«ایران» از عملکرد صنعت شوینده در بازار سهام گزارش می‌دهد

فرصت‌سوزی صنایع شوینده در اوج تقاضای دوران کرونا


سعید رشیدی‌نوبندگانی
خبرنگار

صنعت شوینده (محصولات بهداشتی) با 9 نماد و ارزش بازار 47 هزار و 253 میلیارد تومانی در حدود 0،66 درصد از کل ارزش بازار سهام را تشکیل می‌دهد. همچنین این صنعت با شناسایی سود خالص 240 میلیارد تومانی، نسبت قیمت به درآمدی (P/E) معادل 26،23 دارد که در مقایسه با میانگین 9،22 کل بازار، عدد بالاتری را نشان می‌دهد. این گزارش به بررسی عملکرد این صنعت در بورس می‌پردازد.
سیاست‌های دولت در 10 سال گذشته به سرمایه‌گذاری آسیب زده است
به دلیل کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات در داخل کشور؛ عواملی چون محدودیت در واردات و صادرات و نوسانات شدید نرخ ارز در سال‌های گذشته از جمله مواردی بود که بر صنعت شوینده تأثیر‌گذار بوده است. همچنین سیاست‌های متضاد با تشویق سرمایه‌گذاری در 10 سال گذشته منجر شد تا سرمایه‌گذاری در این صنعت آسیب ببیند به گونه‌ای که برخی از واحد‌های صنعتی مجبور به توقف واحد‌های تولیدی خود شدند. این صنعت از نظر به‌کارگیری فناوری‌های نوین نیز با چالش روبه‌رو است و بیشتر خطوط تولیدی آن از تکنولوژی‌های قدیمی و با بهره‌وری پایین برخوردار است. درصد بالای پرداخت سود در مجامع سالانه نیز (هر چند که سهام شرکت‌ها را جذاب‌تر می‌کند) به منابع دردسترس برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای آسیب زده و شرکت‌ها برای تأمین سرمایه در گردش خود با چالش روبه‌رو شده‌اند.
فرصتی که به هدر رفت
صنعت شوینده اما با تداوم بیماری کرونا در 2 سال گذشته با افزایش تقاضا روبه‌رو شد و توانست بخشی از خطوط تولیدی خود را دوباره راه‌اندازی کند. فرصتی که با توجه به تولید غیربهره‌ور شرکت‌ها از دست رفت و شرکت‌ها نتوانستند به‌نحو مطلوبی از این فرصت استفاده کنند. آمار تولید و فروش شرکت‌های شوینده نشان می‌دهد که در سال‌های 1399 و نیمه نخست 1400این شرکت‌ها با تقاضای بسیار زیادی روبه‌رو شدند و از این طریق درآمدهای قابل‌توجهی را کسب کرده‌اند که بخش بسیار بالایی از این درآمدها از طریق سهامداران (به وسیله پرداخت سود) از صنعت خارج شده است.
کاهش تولید و فروش شرکت‌ها در فروردین
آمار تولید و فروش و سود‌سازی شرکت‌هایی چون پاکسان و پاکشو نشان می‌دهد روند سود‌سازی و تولید و فروش این شرکت‌ها با کاهش (بعضاً بیش از 30 درصدی) روبه‌رو شده است که این شرکت‌ها عواملی چون افزایش نرخ مواد اولیه و همچنین کاهش نسبی تقاضا نسبت به دوره‌های گذشته را دلیل عمده این امر بیان کرده‌اند و از این‌رو در جهت پوشش افزایش بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی  درصدد افزایش نرخ تولیدات خود برآمده‌اند که تاکنون هیچ مجوز رسمی از طرف سازمان حمایت  تولید کنندگان و مصرف کنندگان  برای افزایش قیمت‌های شوینده صادرنشده است. لازم به ذکر است، بنا به گزارش برخی از خبرگزاری ها ، رئیس انجمن صنایع شوینده در روزهای گذشته    از موافقت  سازمان حمایت  با افزایش 25تا 40درصدی قیمت مواد شوینده ومحصولات آرایشی وبهداشتی خبر داده است. 
وی اظهار داشته که با توجه به افزایش هزینه های تولید و مواد اولیه پس از برگزاری چند جلسه در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با افزایش قیمت مواد شوینده موافقت شده است.
بختیار علم بیگی گفت: براساس مجوز سازمان حمایت ،قیمت پودر شوینده ماشینی و دستی به میزان 25درصد و قیمت سایر شوینده‌های آرایشی و بهداشتی مانند صابون و خمیردندان 40درصد افزایش یافته است.
نماگرهای صنعت
نماگرهای عملکرد بازار نشان می‌دهد که قیمت سهام این صنعت در طول یک‌سال گذشته با رشدی کمتر از میانگین بازار روبه‌رو شده است. صنعت شوینده حاشیه سود خالص 14 درصدی دارد کهنرخ نهاده‌های پتروشیمی، نرخ حقوق و دستمزد و هزینه‌های انرژی مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر بهای تمام‌شده تولیدات و نرخ محصولات کالای نهایی بر روند درآمدی و سودسازی آن تأثیر‌گذار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/10/613882/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها