیمت آنها در قبال اختصاص یارانه مستقیم، مردم را عصبانی کرده و به خیابان بکشانند، قابل ارزیابی است؛ جریانی که به‌دنبال آشوب خیابانی در ماه‌های ابتدایی دولت بود، با اطلاع‌رسانی صادقانه از سوی دولت و گفت‌و‌گوی اعتماد آفرین رئیس‌جمهور با مردم عملاً خلع سلاح شد. حتی سرمایه‌گذاری رژیم بایدن و توئیت سخنگوی وزارت خارجه امریکا برای تشویق به اردوکشی خیابانی هم با پاسخ محکم و منفی افکار عمومی روبه رو شد و باعث شد تا اصلاحات اقتصادی دولت با همراهی جامعه مسیر خود را طی کند. بدیهی است این اتفاق که جایگاه دولت جدید ایران در مذاکرات را ارتقا می‌دهد قطعاً خوشایند بسیاری از کشورها نخواهد بود. در چنین وضعیتی و پس از شکست طراحی دشمن برای به خیابان آوردن مردم، دشمنان تلاش کردند با پخش شایعه افزایش قیمت بنزین و «تحریک ناخودآگاه جمعی ایرانیان در یادآوری فجایع مدیریتی آبان ۹۸» و «بی تدبیری دولت وقت»، موج ناامیدی و به تبع آن جریان اعتراضی و حتی آشوبی را به راه بیندازند.
برخی رسانه‌های داخلی همچون «ایسنا» و تعدادی از رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب نیز با اخذ تیتر «تصمیمات سخت در برنامه دولت» از سخنان روز شنبه رئیس‌جمهور در همایش خصوصی‌سازی تلاش کردند به سوءاستفاده از شرایط غبارآلود پرداخته و موج‌سواری سیاسی خود را انجام دهند. قاطبه این جریان رسانه‌ای در حالی طی چند ماه گذشته به عملیات روانی سنگین علیه دولت رو آورده است که طی هشت سال قبل در برابر هرگونه اقدامات مخرب که با نام «تدبیر و امید» انجام شده بود، سکوت کرده بودند. 
البته طراحی علیه دولت جدید شکست خورد و همچون حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور که قرار بود به چالشی برای کشور تبدیل گردد، به نمایش همبستگی مردم با دولت آیت‌الله رئیسی ختم شد. اما باید توجه داشت آنچه این روزها بیش از زخم‌های به جا مانده از دولت قبل بر پیکره کشور دردناک است، ترسیم فضایی سیاه و مملو از ناامیدی است. این اتفاق در روزهایی که رئیس‌جمهور مردمی اعلام داشته برای اقداماتی شجاعانه در حوزه «اصلاح ساختارهای فسادزا» دست به کار خواهد شد، معنایی مهم دارد. دشمنان ایران تلاش دارند تا نقاط مثبت و تحول حکمرانی در دولت جدید را به حاشیه ببرند و رخدادهای مهم روزهای پس از تغییر ریل در کشور را به کام مردم تلخ کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/2/613950/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها