در دیدار معاون اول رئیس جمهور با معاون نخست‌وزیر جمهوری قزاقستان زمینه‌های مهم همکاری دو کشور در آینده، مطرح شد

امنیت غذایی؛ اولویت مهم دیپلماسی دولت


معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی، روز گذشته وارد ایران شدند. به گزارش ایرنا، در همین راستا سلطان‌اف با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور دیدار و در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه، از جمله افزایش گردش تجاری قزاقستان و ایران گفت‌وگو کردند.
همکاری متقابل بخش خصوصی
معاون اول رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به اینکه گشایش‌های بسیار خوبی در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در دولت سیزدهم شکل گرفته است، تصریح کرد: افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نشانگر اراده جدی و خوب در گسترش و تعمیق همکاری‌های فیمابین است. محمد مخبر با تأکید بر اینکه باید هر چه سریع‌تر موانع و مشکلات موجود بر سر راه تعمیق همکاری‌ها بین دو کشور برطرف شود، خاطر نشان کرد: فعالیت و همکاری‌های متقابل بخش خصوصی و تجار ایران و قزاقستان می‌تواند نقش اساسی در بالا بردن حجم روابط تجاری و اقتصادی ایفا کند.
کشت فراسرزمینی، برنامه مشترک
معاون اول رئیس جمهور بر توسعه روابط بانکی و مالی، حمل و نقل، کشت فراسرزمینی و بنادر جمهوری اسلامی ایران با جمهوری قزاقستان تأکید کرد و افزود: دو کشور توانایی دارند تا در زمینه تأمین امنیت غذایی و حمل و نقل تبدیل به یک هاب منطقه‌ای شوند که گسترش همکاری‌های گمرکی و افزایش حجم صادرات و واردات بین دو کشور می‌تواند نقطه شروع خوبی برای رسیدن به این هدف و روابط دراز مدت شود. وی افزود: باید نمایشگاه‌های تجاری و معرفی دستاوردها و محصولات ایرانی و قزاقستانی در راستای گسترش همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور هر چه زودتر راه‌اندازی شود.
افزایش چشمگیر تجارت سه ماهه
بخیت سلطان‌اف معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان نیز در این دیدار با استقبال از سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان با حفظ حسن همجواری تأکید کرد: گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و همچنین افزایش چشمگیر حجم تجارت در سه ماهه اول سال‌جاری بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان نشان می‌دهد که اهداف و راهبردهای دو کشور بر یکدیگر منطبق شده است. رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و قزاقستان گفت: امیدواریم در سفر رسمی رئیس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران تصمیمات خوب اتخاذ شده در چند ماه گذشته در قالب تفاهمنامه‌های همکاری مشترک اجرایی شود.
توسعه حمل و نقل میان دو کشور
وی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم با برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین گردهمایی‌های تجاری و اقتصادی بین فعالان اقتصادی دو کشور در راستای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان گام‌های عملیاتی برداریم. سلطان‌اف با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل باری و مسافری بین ایران و قزاقستان گفت: با حمایت‌های دولت ایران مذاکرات خوبی در خصوص توسعه همکاری‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی شکل گرفته است که دستیابی به این اهداف می‌تواند ایران و قزاقستان را تبدیل به دو بازیگر مهم منطقه‌ای کند.
دیدارهای فشرده و اقتصادی
علاوه بر این، رئیس این هیأت قزاقستانی با رؤسای وزارتخانه‌های کشاورزی، نفت، راه و شهرسازی و بهداشت ایران، شرکت ملی نفت و شرکت ملی راه‌آهن، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی ایران، اتاق مشترک صنعت قزاقستان و ایران و همچنین شرکت‌های بزرگ واردات و صادرات، غلات، دانه‌های روغنی، ترانزیت، بندری، راه‌آهن، لجستیک و سایر شرکت‌های ایرانی دیدار خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور خبر داد
احیای 6 هزار واحد تعطیل در دستور کار
​​​​​​​معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در جلسه نهضت احیای واحدهای اقتصادی، از دبیر نهضت خواست تا ضمن بررسی و دسته بندی موانع و ارائه راه حل‌ها با همکاری بانک‌ها و نهادهای حمایتی یک برنامه زمانبندی شده مدون برای احیای حداقل 6 هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل در سال ۱۴۰۱ آماده شود. مخبر با اشاره به اهمیت احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم تأکید کرد: رابطه پایدار و منسجم بین نهضت احیای واحدهای اقتصادی و بانک‌ها می‌‌تواند به بازگرداندن سرمایه‌های از دست رفته این واحدها و اشتغالزایی کمک شایان توجهی کند. وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی و کارگاهی در سال‌های گذشته به دلیل عدم ثبات شاخص‌های کلان اقتصادی دچار چالش و یا تعطیلی شده‌اند، اضافه کرد:‌ سریع‌ترین و کم سرمایه برترین مسیر برای اشتغالزایی در کشور کمک به بنگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل برای راه‌اندازی‌ مجدد از طریق سرمایه در گردش، رفع موانع و همچنین اعطای تسهیلات بانکی است. مخبر گفت: باید بنگاه‌های صادرات محور و همچنین مرتبط با کالاهای راهبردی همانند غلات، کالاهای اساسی و فناورانه در اولویت احیا باشد تا با توجه به چالش‌های منطقه‌ای و جهانی، کشور به واردات در این زمینه‌ها بی‌نیاز شود. سیدامیرحسین مدنی، دبیر نهضت احیای واحدهای اقتصادی نیز گزارشی از میزان پیشرفت فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل ارائه و اعلام کرد که طبق بررسی‌ها و رصدها تاکنون ۴۵ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شده است که در سال جاری با همکاری مجموعه‌های احیاگر تاکنون ۴۶۰ واحد احیا شده و همچنین ۴۰ واحد نیز در حال احیا است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/2/613947/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها