رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا از عقب ماندگی نظامی واشنگتن در برابر روسیه و چین سخن گفت

اعتراف زودهنگام امریکا به شکست در نبردهای آتی


زهره صفاری/ رئیس ستاد مشترک امریکا با اعتراف به اینکه کشورش دیگر قدرت بی‌رقیب جهان نیست و در میدان‌های اروپایی و آسیایی بارها به چالش کشیده شده است، آینده را با عزم ابرقدرت‌ها به تغییر نظم جهانی، بی‌ثبات و مستعد نبردهای متفاوت میان قدرت‌های بزرگ پیش‌بینی کرد.
به گزارش «لس آنجلس تایمز»، «مارک میلی» در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه افسری «وست پوینت» در اظهاراتی کم‌سابقه، با ترسیم تصویری بحث‌برانگیز از ارتش امریکا، افسران تازه‌کار را در مسیر نبردهایی دانست که هرگز مانند جنگ‌های امروزی نیست: «جهان امروز پتانسیل تبدیل شدن به صحنه نبردهای مهم بین‌المللی میان قدرت‌های بزرگ را دارد. در این شرایط هر آنچه ما به‌عنوان ارتش امریکا در 70سال گذشته داشته‌ایم، به‌سرعت در حال پایان یافتن است و جنگ برای ایالات‌متحده در همه حوزه‌های فضایی، سایبری، دریایی، هوایی و البته زمینی ادامه دارد. به‌واقع امریکا دیگر آن قدرت بلامنازع جهانی نیست. در اروپا با حمله روسیه محک خوردیم، در آسیا رشد اقتصادی و نظامی چین و تهدید هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی، ما را به چالش کشید و در خاورمیانه و آفریقا نیز تروریست‌ها شرایط را دشوار کرده‌اند.»
اوکراین میدان آزمایش سلاح‌های امریکایی
در شرایطی که رفتار قدرت‌های بزرگی مثل چین و روسیه الگوی نظم جهانی را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است، امریکا برای عقب نماندن از این کارزار، با شتاب بیشتری به سمت بهره‌گیری از راکت‌ها و سلاح‌های فوق‌پیشرفته رفته و در این میان میدان اوکراین بهترین فضا برای محک تسلیحاتی آنها است که هنوز در مراحل اولیه ساخت هستند. از جمله این سلاح‌ها، خمپاره‌انداز قابل حمل و دستی است که به‌رغم کامل نبودن طراحی، در میدان اوکراین علیه روسیه به کار گرفته شده است.
«میلی» با استناد به شواهدی که افسران ارتش در جنگ روسیه در اوکراین شاهد بوده‌اند، آینده نظامی جهان را بشدت پیچیده توصیف کرد؛ شرایطی که عملکرد دشمن غیرقابل پیش‌بینی و جنگ‌های شهری با سلاح‌های بسیار پیشرفته و با دقت بالا خواهد بود: «هر چه شرایط جنگ در اوکراین تغییر می‌کند، لزوم استفاده از سلاح‌های متفاوت بیشتر می‌شود. به‌طور مثال در هفته‌های اول نبرد، تمرکز بر سلاح‌هایی با دقت بالای دوربرد مانند موشک‌های استینگر و جاولین بود اما حالا تأکید بر تسلیحات هوایی و خمپاره‌اندازهای دریایی است.»
جان انسان‌ها بهای رقابت قدرت‌ها
رئیس ستاد مشترک ارتش با تأکید بر اینکه امریکا دیگر نمی‌تواند به تسلیحات قدیمی خود تکیه کند و برای پیروزی در میدان‌های آتی نیازمند مدرن‌سازی، تجهیز و تقویت نیروها و امکانات بازدارنده است و در عین حال باید طرز‌تفکر خود را تغییر دهد، افزود: «در 25 تا 30سال آینده، شاخص‌های اساسی جنگ و تسلیحات تغییر خواهد کرد و فارغ‌التحصیلان دانشکده افسری مسئولیت تغییر مسیر فکری، آموزشی و جنگاوری امریکا را برعهده خواهند داشت. نظامیان تازه منصوب شده به‌عنوان رهبران ارتش، در آینده با تانک، کشتی و هواپیمای روباتیک خواهند جنگید و به هوش مصنوعی، سوخت‌های غیرطبیعی، تجهیزات سه بعدی و مهندسی انسانی تکیه خواهند کرد.»
«میلی» نبرد ابرقدرت‌ها را نیز اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: «روزهایی را به یاد بیاورید که رسته‌های 26هزار نفری سربازان و دریانوردان طی تنها 6ماه در سال 1918 در جبهه موز-آرگون جنگ جهانی اول کشته شدند، یا 26هزار سرباز امریکایی که در 8هفته در تابستان 1944 در سواحل نرماندی تا پاریس جان خود را از دست دادند و یا حتی 58هزار امریکایی که در تابستان 1944 در جنگ جهانی دوم کشته شده‌اند و... را به ذهن بیاورید. اینها همه، هزینه‌های انسانی جنگ قدرت‌های بزرگ است، هزینه‌های جانبی کشتارها.»
وی افزود: «نبردهای آینده در یک مکان نیستند و پیچیده‌تر خواهند بود. برخی نژادها مقابل هم قرار می‌گیرند و برخی‌ها نیز عزم به بازگشت به گذشته خواهند کرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/4/613918/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها