مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در گفت‌وگو با «ایران» خبر می‌‌دهد

بازگشت ظرفیت تولید نفت از میادین دریایی به سطح پیش از تحریم ها


 گروه اقتصادی - شرکت نفت فلات قاره ایران از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت دریایی جهان است که وظیفه استخراج و بهره‌برداری از میادین نفتی کشور در طول بیش از هزار و 200 کیلومتر از گستره آب‌های نیلگون خلیج فارس و همچنین دریای عمان را برعهده دارد. مدیرعامل این شرکت می‌‌گوید که با اقدامات انجام شده در 8 ماه اخیر ظرفیت تولید نفت از میادین این حوزه به حداکثر میزان خود رسیده است تا امکان صادرات حداکثری نفت از این منطقه که خیلی از میادین آن مشترک هستند، وجود داشته باشد. علیرضا مهدی‌زاده به «ایران» می‌‌گوید: «به لطف خدا و تلاش همکاران در 6 ماهه دوم سال گذشته توانستیم ظرفیت تولید را در مجموعه فلات قاره به قبل از شرایط تحریم یعنی سال 1397 برگردانیم. بخشی از ظرفیت‌ها از دست رفته بود و در این راستا اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت را طراحی و اجرا کردیم.» 
ساخت خط لوله جدید برای انتقال نفت ابوذر
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره توضیح می‌‌دهد: «ما در دو بخش مشکل داشتیم. یکی از موارد، خط لوله انتقال نفت میدان ابوذر بود. این خط  لوله، نفت را از سکوی ابوذر به جزیره خارک منتقل می‌‌کرد و ظرفیت انتقال 105 هزار بشکه نفت را داشت. اما با توجه به شرایط بحرانی که خط در چند سال اخیر داشت و نشتی‌های مکرری که از آن رخ می‌‌داد، باید اقداماتی انجام می‌‌شد. خط فرسوده شده بود و امکان انتقال این حجم از نفت به جزیره خارک را نداشت. بنابراین اگر ما می‌‌خواستیم به حداکثر تولید برسیم با توجه به شرایط این خط، امکان آن وجود نداشت.»
او ادامه می‌‌دهد: «در این راستا، توانستیم خط جایگزینی را برای انتقال نفت از سکوی ابوذر به جزیره خارک آماده کنیم. خط گاز همراهی در این محدوده بود. با توجه به اینکه الان برای گاز استفاده نمی‌شود برای نفت استفاده کردیم. به موازات این کار مناقصه‌ای نیز در آذرماه سال گذشته برگزار کردیم. شرکت تأسیسات دریایی برنده این مناقصه شد تا خط جدید را از سکوی ابوذر به جزیره خارک احداث کنیم و این ظرفیت برگردانده شود.»
مهدی‌زاده با اشاره به آلودگی دریایی ناشی از این فرسودگی و بی توجهی به سرمایه‌گذاری در این زمینه بیان می‌‌کند: «جدا از بحث ظرفیت انتقال نفت، ما آلودگی‌های مکرر زیست محیطی را در دوسال اخیر داشتیم که عمدتاً سازمان محیط زیست و دیگر سازمان‌های نظارتی به آن معترض بودند. بحث آلودگی دریایی بود و تبعات بین‌المللی داشت. اما با توجه به جایگزین شدن خط جدید آلودگی‌ها مرتفع شد و در چند ماه اخیر آلودگی نداشتیم.» 
خروج موتورهای گازسوز رشادت
یک بخش دیگر از مشکلات تولید نفت در این مجموعه، به سکوی رشادت مربوط بوده است. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره می‌‌گوید: «مشکل دیگر ما در تولید به سکوی رشادت مربوط بود که موتور‌های گازسوز سکوی رشادت بموقع تعمیرات اساسی نشده بود و هر دو موتور گازسوز از سرویس خاج شده بود. این باعث شده بود که ظرفیت تولید سکوی رشادت به نصف برسد. اما این ظرفیت مجدداً احیا شد. با دیزلی که از خارک به سکوی رشادت منتقل شد، این بخش فعلاً اصلاح شده و برای تکمیل آن مناقصه‌ای را برای دو موتور گازسوز برگزار کرده ایم و به امید خدا به زودی پیمانکار آن هم مشخص می‌‌شود.»
ظرفیت تولید حداکثری نفت از میادین مهم نفتی
به گفته این مقام مسئول «با مجموعه این اقدامات ظرفیت تولید از مخازن تحت مدیریت این مجموعه به حداکثر میزان خود رسیده است. برای مثال در خارک ظرفیت دو برابر شده و در سکوی رشادت هم توان تولید به دو برابر ابتدای دولت رسیده است.»
این مجموعه حدود60 مخزن دریایی را مدیریت می‌‌کند و در مورد رقم ظرفیت تولید و همین طور تولید آن، مهدی‌زاده می‌‌گوید: «به خاطر شرایط تحریم امکان اعلام ظرفیت تولید از این مجموعه و همین طور میزان تولید روزانه وجود ندارد.»با این حال، بررسی‌های ایران نشان می‌‌دهد که این مجموعه در سال 1397 حدود 500 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌‌کرد. 
توسعه بخش گازی فروزان
مهدی زاده با اشاره به اهمیت توسعه بخش گازی میدان فروزان عنوان می‌‌کند: « برای میدان فروزان نیز یک قرارداد مهندسی، تدارکات و ساخت EPCD داریم که دو شرکت پتروپارس و ایزوییکو مشغول به کار هستند و پروژه در حال انجام است. دو دکل حفاری در این بخش مستقر هستند و برای اولین بار بعد از 8 سال است که دو دکل حفاری در میدان مشترک فروزان داریم. یک بسته سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش گازی فروزان هم آماده کرده‌ایم که قبل از پایان سال گذشته به شرکت ملی نفت ارسال کردیم و به محض اینکه سرمایه‌گذار تعیین شود، پروژه واگذار خواهد شد تا بخش گازی فروزان را توسعه دهیم.» او ادامه می‌‌دهد: «چند پروژه درخصوص میدان فروزان داریم. اما این پروژه بخش توسعه گازی فروزان است و ظرفیت انتقال گاز تا 250 میلیون فوت مکعب ایجاد می‌‌کند و گاز استحصال شده امکان انتقال به پالایشگاه بیدبلند و یا پتروشیمی -براساس برنامه‌ها- دارد.» 
توسعه ادامه دارد
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره درباره ادامه مسیر ظرفیت سازی در میادین این بخش می‌‌گوید: «برای سال 1401 پیش‌بینی افزایش تولید مجدد داریم. در این زمینه مناقصه‌ها را برگزار کرده‌ایم و بزودی به نتیجه می‌‌رسد. جدا از پروژه‌های EPCD و طرح‌های توسعه‌ای، بخشی از ظرفیت را برای نگهداشت تولید به کار خواهیم بست.»
او ادامه می‌‌دهد: «بخش نگهداشت تولید و افزایش تولید را به موازات جلو می‌‌بریم و در زمینه اقدامات سطح‌الارضی مانند تأمین موتورهای گازسوز و مشکلاتی که برای مبدل‌های حرارتی در خارج داشتیم، کارها در حال انجام است.» 
کاهش فرسودگی تأسیسات و تجهیزات با 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری
مهدی زاده با اشاره به مشکلاتی نظیر فرسودگی تأسیسات در فلات قاره عنوان می‌‌کند: «امسال خوشبختانه بودجه خوبی را به این بخش اختصاص داده‌اند تا برای تعمیرات و نوسازی تجهیزات و تأسیسات هزینه شود.»
او ادامه می‌‌دهد: «در این راستا 200 میلیون دلار تخصیص داده شده و اسناد آماده کرده‌ایم که تأییدیه‌های نهایی را بگیریم و فرایند مناقصات را جلو ببریم.» او در پایان بیان می‌‌کند: «مناقصه خط لوله سلمان به سیری را نیز در چند روز آینده برگزار می‌‌کنیم. خط لوله‌ای که چند سال قبل انجام شده، در حال حاضر فرسوده شده است و از چندین نقطه فرسودگی و شکستگی داشته و اکنون نیز تخریب شده است. تعمیرات آن در حال انجام است اما شرایطی دارد که امکان استفاده درازمدت را ندارد. به منظور تعویض آن بزودی پیمانکار را انتخاب می‌‌کنیم.» گفتنی است، مناطق تحت پوشش فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران در خلیج فارس شامل میادین یک، منطقه بهرگان –شامل میدان‌های نفتی هندیجان، بهرگانسر، نوروز و سروش - دوم، منطقه خارک - شامل میدان‌های نفتی فروزان، ابوذر، درود، اسفندیار و آرش- سوم، منطقه سیری- شامل میدان‌های نفتی الوند، اسفند، سیوند و دنا و نصرت- چهارم، منطقه لاوان - که شامل میدان‌های رسالت، رشادت، سلمان، بلال و میدان توسعه نیافته آلفا و پنجم، منطقه جدید کیش در 18 کیلومتری کرانه جنوبی خلیج فارس واقع و شامل میدان بزرگ گازی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/14/613907/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها