حاشیه های دنباله دار فرهادی در کن


گروه فرهنگی/ اصغر فرهادی که داور هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن است، بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در گفت‌وگویی در حاشیه این رویداد هنری، برای نخستین‌بار، درباره اتهام سرقت سینمایی در ساخت فیلم «قهرمان» سخن گفت.
فرهادی در حاشیه جشنواره کن، در پاسخ به سؤالی در این‌باره گفت: «من هیچ وقت مستقیماً در این مورد صحبت نکرده‌ام. بسیاری از اطلاعاتی که شما داده‌اید، نادرست بود و بعداً در رسانه‌ها اصلاح شد. بنابراین فکر می‌کنم باید با توجه به اطلاعات صحیح، وضعیت را اصلاح کنیم.» او افزود: «این مستندی بود که در یک ورکشاپ من تولید شد. من درباره ساختش با دانشجو (آزاده مسیح‌زاده) صحبت کردم.
اما خیلی بعد، فیلم «قهرمان» را ساختم و نمی‌توان آن را روشی برای سرقت دانست. در واقع، در «قهرمان»، آنچه هست، کاملاً متفاوت است.» این کارگردان ادامه داد: «کاری که ما انجام می‌دهیم، ساختن فیلم‌های داستانی است و کاری که من در فیلم «قهرمان» انجام دادم به ورکشاپی که به آن اشاره شد، مربوط نیست. «قهرمان» فقط بر اساس یک رویداد بود. این مستند و فیلم من، به سادگی بر اساس اتفاقاتی است که دو سال قبل از آن در ورکشاپ افتاده است، زمانی که رویدادی رخ می‌دهد، توسط مطبوعات کشف می‌شود و سپس به اطلاع عموم می‌رسد، شما می‌توانید آنچه را که دوست دارید، درباره آن رویداد بسازید؛ شما می‌توانید داستانی بنویسید یا فیلمی درباره‌اش بسازید بدون اینکه یکی، کپی دیگری باشد.» فرهادی تأکید کرد: «می‌توانید به اطلاعات مربوط به این رویداد نگاه کنید. «قهرمان» تنها یک تفسیر از این رویداد است در حالی‌که ساخته خانم مسیح‌زاده، یک مستند بود، اصلاً همان برداشت نبود.
 این مسأله، الان توسط دادگاه بررسی می‌شود. یک هیأت منصفه برای قضاوت در این پرونده وجود خواهد داشت. مفادی برای پرونده وجود دارد که حکم درباره‌اش باید صادر شود. اما ما نمی‌دانیم که این پرونده چه زمانی رسیدگی خواهد شد. حتی گفته شده که من محکوم شده‌ام که اشتباه است. این یک فرایند بسیار طولانی است. بدیهی است که مقداری احساس ناخوشایند ایجاد کرده، اما فیلم من بر اساس آن مستند ساخته نشده است.»
همچنین انتشار عکسی از اصغر فرهادی در کنار پویان مختاری که پرونده کلاهبرداری‌هایش از طریق سایت‌های قمار و... باز است، باعث ایجاد واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی شد و بسیاری این عکس دو نفره را پیش‌درآمد افول فرهادی دانستند و به آن انتقاد کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/23/613548/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها