ضرغامی از دریافت کمک‌های ارزی و ریالی در حوزه میراث فرهنگی خبر داد

طرح مجلس برای فروش آثار تاریخی متوقف شد


زیست‌بوم- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از توقف طرح مجلس در زمینه خرید و فروش اشیای تاریخی و باستانی خبر داد.
«سیدعزت‌الله ضرغامی»، در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران همچنین از تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی سخن گفت و ادامه داد: حفاظت و مرمت آثار میراث فرهنگی هزینه‌هایی هم دارد و این هزینه‌ها را ما حتماً می‌دهیم. به لحاظ قانونی مشکلاتی بود که مردم نمی‌توانستند کمک‌های مالی خود را به میراث فرهنگی هدیه کنند، اما بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مشکل حل شد. وی هدف از تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی را جذب کمک‌های ارزی و ریالی دوستداران میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: با سازمان اوقاف، تفاهمنامه امضا کردیم تا بتوانند با پول اوقاف بناهای تاریخی موقوفه را مرمت کنند. برخی تصور می‌کنند که اوقاف در این حوزه مسئولیتی ندارد، در حالی که این طور نیست. میراث فرهنگی مهم است، نباید غفلت کنیم، نگاه‌ها باید یکی شود که به میراث فرهنگی آن طور که لازم است بپردازیم و پس از حفظ بتوانیم آن پیام را عرضه کنیم. یکی از وظایف راهنمایان موزه‌ها است که بدرستی تفسیر کنند، نه اینکه تنها معرفی کنند، به نحوی که بازدیدکننده چیزی از آن موزه یاد بگیرد.
توقف طرح مجلس برای استفاده بهینه از آثار تاریخی
وی افزود: ۷۶۰ موزه داریم که حدود ۵۰۰ موزه آن خصوصی است. برخی از آن موزه‌ها برای مجموعه داران است‌. همچنین ۶ موزه در هتل رامسر توسط بنیاد مستضعفان راه‌اندازی می‌شود.
ضرغامی بیان کرد: ما در بحث‌های سیاسی به نکاتی بر می‌خوریم که می‌گویند اگر میراثی برای دوره پهلوی با قاجار است باید سانسور کرده و نگوییم؛ در حالی که این طور نیست ما به این میراث هم نگاه معماری و طراحی داریم. من پل ورسک را دیدم که دانمارکی‌ها ساخته‌اند. چه اشکالی دارد بگوییم آنها انجام دادند؟ کار خوبی بوده و کار مهندسی انجام شده است. در زمان حکومت قبل ساخته شده ولی ما آن را ثبت می‌کنیم و اشکالی ندارد، حتی هزینه‌هایی هم دارد و این هزینه‌ها را ما حتماً می‌دهیم. ما باید زمینه جذب کمک‌های مردمی ریالی و ارزی را فراهم کنیم. برخی از مردم در خارج از کشور هستند که می‌خواهند به میراث فرهنگی ایران کمک کنند، چه اشکالی دارد که بتوان این کمک‌ها را جذب کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بعد از ۱۰ سال داربست مسجد امام در میدان نقش جهان برداشته می‌شود. خیلی از مناره‌ها همین طور است‌. این اتفاق در هفته میراث فرهنگی می‌افتد.
ضرغامی درباره طرح مجلس برای استفاده بهینه از آثار تاریخی گفت: نامه‌ای تهیه شد و برای نمایندگان مجلس ارسال شده است و اشکالات را اعلام کردیم. من هم گفتم در جریان ارائه و محتوای آن قرار نگرفته بودم، البته این اتفاق کم می‌افتد و هماهنگی‌ها به حدی است که مشارکت انجام می‌شود. نمی‌دانم چه سیری طی شده بود که به اطلاع ما نرسید. گفتند با توجه به قانون جامع میراث فرهنگی که در حال تکمیل است این طرح متوقف می‌ماند.
سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری
وی ادامه داد: سیاست تفویض اختیار جزو سیاست‌های ماست. چرا برای هر کاری که می‌خواهد انجام شود باید از وزارت میراث فرهنگی اجازه گرفت؟ به‌طور جدی معتقدم که باید تفویض اختیار به استان‌ها داده شود. بیش از ۲۰ مورد به استان‌ها تفویض شد چون خیلی از این کارها در تهران انجام می‌شد. شاید اول کار، کمی مشکلات وجود داشته باشد اما در نهایت اتفاق خوبی است.
ضرغامی گفت: الان بسیاری از نیروهای تازه‌وارد مربوط به دهه ۶۰ هستند که در کنار آنها افراد با تجربه نیز حضور دارند. در آینده امیدواریم مدیران جوان با تجربه خوبی داشته باشیم.
ضرغامی درباره امکان سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری و مشکلات سرمایه‌گذاران گفت: سیاست ما در این حوزه مشخص است که هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. روز گذشته با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران ترکیه ملاقات داشتم حتی محل‌های سرمایه‌گذاری را مشخص کردند و همه نوع همکاری با آنها انجام می‌شود. برای هیچ کشوری در این حوزه غیر از رژیم صهیونیستی محدودیتی نداریم. اعلام کردم با افرادی که سرمایه‌گذاری کلان می‌کنند شخصاً ملاقات می‌کنم. شاید برخی از قوانین و موانع در این باره وجود داشته باشد که در حال برطرف کردن آن هستیم.
ضرغامی بیان کرد: من در چهار دولت خدمت کرده‌ام ،هنوز کسی را نداریم که سه دولت را دیده باشد. هر زمان مطلبی را بر اساس تجربه به رئیس جمهور اعلام کردم پیگیری کرده است. من از او تشکر می‌کنم.
شورای عالی میراث فرهنگی را قبول ندارم
ضرغامی در ادامه تصریح کرد: ما در این مملکت شوراهای عالی و برجسته داریم اما ناکارآمد هستند ،برخی از این شوراها مفت نمی‌ارزد؛ بارها خواسته ام به رئیس جمهور نامه بنویسم که شورای عالی میراث فرهنگی را نمی‌خواهیم ما کار خودمان را انجام می‌دهیم. بسیاری از این شوراها تشکیل نشده ولی مأموریت فرمایشی دارند. شورایی به نام شورای عالی میراث فرهنگی را هم تا این لحظه قبول ندارم، چون کارایی نداشته است. وی افزود: وقتی رئیس جمهور به خاطر حقوق مرمت کار از دستگاه‌های متولی که باید کار را انجام دهند، دو بار عصبانی می‌شود نشان می‌دهد که به این موضوع اهمیت می‌دهد. باید تکلیف ۸۵۰ مرمت کار مشخص شود آنها با دل و جان کار می‌کنند.
ضرغامی بیان کرد: در دو روز گذشته با وزیر فرهنگی قطر در محل وزارت میراث فرهنگی نشست داشتیم و درباره مسابقات جام‌جهانی توافق‌هایی انجام شد. وی گفت: متأسفانه هنوزدر مورد ایران فوبیا وجود دارد، کشورهای دیگر تلاش می‌کنند که از ایران آن چیزی که هست نشان داده نشود. ما از رسانه‌ها همکاری می‌خواهیم. حرف زدن تنها کافی نیست، گاهی یک عکس می‌تواند ایران را معرفی کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/17/613828/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها