فوتی‌های کرونا در آستانه صفر شدن


گروه اجتماعی/ در ادامه روند نزولی شیوع کرونا، آمار مرگ‌ و میر روزانه بیماری کووید۱۹ با کاهشی قابل‌توجه به  3 مورد رسید. خبرهای رسیده از اغلب دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز نشان می دهد، تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان‌ها همچنان بر مدار صفر می چرخد و آمار کشوری قربانیان بیماری نیز در آستانه صفر شدن قرار دارد. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۲۳ اردیبهشت تا اول خرداد ۱۴۰۱) به‌طور متوسط هر ساعت ۱۳ نفر در ایران مبتلا و کمتر از یک نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت ۸۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند. کرونا همچنان در کشور در وضعیت کنترل‌شده قرار دارد.  در حال حاضر مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۹۹۵ دوز رسیده و روزانه به‌طور متوسط 30 هزار دوز واکسن در کشور تزریق می شود. دیروز نیز ۳۷ هزار و ۴۹۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»،  ایران با مجموع هفت میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۴۱ مورد ابتلا و ۱۴۱ هزار و ۲۷۱ مورد فوت ناشی از بیماری کووید۱۹ در حال حاضر در رتبه ۱۶ در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید۱۹ که تاکنون در ۲۲۷ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. بر اساس آمارهای رسمی همه‌گیری کرونا، آمریکا با بیش از ۸۴،۹ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۳،۱ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته است.  پس از ایالات متحده، هند و برزیل، تاکنون در فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، کره جنوبی، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، ویتنام، آرژانتین، ژاپن، هلند، ایران، استرالیا، کلمبیا، اندونزی، لهستان، مکزیک، اوکراین، مالزی، تایلند، اتریش، بلژیک، رژیم صهیونیستی، پرتغال، آفریقای جنوبی، جمهوری چک، کانادا، فیلیپین، سوئیس، شیلی، پرو و یونان نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌ است. شمار مبتلایان به کووید۱۹ در جهان تاکنون به ۵۲۷ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۹۲ نفر رسیده، مرگ شش میلیون و ۲۹۹ هزار و ۹۱۳ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۴۹۷ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۵۶ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.
رصد آمارهای روزانه وزارت بهداشت نیز نشان می دهد؛ تعداد بیماران جدید مبتلا به کرونا که روز شنبه به زیر 200 مورد در روز نزول کرده بود با شناسایی 312 بیمار جدید مجدداً افزایشی شد که از این تعداد 52 نفرشان راهی بیمارستان شدند. همچنین در حال حاضر 670 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند از طرفی شمار بیماران بهبودیافته کرونا از مرز 7 میلیون ابتلا گذشت و طبق آمارهای روزانه وزارت بهداشت تا کنون ۷ میلیون و ۳۳ هزار و ۹۸۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وضعیت نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور نیز از افزایش شهرهای آبی حکایت دارد. به‌طوری‌که هم اینک ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. با این حال کاهش آمار 47 درصدی استفاده از ماسک و  رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از 50 درصد نگران‌کننده است. در همین حال معاونت بهداشت وزارت بهداشت، آموزش و پزشکی روز گذشته اعلام کرد: «میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ (از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه)، همچنان پایین و بالغ بر ۵۰،۵۴ درصد بوده است. همچنین طی این مدت تعداد ۳۳۲۴۱ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۸۹۴ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.»
دیروز نیز دستیار ویژه و مدیر کل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت  از موفقیت ایران در مهار کرونا خبر داد و گفت: ایران در زمینه مهار کرونا در کانون توجه اجلاس جهانی سلامت قرار دارد.
دکتر محمد حسین نیک‌نام با اعلام حضور وزیر بهداشت کشورمان در مجمع جهانی سلامت که هرساله برای بررسی اولویت‌های بهداشت و درمان کشورهای عضو در ژنو  برگزار می‌شود، گفت : در این اجلاس تجارب بهداشتی و دستاوردهای حوزه سلامت مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و دستاورد ایران به عنوان کشوری که آمار تلفات کرونا را از روزانه ۷۰۰ نفر به تک رقمی رسانده است، در این اجلاس در کانون توجه قرار دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/22/613913/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها