بایدن در نخستین سفر آسیایی خود، راهی سئول و توکیو شده است اما به چین می‌اندیشد

عملیات پرچم دروغین


بنفشه غلامی/ «جو بایدن» هنوز از جنگ نیابتی با روسیه در زمین اوکراین خلاص نشده، روز گذشته راهی کره جنوبی شد و فردا نیز به ژاپن می‌رود تا جنگ اقتصادی با چین را کلید بزند. در واقع او در اقدامی که می توان آن را در راستای «عملیات پرچم دروغین» دانست، هرچند به سئول و توکیو رفته است، اما در ذهن او فقط یک کلمه چرخ می‌زند: پکن.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نخستین دیدار رسمی رئیس جمهور امریکا با مقامات کره جنوبی شب گذشته در حاشیه بازدید وی از یکی از کارخانه‌های سامسونگ انجام شد و «یون سوک یول»، رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی که تازه 10 روز است بر این کرسی نشسته، او را در این بازدید همراهی کرد. تحلیلگران معتقدند، «بایدن» بازدید از این کارخانه را در شروع سفر آسیایی خود قرار داد تا بر جنبه اقتصادی سفر خود و رویارویی با غول‌های تازه متولد شده فناوری چین نظیر هوآوی تأکید کند. در همین ارتباط سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز نوشته است، «بایدن» با چینش سفر خود به این ترتیب و اینکه سفر خود به آسیا را محدود به دو کشور کره جنوبی و ژاپن کرد، می‌خواهد بر جنبه‌های اقتصادی سفرش تأکید کرده و در عین حال به شرکای دیرین امریکا در آسیا متذکر شود که نقطه تمرکز او فقط بر مسائل غرب و آنچه این روزها در اوکراین می‌گذرد نیست و در کنار آن به طور کامل آسیا و رقابت کشورش با چین را نیز از نظر دور نداشته و حمایت از شرکایش در مواجهه اقتصادی و سیاسی با چین را فراموش نکرده و به مسائل امنیتی آنان اهمیت می‌دهد.
اهداف سفر «بایدن»
تیم رئیس‌جمهور امریکا مدعی است، وی در این سفر هدف خاصی ندارد و بیشتر برای تحکیم روابط است که به کره جنوبی و ژاپن سفر می‌کند. اما واقعیت این است که «بایدن» در سفر خود به آسیا که نخستین سفر او در کسوت رئیس‌جمهور است، ضمن رویارویی با چالش‌ها، هدف مقابله با چین را نیز دنبال می‌کند. «پولیتیکو» در تحلیلی، اولین چالش رئیس‌جمهور امریکا برای چنین نبردی را روابط بین کره جنوبی و ژاپن دانسته است. بسیاری از مردم کره جنوبی هنوز نتوانسته‌اند خاطرات تلخ جنگ با ژاپن را فراموش کنند، همان طور که توکیو نیز نتوانسته نارضایتی‌های خود بابت اختلافات ارضی با سئول را نادیده بگیرد. از همین رو «بایدن» نیازمند آن است که سران هر دو کشور را متقاعد به همکاری کند تا به مقابله با اقتصاد چین بروند.
از همین جا است که چالش بعدی «بایدن» آغاز می‌شود، زیرا او مجبور است این کشورها را متقاعد کند که نه فقط به مسائل اقتصادی آنان که به امنیت آنها نیز می‌اندیشد. یکی از مسائلی که سئول و توکیو بابت آن دغدغه‌های امنیتی دارند، آزمایش‌های کره شمالی و مسأله توان اتمی این کشور است. در حالی که پیش از سفر «بایدن» به کره جنوبی، دستگاه امنیتی امریکا خبر داد که پیونگ یانگ در نظر دارد هنگام سفر «بایدن» به کره جنوبی دست به آزمایش موشکی بزند. انتظار می‌رود سئول در مذاکرات اصلی خود با رئیس جمهور امریکا که امروز انجام می‌شود از او بخواهد تسلیحات دفاع هسته‌ای پنتاگون را در کره جنوبی مستقر کند. اما واشنگتن که سال 1991 اقدام به خروج تسلیحات دفاعی خود از کره جنوبی کرد تا شاید پیونگ یانگ را از فعالیت‌های هسته‌ای خود منصرف کند، معتقد است با استقرار دوباره این تجهیزات ممکن است کره شمالی بر حجم آزمایش‌های خود بیفزاید.
تشکیل یک گروه جدید در کنار کواد
چالش و یا شاید بهتر بگوییم هدف بعدی «بایدن» ریل‌گذاری چهارچوب اقتصادی ایندو پسفیک و راه‌اندازی خط تجاری هند و اقیانوس آرام است که آشکارا هدف اصلی آن مقابله با توان تجاری چین در منطقه است. اما با توجه به موقعیت چین در منطقه، جلب کشورها در چنین پروژه‌ای سخت است. هرچند که بسیاری از آنها بدشان هم نمی‌آید با مشارکت در چنین پروژه‌ای، خود را از نگرانی قدرت گرفتن آسیا در چین رها کنند.
«بایدن» در حالی به ریل‌گذاری چهارچوب اقتصادی ایندو پسفیک می‌اندیشد که «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی مایل است، به وعده انتخاباتی خود برای پیوستن کشورش به گروه امنیتی «کواد» متشکل از ژاپن، استرالیا، هند و امریکا تحقق بخشد. او به همین منظور تلاش خواهد کرد، موافقت «بایدن» را با وعده کمک نظامی به اوکراین و تقویت کواد جلب کند. این در حالی است که «بایدن» بیش از کره جنوبی به تحکیم موقعیت هند در گروه «کواد» علاقه‌مند است. بویژه که نگران روابط هند با روسیه است. در حال حاضر روسیه یکی از بزرگترین تغذیه‌کنندگان تسلیحاتی هند است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/4/613551/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها