پایان ماجرای جنجالی ستاره فرانسوی و رئال‌مادرید

امباپه؛ وفادار به باشگاه یا شیفته پول؟


گروه ورزشی/ کیلیان امباپه بالاخره به همه حواشی، خبرها و شایعات مربوط به انتقالش به رئال‌مادرید پایان داد و با چرخشی 180درجه‌ای تصمیم گرفت در پاری‌سن‌ژرمن بماند و کل فوتبال جهان را حیرت‌زده کند. ستاره فرانسوی قراردادی سه ساله با تیم پاریسی بست و پیشنهاد رئال‌مادرید را  که سال‌ها به دنبال این بازیکن است، رد کرد.
اما پاری‌سن‌ژرمن چگونه کیلیان امباپه را به تمدید قرارداد و رد پیشنهاد جذاب رئال‌مادرید متقاعد کرد؟! 5سال و 2ماه قبل یعنی در مارس 2017 ماجرای کیلیان امباپه شروع شد. وقتی ستاره وقت موناکو مورد‌توجه رئال‌مادرید قرار گرفت، او در ترکیب موناکو می‌‌درخشید و تیمش را تا مراحل پایانی لیگ قهرمانان هدایت می‌‌کرد. کیلیان پتانسیل کهکشانی شدن را داشت. چند ماه بعد مارکا در گزارشی اختصاصی خبر داد دو باشگاه در کلیات به توافق رسیده‌اند که امباپه با 180میلیون یورو به رئال برود. در کتاب اخیر امباپه این گزارش تأیید شده اما همان‌طور که خود امباپه گفته او به این نتیجه رسیده که رفتن به رئال‌مادرید زود است و در آخرین لحظه این انتقال منتفی شد. در تابستان 2017 رئال نتوانست امباپه را بگیرد اما آنها در پنج سال بعد از آن‌هم تمام تلاششان را برای آوردن ستاره پاری‌سن‌ژرمن به اسپانیا کردند. راهی طولانی و سخت طی شد. رئال بارها در سایه فعالیت کرد، صبر کرد و از نظر اقتصادی وضعیت را سنجید تا یک معامله بی‌سابقه را ترتیب دهد و در کورس رقابت برای داشتن امباپه عقب نیفتد.
در این چند ماه اتفاقات زیادی افتاد اما هر دو طرف کاملاً حواس‌شان جمع بود. حتی در بازی پاری‌سن‌ژرمن با رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان، امباپه اجازه بازی در سانتیاگو‌برنابئو را به دست آورد و در همان بازی اختلاف مدیران دو باشگاه به تصویر کشیده شد. بعد اما امباپه به قطر رفت و خبر تمدید قرارداد با ارقامی نجومی لو رفت. امباپه دوباره به مادرید رفت اما این‌بار برای استراحت و به همراه دو همتیمی‌اش که سابقه بازی برای رئال‌مادرید را داشتند؛ اشرف حکیمی و سرخیو راموس.
مجموعه‌ای از اتفاقات، تعادل این موازنه را به ضرر یکی و به نفع دیگری به هم زد. پایان غیرمنتظره‌ای برای این داستان رقم خورد که برای رئال‌مادرید ناامیدکننده و برای پاری‌سن‌ژرمن افتخارآمیز بود. امباپه تبدیل به پردرآمدترین بازیکن پاری‌سن‌ژرمن و احتمالاً جهان خواهد شد. او بیش از 100میلیون یورو فقط بابت امضای قرارداد دریافت می‌‌کند. تمدید قرارداد امباپه علاوه بر انگیزه‌های مالی دو عامل دیگر داشت: یکی جنبه احساسی است و اینکه او نسبت به این شهر، این تیم و البته کشورش تعصب دارد و به خاطر اینکه نتوانسته با پاریسی‌ها قهرمان اروپا شود، خود را مدیون هواداران این تیم می‌‌داند. علاوه بر آن، برادر کوچک‌تر او «اتان» قراردادش را تا سال 2024 با پاری‌سن‌ژرمن تمدید کرده است، اما از طرف دیگر مهاجم 23ساله پاریس با پروژه ورزشی جدیدی که از سوی باشگاه در حال انجام است، متقاعد شده. واقعیت این است که تمدید قرارداد امباپه به معنای تغییرات بزرگ در پارک‌دوپرنس است. او می‌‌خواهد یک چیزهایی در باشگاه عوض شود و به نظر می‌رسد هیأت مدیره هم موافق است. مائوریسیو پوچتینو هم اعلام کرده می‌‌خواهد سال آخر قرارداد خود را سپری کند. این یعنی پاری‌سن‌ژرمن در صورت اخراج او باید غرامت سنگینی بپردازد. او جانشین رؤیایی زین‌الدین زیدان است و اگر امکانش فراهم شود، باید اقدامات لازم هر چه که باشد، صورت بگیرد. چند روز قبل رسانه‌های فرانسه نام او را مطرح کردند و اینکه آمدن زیدان یکی از کلیدهای ماندن امباپه در باشگاه است.

قرارداد نجومی و حق دخالت در همه چیز!
ناصرالخلیفی رئیس قطری باشگاه پاری سن ژرمن برای اینکه امباپه را در باشگاه خود نگه دارد، علاوه بر پیشنهاد چشمگیر مالی، اختیاراتی فراتر از حد یک بازیکن را به این بازیکن داده است. البته هنوز مفاد قرارداد امباپه با پاری سن ژرمن به صورت رسمی اعلام نشده و همه چیز در حد گمانی‌زنی و شنیده‌هاست. برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که این بازیکن در سال ۱۰۰ میلیون یورو حقوق می‌گیرد و ۳۰۰ میلیون یورو هم پاداش وفاداری دریافت خواهد کرد. در برخی دیگر عنوان شده که در صورت فعال‌شدن همه پاداش‌ها، امباپه در سه سال آینده حدود ۷۰۰ میلیون یورو از پاریسی‌ها پول می‌گیرد؛ اما پول همه ماجرا نیست. باشگاه پاریسی برای اینکه امباپه را راضی به ماندن کند، به او قول داد که اختیاراتی فراتر از یک بازیکن داشته باشد. بر اساس قرارداد جدید، امباپه می‌تواند در جذب بازیکنان و حتی تعیین سرمربی نقش کلیدی داشته باشد. روزنامه «اکیپ» فرانسه خبر داده است که چند ساعت پس از تمدید قرارداد امباپه، «لئوناردو» مدیر ورزشی باشگاه از سمت خود برکنار شد. اگرچه پاری سن‌ژرمن در دوران لئوناردو به تیمی پرستاره تبدیل شده ولی نتوانسته به اهداف مورد نظر خود که مهم‌ترین آنها قهرمانی در اروپاست، دست یابد. ضمن اینکه این مدیر در فروش برخی بازیکنان ناکارآمد و گرانقیمت تیم نیز ناموفق بود.

خشم و شکایت سازمان لیگ اسپانیا از پاری سن ژرمن
سازمان لیگ فوتبال اسپانیا (لالیگا) به ریاست خاویر تباس، بعد از تمدید قرارداد امباپه با پاری سن ژرمن از باشگاه پاریسی به خاطر رعایت نکردن قانون فیرپلی مالی یوفا، شکایت کرد. با وجود آنکه کیلیان امباپه به جدایی از پاری سن ژرمن و حضور در رئال مادرید علاقه داشت اما باشگاه فرانسوی توانست او را متقاعد به ماندن کند. گزارش‌ها حاکی از این است که پاری سن ژرمن رقمی نجومی را به ام‌باپه پیشنهاد داده است تا او راضی به تمدید شود. کمیته برگزاری رقابت‌های لالیگا بعد از تمدید قرارداد امباپه از این اتفاق بسیار خشمگین شد و رسماً از پاری سن ژرمن به خاطر رعایت نکردن قانون بازی جوانمردانه مالی شکایت کردند. در بیانیه لالیگا آمده است که پاری سن ژرمن بازی پاک مالی را رعایت نمی‌کند و این به ضرر نظام اقتصادی فوتبال اروپا و بازیکنان شاغل در آن است. تباس، رئیس لالیگا هم تمدید قرارداد امباپه را یک توهین بزرگ به فوتبال دانست و خواستار برخورد با باشگاه پاری سن ژرمن شد. لالیگا در پی از دست دادن فوق ستاره‌هایی مثل مسی و رونالدو نتوانسته بازیکن بزرگی در حد آنها را به لیگ خود جذب کند و این موضوع می‌‌تواند تبعات مالی و کاهش حق پخش تلویزیونی این بازی‌ها را به همراه داشته باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/21/613814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها