در فقدان استاد عثمان محمدپرست دوتارنواز پیشکسوت خراسانی

غمش در نهانخانه دل نشست


گروه فرهنگی/ عثمان محمدپرست معروف به عثمان خوافی از استادان دوتار نوازی خراسان و خیرِ مدرسه ساز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به‌دلیل عفونت ریه در بیمارستان بیست‌ودو بهمن خواف در سن ۹۴ سالگی درگذشت. مرحوم محمدپرست سال ۱۳۰۷ در خواف متولد شد و بیشتر عمر خود را هم در این شهر گذراند و با بسیاری از استادان موسیقی سنتی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری همکاری کرد و سال ۱۳۶۲ در فیلمی با نام «زیرسلطه من آیید» به کارگردانی و نویسندگی داریوش ارجمند ایفای نقش کرد. ۱۳ تیر ۱۳۹۱ در مراسم نکوداشت عثمان محمدپرست، با حضور هنرمندانی همچون محمود دولت‌آبادی از سردیس عثمان محمدپرست خوافی رونمایی  و ۲۰ آبان ۱۳۹۸ هم از تندیس او در مجتمع فرهنگی هنری مدرس شهر خواف پرده‌برداری شد و شش سال بعد یعنی ۸ شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی، نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی خراسان‌رضوی بر سردر منزل عثمان محمدپرست نصب شد. عثمان محمدپرست هنرمندی خودآموخته بود و در بداهه نوازی استاد. او، آهنگ «نوایی» را همراه با شعر «مرنجان دلم را» از طبیب اصفهانی برای اولین بار سال 1340 اجرا کرد و دارای دکترای افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بود. در فقدان این استاد برجسته موسیقی نواحی، چهره‌های بسیاری پیام‌های تسلیت نوشتند و به خانواده و جامعه‌ موسیقی تسلیت گفتند.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن تلخ شمردن خبر درگذشت عثمانی خوافی نوشت: «خبر درگذشت استاد عثمان محمدپرست، یکی از مهم‌ترین بازماندگان موسیقی مقامی جنوب خراسان خبری تلخ بود. آن مرحوم جانی جدا از جان‌ فرهنگ و هنر نداشت و غمش در نهانخانه دل دوستداران موسیقی نشست. مروری بر دوره پربار و تأثیرگذار فعالیت هنری استاد محمدپرست، تلاش و تکاپوی این هنرمند را در حفظ جایگاه میراث ارزشمند موسیقی اصیل ایرانی و سرمایه فرهنگی ما بخوبی بیان می‌کند، اگرچه استاد محمدپرست از میان ما رفت، اما آوای منحصر به فرد، زیبا و روح‌نواز این استاد فقید همیشه در حافظه موسیقی مقامی ایران جاودان خواهد ماند. این هنرمند فقید در طول زندگی حرفه‌ای خود، علاوه‌بر خدمات گسترده و دغدغه‌ عمیقی که در عرصه فرهنگ و هنر بومی داشت، مرد بزرگی بود که هرگز برای پول ننواخت ؛با این وصف در امر ساخت بیش از ۹۰۰ مدرسه به همراهی خیرین دیگر مشارکت کرد. اینجانب فقدان این هنرمند عزیز را به اهالی فرهنگ و هنر، علاقه‌مندان و شاگردان آن فقید سعید و خانواده محترم تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزدمنان برای آن مرحوم رحمت واسعه و غفران الهی و برای بازماندگان محترم صبر و بردباری خواستارم.»
مدیرکل دفتر موسیقی و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسلیت گفتند
همچنین مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت مرحوم عثمان محمدپرست نوازنده دوتار را تسلیت گفتند. در متن پیام محمد اله‌یاری چنین آمده است:«با غم و اندوه فراوان خبر رسید که مرحوم عثمان محمدپرست نوازنده پیشکسوت دوتار و خالق آثار شاخص موسیقی نواحی خراسان دعوت حق را لبیک گفتند. قریب به یک قرن زندگی و ده‌ها سال تلاش در زمینه ساخت آثار ماندگار موسیقی نواحی کشور، حاصل شخصیت کسی بود که امروز چهره در نقاب خاک کشید. نام مرحوم محمدپرست به‌عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسیده است. اینجانب فقدان این هنرمند ارجمند را به خانواده گرامی‌اش و هنرمندان و دوستداران موسیقی تسلیت می‌گویم و علو درجات را از درگاه خداوند متعال برای ایشان خواستارم.»
 محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی درگذشت عثمان محمدپرست، نوازنده دو تار خراسانی را تسلیت گفت و نوشت: «موسیقی مقامی خراسان، یکی از پیشکسوتان خود مرحوم حاج عثمان محمدپرست را که نامش با نواهای محلی و نوازندگی کهن ساز دوتار مأنوس بود، از دست داد. تأثیر ایشان برعرصه موسیقی مقامی کشورمان انکارناپذیر است. حنجره گرمش و نوای دوتار وی با پنجه سحرآمیزش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های آن دیار هرگز از ذهن پاک نمی‌شود. اینجانب فقدانش را به جامعه هنری کشور و خاندان محترمش، تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن فقید سعید آمرزش و آرامش و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.»
پیکر مرحوم محمدپرست در ضلع شرقی آرامستان خواجه یار شهر خواف به خاک سپرده شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/1/613585/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها