قیمت گوشت قرمز درگیرودار شایعه‌سازی دلالان!

فعالان بخش خصوصی و دولتی دام در گفت وگو با «ایران» با تأکید بر اینکه ارز ترجیحی گوشت گوساله و گوسفند سه سال است که حذف شده است، تأکید کردند قیمت گوشت به هیچ وجه نباید گران شود

امین محمودی
خبرنگار

سازمان دامپزشکی اعلام کرده که نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن است که  ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن از محل تولیدات داخلی و نزدیک ۱۰۰ هزار تن آن از محل واردات تأمین می‌شود، با این حال مسئولان دولتی و بخش خصوصی می‌گویند هیچ مشکلی برای تأمین گوشت قرمز در کشور وجود ندارد.
در حال حاضر و براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۷۰ تا ۱۸۵ هزار تومان، گردن و سردست گوسفندی ۱۸۵ تا ۱۹۰ هزار تومان به فروش می رسد. در همین زمینه، عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار می‌کند: دامداران همه نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را تا پایان خرداد ماه دریافت کرده‌اند و دولت نیز با تخصیص ارز 4200 تومانی این نهاده‌ها را به آنها در سامانه بازارگاه عرضه کرده و دامداران عمدتاً نهاده مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند؛ بنابراین قیمت گوشت قرمز در بازار تحت هیچ شرایطی در وضعیت فعلی نباید تغییر کند و حالت افزایشی به خود بگیرد، از طرف دیگر دامداران گوشتی طی 3 سال گذشته نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را همواره با قیمت آزاد و بدون تخصیص ارز 4200 تومانی خریداری می‌کردند به همین دلیل اصلاح نرخ ارز ترجیحی روی گوشت قرمز نباید تأثیری داشته باشد و سبب نوسانات قیمتی این کالای اساسی شود.
در همین خصوص محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: در سال‌های گذشته نیز گوشت قرمز یارانه دریافت نمی‌کرد و در نتیجه مشمول آزادسازی یارانه‌ها نمی‌شود، بنابراین قیمت آن نباید افزایشی در بازار داشته باشد.
بازی دلالان با گوشت قرمز
مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: به ازای هر کیلوگرم گوشت گوساله به دامدار 75 تا 80 هزار تومان پرداخت می‌شود، بنابراین قیمت‌های حال حاضر بازار گوشت قرمز حاصل بازی دلالان در این بازار است که می‌خواهند قیمت این محصول نیز به 2 برابر برسد.
وی افزود: دولت و وزارت جهاد کشاورزی تمامی نهاده‌های مورد نیاز دامداران را تا پایان خرداد ماه سال‌جاری با تخصیص ارز 4200 تومانی در سامانه بازارگاه عرضه کرده است به همین دلیل قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت قرمز برای دامداران 63 هزار تومان است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران اظهار کرد: تحت هیچ شرایطی نباید قیمت گوشت قرمز در کشور افزایش داشته باشد، با این حال برای ثبات این امر و جلوگیری از هر گونه نوسان قیمتی باید بازار نهاده‌های دامی نیز کنترل شود و دولت نظارت کافی روی این بازار داشته باشد.
محدودیتی برای واردات گوشت قرمز نداریم
در همین خصوص محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: برای تنظیم بازار مقادیری گوشت قرمز از روسیه و پاکستان وارد کشور شده است.
وی افزود: در وضعیت فعلی 1000 تن گوشت قرمز از پاکستان وارد شده، قراردادهای نهایی برای واردات گوشت قرمز از روسیه تنظیم شده و مذاکراتی با برخی از کشورهای امریکای لاتین نیز برای این امر صورت گرفته است.
سلامی خاطرنشان کرد: محدودیتی برای واردات گوشت قرمز در کشور نداریم و به میزان نیاز و کمبود بازار در مقاطع مختلف این امر صورت می‌گیرد، از طرف دیگر بخش خصوصی نیز می‌تواند گوشت قرمز مورد نیاز کشور را وارد کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تکلیف شرکت پشتیبانی امور دام کشور، خرید و تأمین ۳.۲ میلیون تن نهاده‌های دامی است، اما در سال گذشته ۵.۹ میلیون تن حواله برای خرید این نهاده‌ها صادر کرده‌ایم.
 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور عنوان کرد: طی دو ماهه اخیر ۳.۵ میلیون تن نهاده و ۷۵۰ هزار تن دانه سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده است.
سلامی ادامه داد: در راستای حمایت از تولیدکننده، روزانه ۲۰ هزار تن نهاده از بندر امام خمینی(ره) برای کل کشور بارگیری می‌کنیم و احتمالاً تا دو روز آینده ۵ کشتی آزاد می‌شود و مقدار بارگیری به ۴۰ هزار تن در روز خواهد رسید.
کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی با اشاره به کاهشی شدن قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته پیش، گفت: قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته 10 تا 15 هزار تومان روند کاهشی به خود گرفته است.
از طرف دیگر «افشین صدر دادرس» مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک، نیز می‌گوید: در هفته جاری قیمت فروش هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی درجه یک در بازار بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است، بنابراین نرخ هر کیلوگرم شقه آن نیز بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در قصابی‌ها عرضه می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/9/613874/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها