رئیس جمهور در بیست و یکمین سفر استانی عازم آذربایجان غربی شد و از همراهی مردم در اجرای طرح اصلاحات اقتصادی قدردانی کرد

خدمت بدون مرز


گروه سیاسی/ روز گذشته استان آذربایجان غربی، میزبان بیست و یکمین سفر استانی رئیس جمهور و اعضای دولت بود؛ سفری که به گفته آیت‌الله رئیسی، پیش از انجام آن، اولویت‌ها و مسائل استان آذربایجان شرقی شناسایی شده و در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. برهمین اساس، رئیس جمهور نخستین برنامه‌های خود را در این سفر به بازدیدهای میدانی از ظرفیت‌ها و مناطق مختلف اقتصادی و اقلیمی استان اختصاص داد تا در مرحله نهایی سفر، در شورای اداری مصوبات سفر اعلام شود تا از این طریق، مردم و اصحاب رسانه از مصوبات مطلع باشند و مدیران هم خود را پیگیر مسائل بدانند.
نمونه کامل مجموعه تمدنی ایران
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه شهید باکری ارومیه، مرکز آذربایجان غربی، این استان را نمونه کاملی از یک مجموعه فرهنگی، تاریخی و تمدنی برای ملت ایران و در عین حال یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور برشمرد. رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های متنوع  استان آذربایجان غربی گفت: این استان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور مطرح و از ظرفیت‌های زیادی در حوزه معدن برخوردار است و علاوه بر اینها دارای مراکز دانشگاهی، علمی و نیروهای انسانی کارآمد و تحصیلکرده است.
سه بازدید در مرحله اول سفر
آیت‌الله رئیسی، پس از ورود به ارومیه، سه بازدید از ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی و اقلیمی استان انجام داد.
در نخستین برنامه، رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای مرکز رشد هوا و فضای شهید بابا ساعی ارومیه بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران نمایشگاه از نزدیک در جریان توانمندی‌های داخلی در ساخت هواپیماهای نیمه سبک، ماهواره‌های اروم‌ست، سهند و اسپوتا و پهپاد سمپاشی قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی همچنین جهت بازدید از پایانه مرزی و گمرک تمرچین، در منطقه صفر مرزی و از توابع شهرستان پیرانشهر حضور یافت. در این بازدید، رئیس جمهور پس از حضور در یادمان شهدای حاج عمران و زیارت قبور شهدای گمنام، در جمع رانندگان خودروهای باری و ترانزیتی حاضر شد و پس از شنیدن مشکلات آنان، دستورات لازم را جهت رفع نواقص و کمبودها صادر کرد. مرز تمرچین نقطه صفر مرزی با کردستان عراق و یکی از فعال‌ترین پایانه‌های مرزی کشور است که آیت‌الله رئیسی در دوران ریاست قوه قضائیه با حضور در این منطقه، دستوراتی برای بازگشایی مرز و حل مشکلات عبور و مرور خودروها صادر کرده بود. بازدید هوایی رئیس جمهور از روند احیای دریاچه ارومیه، سومین برنامه رئیس جمهور در مرحله نخست این سفر بود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مسیر سفر از ارومیه به مهاباد به‌صورت هوایی از روند احیای دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده در این طرح بازدید و دستورات لازم را برای تسریع در روند احیای این دریاچه صادر کرد.
وحدت، رمز توسعه‌یافتگی کشور
رئیس جمهور عصر دیروز در جمع مردم مهاباد حضور یافت و طی سخنانی، با پاسداشت تلاش‌های انجام شده برای برقراری امنیت در استان آذربایجان غربی و نیز تجلیل از وحدت و انسجام موجود در این استان اظهار کرد: رمز توسعه‌یافتگی کشور و رفع مشکلات وحدت و انسجام ملی است. اختلاف همه فرصت‌ها را خواهد ربود. اعتقادات و باورهای عمیقی مردم ما را به هم پیوند داده و این  انسجام و وحدت زمینه بسیار خوبی برای پیشرفت و توسعه است.
آیت‌الله رئیسی افزود: مردم فهیم مهاباد و این منطقه امتحان و آزمون ویژه‌ای در مقابل گروه‌های ضد انقلاب، معاندین و بدخواهان مردم این خطه دادند و حقیقتاً با بصیرت و ایستادگی دشمنان را ناامید کردند.
قدردانی از مردم بابت همراهی دراجرای اصلاحات اقتصادی
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه صیانت از جان مردم همواره برای دولت مهم و محوری خواهد بود، تصریح کرد: صمیمانه از همه مردم برای همراهی با دولت در کنترل شیوع کرونا تشکر می‌‌کنم. اگر دولت اراده می‌کرد، اما کمک شما مردم نبود قطعاً توفیقی نداشتیم. رئیس جمهور اظهار کرد: در زمینه اقتصادی هم باید از مشارکت، همت و مساعدت تک تک مردم و خانواده‌های محترم ایرانی صمیمانه تشکر کنم چرا که اگر در اصلاحات اقتصادی که دولت آغاز کرده مشارکت و همکاری مردم نبود، دولت نمی‌توانست در جهت رفع مشکلات زیربنایی گام بردارد. همراهی مردم به دولت این امکان را می‌‌دهد که در جهت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی حرکت کند.
رفع بیکاری؛ مهم‌ترین دغدغه دولت
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید در جهت رفع بیکاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: مسأله بیکاری برای بنده خیلی رنج‌آور است و رفع بیکاری و ایجاد اشتغال جزو برنامه‌های محوری دولت است.
تلاش دولت برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی
آیت‌الله رئیسی موضوع مهم دیگر درباره استان آذربایجان غربی را موقعیت مرزی آن عنوان و اظهار کرد: بازارچه‌های مرزی و از همه مهم‌تر مرز، نه تهدید بلکه یک فرصت است. تلاش خواهیم کرد زمینه تبادلات مرزی و فعال کردن بازارچه‌های مرزی را برای جوان‌های عزیزی که استعداد تجارت و داد و ستد دارند فراهم کنیم و این موضوع را امر بسیار صحیحی می‌دانیم و معتقدیم که باید دنبال شود.
رئیس جمهور تأکید کرد: یکی از کارهایی که مسئولان شهرستان و استان حتماً باید دنبال کنند فعال کردن بازارچه‌های مرزی استان بویژه در شهرستان مهاباد است تا تجارت مرزی به صورت قانونمند انجام شود. همچنین به مسئولان استان تأکید کرده‌ام که در زمینه سامان دادن به راه‌های مواصلاتی استان و شهرستان مهاباد و نیز مرکز درمانی مجهز و با ظرفیت مناسب برای مهاباد، بر اساس اولویت‌های تعیین شده برای پروژه‌های نیمه تمام تسریع شود.
رئیس جمهور با اشاره به تلاش مستمر دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: همه کارگزاران دولتی بدانند که امروز مردم از دولت انتظار به‌حقی دارند که مشکلات بویژه بیکاری در زمان کوتاهی برطرف شود. دولت تمام تلاش خود را برای ایجاد اشتغال به کار گرفته و در همین ۸ ماهه سپری شده حجم تجارت با همسایگان به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است و امیدواریم این اقدامات باعث آرامش و آسایش بیشتر مردم شود.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی عصر دیروز در جمع اقشار مختلف مردم آذربایجان غربی افزود: امری که خیلی ما از آن رنج می‌بریم، فقر مطلق است که البته برای مقابله با این امر، گام‌هایی برداشته شد؛ پنج میلیون نفر را به صورت رایگان بیمه کردیم که این گام بسیار گام مهمی در جهت از بین بردن فقر مطلق است. رئیس جمهور ادامه داد: پرداخت‌هایی (یارانه) که از ابتدای دولت انجام شده، گام مهمی در جهت رفع فقر مطلق بوده که البته برخلاف برخی اظهار‌نظرها، این رویه با فقر متفاوت است.
همچنین آیت‌الله رئیسی در جمع نمازگزاران شهرستان میاندوآب با اشاره به ایجاد هشت هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در مناطق آزاد کشور نیز افزود: مناطق آزاد قرار بود به محل صادرات و تولید و نه مکانی برای امر واردات تبدیل شود. گفتنی است رئیس جمهور در جریان این سفر با فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان نیز دیدار داشته که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بــــرش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
مدرک درجه یک هنری به هنرمند پیشکسوت سردشتی اهدا می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که رئیس جمهور را در سفر به آذربایجان غربی همراهی کرد، با حضور در منزل استاد «خدر قادری» هنرمند پیشکسوت بیت و حیران اهل شهرستان سردشت، از وی عیادت کرد. به گزارش ایرنا، اسماعیلی با حضور در منزل این هنرمند سردشتی که به «خله درزی» مشهور است، از عمری تلاش این هنرمند برجسته در احیای هنر موسیقی سنتی این دیار قدردانی کرده و با اهدای هدایایی از وی تجلیل کرد. اسماعیلی در این دیدار همچنین قول داد سازوکار لازم برای اهدای مدرک درجه یک هنری به این استاد موسیقی را در کمترین زمان ممکن فراهم سازد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در گلزار شهدا، به مقام شامخ شهیدان بویژه شهدای بمباران شیمیایی این شهرستان ادای احترام کرد.
وی همچنین با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان پیرانشهر گفت: در راستای کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در منطقه بیشترین مصوبات سفر هیأت دولت به شهرستان پیرانشهر اختصاص دارد. اسماعیلی دستور لازم برای تجهیز و تأمین کتب لازم برای کتابخانه پیرانشهر را صادر کرد. تجهیز مرکز تخصصی قرآن و عترت، احداث سالن ورزشی، احداث تصفیه خانه آب، ساخت مدارس لازم و رفع مشکلات جاده‌ای پیرانشهر از دیگر مواردی بود که اسماعیلی قول مساعدت و طرح آنها را در جلسه هیأت دولت در آذربایجان‌غربی داد. اسماعیلی در پیرانشهر با خانواده شهید خضر پیروتی نیا دیدار و با اهدای لوح و هدایایی، از خانواده این شهید والامقام تجلیل کرد. وی از پروژه فرهنگسرای پیرانشهر که جزو پروژه‌های شهرداری این شهر بوده و از سال ۸۸ به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم نیمه تمام رها شده، بازدید کرد و از مسئولان شهرستان خواست نسبت به واگذاری پروژه فرهنگسرا به این وزارتخانه اقدام کنند تا از طریق اعتبارات وزارتخانه این مجموعه تکمیل شود.
اختصاص 350 میلیارد تومان برای احداث بیمارستان سلماس
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه شورای اداری سلماس، با اشاره به بیمارستان در دست احداث این شهر اعلام کرد: ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تخصیص یافته و با پیمانکار اتمام حجت کردم که اگر تا ۶ ماه دیگر پیشرفت قابل توجهی در پروژه مشاهده نشود قطعاً دستگاه مجری و پیمانکار این پروژه تغییر خواهد یافت.
بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه‌ ارومیه - تبریز
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز در بازدید از قطعه سه آزادراه ارومیه - تبریز، گفت: برای از سرگیری عملیات اجرایی تونل و پروژه آزادراه‌ ارومیه - تبریز جلسه‌ای برای تعیین تکلیف ادامه کار با پیمانکار برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه آزادراه ردیف معلوم و مشخصی دارد و بخشی از آن نیز مربوط به سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: تا این لحظه بیش از ۸۰ درصد از سهم کار انجام شده متعلق به دولت است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/2/613573/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها