اخبار


معاون وزیر کار:
امسال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌شود

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ ایجاد می‌شود. به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی‌حسین رعیتی‌فرد در اختتامیه جشنواره ملی حلوا ارده سنتی زرقان گفت: در سالی که به نام تولید و اشتغال نامگذاری شده تلاش بر این است که زمینه رونق تولید و اشتغال در کشور ایجاد شود و صدور مجوز کسب و کار و تسهیل آن از جمله اقدامات اساسی و بنیادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال انجام است. وی افزود: صدور مجوز برای مشاغل خانگی تسهیل شده تا کسانی که متقاضی هستند بتوانند براحتی مجوز بگیرند، همچنین در حال حاضر صدور مجوز یک روز بیشتر زمان نخواهد برد.
رعیتی‌فرد تصریح کرد: بوروکراسی و فرایند اداری تولیدکنندگان را آزار می‌داد اما در حوزه وزارت کار این موانع به حداقل رسیده است.
وی از تسهیل شرایط ویژه در مشاغل خانگی و جوار کارگاهی برای کمک و انگیزه کارگران خبر داد و افزود: در ۶ ماه گذشته بیش از ۶۰۰ جواز کارگاهی صادر شده است. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۴ کلان پروژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی نخستین کلان پروژه‌ای است که بر اساس آن ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای امسال در نظر گرفته شده است و همچنین ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی از دیگر کلان پروژه‌ها است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:
برنامه‌ویژه‌ای برای توانمندسازی معلولان تدوین شده است

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: این سازمان برنامه ویژه‌ای برای توانمندسازی معلولان و خصوصاً نابینایان و خانواده آنها دارد.
به گزارش ایرنا، غلامحسین حسینی‌نیا افزود: خدمت در ستاد برای کارکنان استان‌ها که در صف اول خدمت به مردم قرار دارند در اولویت است. وی گفت: ۱۹ جامعه هدف در این وزارتخانه وجود دارد که پنج مورد آن مربوط به بهزیستی است.
حسینی نیا اضافه کرد: توانمندسازی این افراد و خانواده آنها از جمله وظایفی است که هم بر عهده بهزیستی و هم آموزش فنی و حرفه‌ای است. معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: این سازمان برنامه ویژه‌ای برای توانمندسازی معلولان و خصوصاً نابینایان و خانواده آنها دارد. وی اظهار داشت: تجهیزات مورد نیاز و کارگاه‌های مخصوص آموزش معلولان و نابینایان در سطح کشور تجهیز خواهد شد.حسینی نیا در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم توسعه فعالیت‌های دانش بنیان تأکید کرد و گفت: زمینه مناسبی در این خصوص در سطح استان فارس و به ویژه شهر شیراز که در زمینه پزشکی سرآمد کشور است وجود دارد.

 رئیس مرکز کار ایران: افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش می‌دهد
باید زمینه رشد تولید فراهم شود

رئیس مرکز کار ایران گفت: افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش می‌دهد و بر روی اقتصاد تأثیرات مثبت و نقش بسزایی دارد. «سعید سمیعی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: بحث افزایش دستمزد کارگران در هزینه تمام‌شده کالاها و خدمات تأثیرگذار است، اما منجر به افزایش قدرت خرید جامعه کارگران و بهبود معیشت آنها می‌شود. وی افزود: جامعه کارفرمایی درصدهایی از تأثیر افزایش دستمزد بر هزینه تمام‌شده کالا و خدمات عنوان می‌کنند که بحث روانی دارد اما از نظر اقتصادی سایر موارد تأثیرگذاری بیشتری در قیمت تمام شده دارند.
رئیس مرکز کار ایران ادامه داد: افزایش یا کاهش و یا تثبیت در دستمزد کارگران با مشارکت جامعه کارگری و کارفرمایی یا از سوی مراجع ذی‌ربط در هر حالتی تأثیرات بسیاری روی اقتصاد کشور دارد.
وی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: از منظر کارگران، اتفاق خیلی خوبی است و باعث می‌شود که قدرت خرید کارگران در مقابل تورم بالا برود. سمیعی بیان داشت: اما از نگاه کارفرمایان، افزایش دستمزد بخشی از هزینه‌های جاری تولید است که کارفرمایان را دچار مشکل می‌کند. البته این یک سیکل معیوبی است که با افزایش دستمزد نه کارگران و نه کارفرمایان برنده می‌شوند، بلکه باید مسائلی مانند بیمه، مالیات و سایر مباحث در قراردادهای کارگران مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: طبق آمارها، ۲۲ میلیون فرد شاغل در کشور داریم که برای حدود هشت میلیون بیمه پرداخت نمی‌شود؛ از این‌رو باید به بیمه و مالیات در قراردادها پرداخته شود، چراکه امکان دارد بعضی از کارفرمایان کارگران را در لیست بیمه قرار ندهند تا از این طریق هزینه‌های خود را کاهش دهند.  رئیس مرکز کار ایران تأکید کرد: به موضوع افزایش دستمزد نباید تک‌وجهی نگاه کرد، بلکه باید از جوانب مختلف به موضوع آن در اقتصاد کشور پرداخت. وی با اشاره به اینکه در جامعه با رکود تورمی مواجه هستیم، گفت: اکنون در حقوق و دستمزد رابطه کارگر و کارفرما به رکود تورمی شبیه است، هر دو جامعه حق دارند که مباحث‌شان را موردبحث و بررسی قرار دهند.
 نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه هر بنگاه اقتصادی است
وی افزود: موضوع دستمزد بسیار پیچیده است، به همین دلیل حداقل انتظار می‌رود نقاط ضعف شناسایی شود و نسبت به آن راهکار و تدابیری اندیشیده شود. تدوین بسته‌های حمایتی برای جامعه کارفرمایی نیز نباید گذری و به‌صورت موقت باشد، بلکه باید زمینه رشد و توسعه تولید را فراهم کرد.
سمیعی با بیان اینکه نیروی انسانی از سال‌های قبل تاکنون بزرگ‌ترین دارایی و سرمایه هر سازمان و بنگاه اقتصادی است، گفت: با نیروی ماهر می‌توان استفاده بهینه از منابع مالی و پشتیبانی دانست. کارگران هسته هر نهاد و بنگاهی و قابل‌احترام هر بخش هستند. وی تأکید کرد: سیاستمداران و بخش‌های نظارتی و کارفرمایان باید به این قشر کارگران و کارمندان اهمیت بدهند و با رفع مشکلات این قشر، موتور اقتصادی کشور را به حرکت دربیاورند. رئیس مرکز کار ایران با اشاره به خدمات مرکز کار ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های خصوصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی است که بحث‌های مرتبط با توانمندسازی نیروی انسانی، اشتغال، کارآفرینی، حمایت از کارهای نوین و مشاوره‌های شغلی را انجام می‌دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/13/613527/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها