هنرمندان در فضای مجازی


هنرمندان از روزهای پرکار خود می‌گویند اما خبر این روزهای فضای مجازی به درگذشت عثمان محمدپرست اختصاص دارد. خبری که در بین اهالی موسیقی بازتاب گسترده‌ای داشت.

تسلیت سامی یوسف برای میراث موسیقی ایران
درگذشت عثمان محمدپرست خواننده‌ و نوازنده‌ای که نوای «نوایی نوایی» با صدای او ماندگار است غمی بزرگ در بین اهالی هنر ایجاد کرد. هنرمندان زیادی از موسیقی گرفته تا سینما و تئاتر از او یاد کردند. سامی یوسف، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده ایرانی _ بریتانیایی با انتشار عکس‌نوشت: «او به هنر موسیقی به عنوان شکل‌دهنده هویت فرهنگی باور داشت. همیشه به خاطر انتقال موسیقی سنتی مقامی به نسل آینده و موسیقی بسیار زیبایی که روی ساز دوتار نواخت، که به گفته خودش باعث آرامش قلب‌ها و ذهن‌هاست به یاد خواهد ماند.»، کیهان کلهر نوازنده و آهنگساز در صفحه خود فیلمی از دیدارش با عثمان محمدپرست منتشر کرد و درباره او نوشت: «امانتدار و قدردان میراث گرانبهایی که از او و گذشتگان پیش از او به‌جا مانده باشیم. ویدیویی کوتاه از سخنان این استاد مهربان که همه ایجاد شوق ‌است و صدچندان کردن توان و تا‌ب‌آوری‌ طی همین چند کلمه.» اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه هم نوشت: «اللهم اغفر للمؤمنین والمؤمنات/ روحت شاد بزرگمرد هنر و شرافت/ گشت آزاد از تن و رنج جهان/در جهان ساده و صحرای جان/پیر چنگی کی بود خاص خدا/حبذا ای سرّ پنهان حبذا»، حسین علیشاپور خواننده هم در صفحه خود نوشت: «...و عثمان دیگر نیست»، رضا درمیشیان کارگردان هم نوشت: «خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد»، آریا عظیمی‌نژاد هم او را اسطوره تکرارنشدنی خواند. کوروش اسدپور (خواننده موسیقی محلی، ترانه‌سرا و فعال فرهنگی بختیاری‌تبار)، محمد یگانه (نوازنده، شاهنامه‌خوان، موسیقیدان مقامی ایرانی)، مبین درپور (خواننده تربت جام)، عباس سجادی (مدیر فرهنگی)، یلدا عباسی (نوازنده) و علی قمصری هم درگذشت این استاد را تسلیت گفتند.

حوالی نمایشگاه کتاب
مهدی غبرایی مترجم کارکشته در صفحه خود خبر از ترجمه کتاب جدید خود داده است. کتاب‌هایی همچون «گریه نکن بچه‌جان» اثر انگوگی وانیونگو، کتاب «گرما و غبار» اثر روت پریور جابولا، «اول شخص مفرد» اثر هاروکی موراکامی، «دیار خوابگردی‌» اثر میا کوتو، کتاب «موج‌ها» اثر ویرجینا وولف، کتاب «هرگز ترکم مکن» اثر کازوئو ایشی گورو  و کتاب «این ناقوس مرگ کیست؟» اثر ارنست همینگوی که علاقه‌مندان می‌توانند از نشر افق تهیه کنند.
محمد‌کاظم کاظمی نویسنده هم در صفحه خود خبر از راه‌اندازی رسمی نشر طنین و سخن توس  به حمید حمزه‌نژاد و عاطفه پورابراهیم تبریک گفت. این نویسنده اعلام کرده است که غرفه انتشارات طنین سخن در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد و در مورد زمینه فعالیت عمومی آن هم نوشت: «زمینه فعالیت: عمومی شعر، داستان، رمان، آموزشی، پژوهشی، تربیتی.»
اکبر ایرانی نویسنده و پژوهشگر هم در صفحه خود متنی بلند منتشر کرد و نمایشگاه کتاب را «نمایشگاه کتاب مجمع اهل‌ دل و بی‌دل» تعریف کرد. او از دیدار خود با آقای پیشنماز‌‌زاده نوه خواهری مرحوم دانش‌پژوه، دکتر پرویز اذکایی، نویسنده، لطف‌الله ساغروانی مدیر سابق نشر هرمس و دکتر معصومی همدانی استاد تاریخ علم پژوهشکده و سردبیر سابق مجله تاریخ علم، خاطره‌هایی نقل کرد.

چهره‌ها
بهروز غریب‌پور با انتشار فیلمی از داوری جشنواره شانوی کوردی یا تئاتر کوردی در سقز نوشت. داوری متفاوت را او این‌گونه شرح داد: «این‌بار نه به‌عنوان نویسنده کارگردان و سرپرست گروه شهاب کردستان و اجرایی به‌زبان میهنی، فارسی بلکه به‌عنوان یک تماشاگر، داور به دیدن 20 اثر به‌زبان کوردی، زبان مادری‌ام می‌نشستم و هربار این زبان جادویی تئاتر مرا به دورترها می‌برد.» او در ادامه نوشت: «درود بر این مردم، درود بر سرزمینی که می‌تواند به زبان‌های مختلف در کنار زبان رسمی و شگفت‌انگیز فارسی، بازیگر و کارگردان، نمایشنامه‌نویس و مترجم و... خودش را داشته باشد، به‌عنوان مثال بر پهنه دریای مروژک را به زبان کوردی به نمایش درآورد، یا آژل، حیوان، نمایشی از کشتار، یا هاری نمایشی از غربت و جدایی و ستم و افسانه دیرین «مم و زین» را به اجرا درآورد. درود بر فریدون حامدی دبیر جشنواره و عزیزان چون عزیزانم پاشایی و اسمعیلی مرد بزرگ تئاتر مریوان، هیأت انتخاب آثار و حامی شانوی
کوردی.»
سعید داخ هم با انتشار پوستر نمایش «عمارت قدیمی» خبر از اجرای این نمایش در پردیس شهرزاد داد. این نمایش براساس داستان‌هایی از ریموند کارور و نویسندگی حمیدرضا نعیمی توسط خود او کارگردانی شده است.

عکس روز
صفحه اینستاگرام جایزه ارغوان عکسی از جلسه هیأت داوران خود با ماسک منتشر کرد و نوشت: «جلسه هیأت داوران بخش برنده برندگان پنجمین دوره جایزه ارغوان با حضور داوران محترم لیلی گلستان، احمد پوری، حسین سناپور، مژده دقیقی و ابوتراب خسروی و دبیر پنجمین دوره جایزه ارغوان اوژن حقیقی.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/24/613571/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها