وقتی فرسودگی ماشین آلات مانع رونق تولید می شود

اعتبارات ویژه برای نوسازی صنایع سمنان


شیما جهان بخش
خبرنگار
سمنان رتبه اول تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت را در کشور دارد اما فرسودگی بالای ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی باعث شده این استان نتواند به جایگاه واقعی خود در این بخش برسد. این چالشی است که در سال‌های اخیر مانع بزرگی برای تولید مواد معدنی در این استان به حساب می‌آمده و همواره در یک دهه اخیر یکی از مطالبات فعالان این بخش از دولت، حمایت برای نوسازی تجهیزات بوده است.
آنها معتقدند در تمام این سال‌ها فرسودگی تجهیزات علاوه‌ بر اینکه سبب کاهش تولید شده بلکه هزینه‌های اضافی را هم به آنها تحمیل کرده است. حل این مشکل آنچنان برای بخش صنعت سمنان حائزاهمیت بود که موجب شد در سفر اخیر رئیس‌جمهور به این استان 70 درصد از کل تسهیلات اختصاص داده شده به استان به نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی برسد.
اختصاص 70 درصد تسهیلات دولت به نوسازی ماشین‌آلات معدنی
«مجتبی اقوامی‌پناه»، سرپرست  دفتر هماهنگی و حمایت از سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سمنان هم در این زمینه اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان ۷۰ درصد تسهیلات ۳۷هزار میلیارد ریالی اختصاص داده شده به سمنان مربوط به نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی بوده است.
وی جذب ۹۸‌هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی در مدت کمی پس از سفر رئیس‌جمهور را دستاورد این سفر دانست و افزود: لازم است بانک‌های عامل نیز اهتمام ویژه‌ای برای تسریع در جذب تسهیلات اقتصادی داشته باشند و این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهند.
 وی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم را رفع موانع و پشتیبانی از تولید عنوان کرد و گفت: در سفر اخیر هیأت دولت به استان 30 طرح در حوزه نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی به تصویب رسیده تا معضلات این بخش برطرف شود.
تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات
«علی تشنه دل»، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در این زمینه اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 45 واحد صنعتی و کشاورزی استان حدود ٢ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کردند. از این تعداد ۲۰ واحد مربوط به بخش صنعت و ۲۵ واحد مربوط به بخش کشاورزی بود.
وی با تأکید بر اینکه در سفر اخیر هیأت دولت به استان مشکلات بانکی و زیربنایی واحد های تولیدی و صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: با حمایت‌های دولت بودجه مناسبی برای این بخش در نظر گرفته شده که امیدوارم گره گشای مشکلات صنعت استان باشد.این مقام مسئول با انتقاد از تعلل بانک‌ها در پرداخت وام‌ها، اظهار داشت: تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید یکی از معضلات اساسی است و باید در این زمینه نهاد‌های مرتبط اقدام‌های لازم را انجام دهند. از نظر ما منعی برای ارائه تسهیلات رونق تولید وجود ندارد و به محض آمادگی بانک‌ها، پرداخت وام‌ها آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه بسته بودن سامانه درخواست تسهیلات به معنای آن نیست که درخواستی ثبت نمی‌شود، گفت: بانک‌ها موظف هستند درخواست وام افراد را ثبت کرده و تشکیل پرونده دهند تا به محض اینکه سامانه تسهیلات بانک‌ها باز شد بتوانند وام‌های رونق تولید و رفع موانع را به واحدهای تولیدی پرداخت کنند.
«تشنه دل» بر استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های معدنی تأکید کرد و گفت: می‌دانیم فشارهای خارجی روند نوسازی ماشین‌آلات معدنی را با مشکلاتی مواجه کرد اما در تلاشیم با هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تأمین نیازهای حوزه فناوری‌های معدنی، این بخش را تقویت کنیم. پیش‌تر استاندار هم بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرده و دستور داده بودند این شرکت‌ها معطل بوروکراسی اداری نشوند.
۹۰ درصد ماشین‌آلات بخش معادن استان مستهلک است
«علی‌اصغر جمعه‌ای» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان هم با اشاره به اینکه ۹۰ درصد ماشین‌آلات بخش معادن استان مستهلک و نیازمند نوسازی هستند، اظهار داشت: در ادوار گذشته بخشی از ماشین‌آلات بازسازی شده‌اند، اما نوسازی ماشین‌آلات مستهلک از توان فعالان این بخش خارج است و تنها حمایت دولت می‌تواند گره گشای این مشکل باشد.
وی با تأکید بر نقش معادن استان در توسعه اقتصادی کشور، افزود: بعضی از معادن استان با به روز‌رسانی ماشین‌آلات و توسعه خط تولید، به درآمدزایی و ارزآوری کشور کمک شایانی کرده‌اند و همین امر نشان می‌دهد توجه به این بخش دارای توجیه اقتصادی است و چرخش چرخ اقتصاد را به همراه دارد. سرمایه‌گذاران پای کار هستند و تنها انتظارشان حمایت دولت برای تسهیلات بانکی و تسهیل در ورود ماشین‌آلات معدنی است.
«جمعه‌ای» با تأکید بر اینکه فرسودگی دستگاه‌ها صرفاً مربوط به دستگاه‌های قدیمی نیست، افزود: استخراج معادن یک کار تخصصی است و هر دستگاهی که نتواند نیاز فناوری بخشی از کارخانه یا واحد تولیدی را برطرف سازد، باید آن را فرسوده دانست. به همین خاطر باید تسهیلاتی هم برای تعویض و به کار‌گیری دستگاه‌های غیرفرسوده که بازدهی لازم را ندارند در نظر گرفته شود.
ضرورت بازنگری در نوسازی ماشین‌آلات معدنی
«حمید علوی»، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان در گفت‌و‌گو با «ایران» فرسودگی ماشین‌آلات صنعتی را یکی از مشکلات اساسی دانست و اظهار داشت: سمنان رتبه اول تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت را دارد اما به علت فرسودگی ماشین‌آلات آن طور که باید نتوانسته از این ظرفیت خدادادی استفاده کند. در بررسی‌ها مشخص شده بیش از 35 سال از عمر ماشین‌آلات معادن در این استان می‌گذرد و در اغلب موارد این دستگاه‌ها بازدهی خوبی ندارند.وی با اشاره به هزینه‌های بالای نوسازی ماشین‌آلات معدنی ادامه داد: نیاز به نوسازی ضروری است اما از یک سو فعالان این بخش توان مالی کافی را نداشته و از سوی دیگر دستورالعمل‌های واردات ماشین‌آلات هم موانعی را ایجاد کرده است. در حال حاضر ماشین‌هایی در داخل کشور مونتاژ می‌شود که ۵۰ سال پیش تولید شده و بازدهی لازم را ندارند و همین موضوع باعث شده معدنکاران هزینه‌های مازادی چون تأمین سوخت، نگهداری و... را چندین برابر پرداخت کنند .رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان سمنان با تأکید بر بازنگری قوانین افزود: در حال حاضر فقط معادن بزرگ مشمول ورود ماشین‌آلات می‌شوند در حالی که بیشتر معادن استان در ابعاد کوچک و خرد هستند. از این رو ضروری است قوانین طوری تدوین شود که معادن خرد هم بتوانند واردات مورد نیاز خود را انجام دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/16/613528/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها