آخرین بار کی در لیگ ایران یک بازی واقعی دیدید؟

سنگ بر سر فوتبال!


آدرینا ورشینگر/ فوتبال، این ورزش سراسر هیجان، شادی، شور و نشاط حالا مدت زیادی است که در لیگ ما جای خود را به‌ نفرت، انتقام، تسویه حساب و کینه‌جویی داده است. اتفاقی که نمونه تازه آن را در بازی تراکتور و پرسپولیس شاهد بودیم. دیداری که از آن به عنوان گل بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر یاد می‌شد و  دیدن این همه هوادار در یک ورزشگاه بعد از گذشت 2 سال و چند ماه از روزهای کرونایی که به عشق تشویق تیم مورد علاقه‌شان راهی ورزشگاه شده‌اند، بسیار خوشحال‌کننده بود اما باز هم عده‌ای که قصدشان تماشای فوتبال نیست و اهداف دیگری را در سر می‌پرورانند، با سردادن شعارهای نامتعارف، انداختن لیزر به صورت بازیکنان و سنگ‌پراکنی، بازی را از حالت عادی‌اش خارج کردند. در این شرایط، بازیکن تیم حریف که باید سعه صدر زیادی داشته باشد، از کوره در رفت و پاسخ سنگ‌اندازی را با همان سنگ داد تا میدان فوتبال به یک میدان جنگ واقعی تبدیل شود و بازی مهم هفته نیمه تمام بماند! عجیب‌تر این که گزارشگر بازی با اشتیاق از دقیق بودن این پرتاب سنگ‌ها صحبت به میان می‌آورد. اما آیا واقعاً این چیزی که ما در لیگ برتر ایران می‌بینیم، نامش فوتبال است؟ کدام هوادار منصف فوتبال، آخرین دیدار از لیگ ایران که در آن نشانه‌های یک بازی دیدنی که همانا بازی هجومی، گل‌های زیاد، احترام به داور، بدون درگیری خاص و با حضور تماشاگران پرشور را به خاطر دارد؟ لااقل در لیگ بیست و یکم که تنها 2 هفته به پایان باقی مانده، چنین مسابقه‌ای را چندان به یاد نداریم. چه آنکه بسیاری از بازی‌های تنها یک گل داشته و یا اصلاً گلی نداشته است تا میانگین گل‌های زده تیم‌ها در یک هفته به کمتر از یک گل زده در هر مسابقه برسد. بازی‌هایی که بیشتر از دو سوم آن به‌خاطر درگیر بودن کشور با کرونا تماشاگر نداشت تا بازی‌ها از نظر عنصر جذابیت به حداقل برسد. البته مثل بازی استقلال و آلومینیوم که اراکی‌ها برای آبی‌ها تونل قهرمانی زدند، اتفاق‌های خوب این‌چنینی هم رخ داده اما آنچه بیش از همه شنیده و دیده می‌شد و می‌شود، اعتراض به داوری، گلایه از تیم حریف و بیانیه‌نویسی بوده است. اتفاق‌هایی که در کمتر کشور صاحب فوتبالی در دنیا شاهد رخ دادن آنها هستیم. اما در لیگ ایران شهرخودرو در هفته دوم به دلیل اعتصاب بازیکنانش به مصاف مس نمی‌رود، گل‌گهر طبق نظر کمیته انضباطی و استیناف بازیکن غیرمجاز دارد و بازی تراکتور و پرسپولیس هم نیمه‌کاره می‌ماند. در نفت مسجدسلیمان لیدرها به رختکن تیم‌شان حمله می‌کنند و نساجی زمینی برای میزبانی از دیدارهای خانگی‌اش ندارد. در اکثر این اتفاق‌ها عوامل درونی تیم‌ها، بازیکنان و خود باشگاه‌ها نقش داشته‌اند اما حالا پای تماشاگران به میان کشیده شده تا گل به سبزه نیز آراسته شود!
اما فوتبال ایران واقعیت‌های تلخی دارد که از آنها گریزی نیست و نمی‌توان انکارشان کرد. وقتی رئیس سابق فدراسیون چنان عملکرد پر از ابهام، ایراد و علامت سؤالی از خود به نمایش می‌گذارد که برکنار می‌شود و کمیته اخلاق 2 سال محرومش می‌کند، دیگر نمی‌توان انتظار چندانی از دیگر ارکان فوتبال داشت و حتی نمی‌توان امیدوار بود یک دیدار ملی بدون حاشیه و درگیری و گاز اشک آور برگزار شود. حالا کشور همسایه ما قطر تا چند ماه دیگر بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال (جام جهانی) را برگزار خواهد کرد ولی با سنگ‌اندازی که در لیگ ایران می‌شود، حتی نمی‌توان به میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا که بیش از 2 سال است از کشور ما به بهانه کرونا گرفته شده امیدوار بود، چه رسد به رؤیای میزبانی جام ملت‌های آسیا که فدراسیون‌نشین‌ها آن را در سر می‌پرورانند.

دیدار تدارکاتی ایران- اکوادور لغو شد
احتمال حضور سنگال با ستارگانی چون مانه و مندی در تهران
گروه ورزشی/ حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال چهارشنبه هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد توافق‌های لازم برای برگزاری دومین دیدار دوستانه در فیفادی خرداد انجام شده و تیم ملی پس از کانادا مقابل اکوادور به میدان می‌رود. مسئولان فدراسیون فوتبال درصدد بودند این مسابقه در تورنتو برگزار شود اما با توجه به پیدا نشدن زمین با وجود توافق‌های ابتدایی، دیروز اعلام شد که دیدار ایران- اکوادور لغو شده است. در این میان مدیر رسانه‌ای تیم ملی فوتبال هم در توئیتی اعلام کرد که امکان برگزاری دیدار ایران- اکوادور در کانادا وجود ندارد. البته مسئولان فدراسیون طبق رایزنی‌هایی که وزارت خارجه کشورمان با سنگال انجام داده درصدد هستند تیم ملی در همین فیفادی پیش رو در تهران به مصاف سنگال برود. این در حالی است که شاگردان آلیو سیسه در ماه ژوئن (خرداد) درگیر 2 بازی با بنین و رواندا در مقدماتی جام ملت‌های 2023 آفریقا هستند و مشخص نیست در تاریخ مدنظر فدراسیون ایران (21 تا 24 خرداد) بتوانند به ایران بیایند. با وجود این حتی اگر امکان حضور تیم سنگال در تهران در خرداد فراهم نشود، با توجه به مذاکراتی که فدراسیون کشورمان با فدراسیون این کشور انجام داده احتمال برگزاری دیدار دوستانه دو تیم در فیفادی بعدی در سپتامبر (اواخر شهریور و اوایل مهر) وجود دارد. نکته قابل توجه حضور سنگال با تمامی ستارگانش چون سادیو مانه، ادوارد مندی، ادریسا گانا، کالیدو کولیبالی و عبدو دیالو در تهران خواهد بود که همگی در سطح اول فوتبال اروپا بازی می‌کنند. گفتنی است فدراسیون در نظر دارد هزینه‌های این مسابقه را از طریق درآمدزایی فراهم کند. حق پخش، تبلیغات محیطی استادیوم و بلیت‌فروشی راه‌های پیش‌روی فدراسیون فوتبال است؛ آن هم در روزی که با حضور مانه و ستاره‌های قهرمان آفریقا، ورزشگاه آزادی را می‌شود مملو از جمعیت تصور کرد. 
​​​​​​​
اقدام قابل توجه انصاری برای کودکان کار و بهزیستی
محمد انصاری بازیکن فعلی مس رفسنجان یکی از فوتبالیست‌های خاص ایران به شمار می‌رود که رفتار خوب و اقدامات جوانمردانه‌اش، او را از سایر فوتبالیست‌ها متمایز کرده است. مدافع سابق پرسپولیس که بین دوستانش به «حاجی انصاری» معروف است، چند سالی است مدرسه فوتبالی به نام «شهید ابراهیم هادی» در جنوب تهران راه‌اندازی کرده و بدون شوآف و ظاهرسازی در آن به پرورش استعدادها می‌پردازد. انصاری شنبه شب در توئیتی نوشت: «بچه‌های عزیز کار، بچه‌های عزیز بهزیستی، بچه‌های عزیز کم بضاعت، بچه‌های عزیز تحت پوشش هلال احمر، متولدین 1385 تا 1393 از نیمه خرداد منتظرتون در مدرسه فوتبال شهید ابراهیم هادی هستیم. آدرس: جنب مترو شوش، خیابان مرسلی، ورزشگاه شهدای گمنام (ابراهیم هادی).»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7914/20/613802/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها