معاون وزیر جهاد کشاورزی جزئیات پرداخت کالابرگ الکترونیکی کالاهای اساسی، از دو ماه آینده را تشریح کرد

هیچ محدودیتی در خرید 4 قلم وجود ندارد


گروه اقتصادی - محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص اصلاح نرخ ارز ترجیحی اظهار کرد: دولت با اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دنبال برقراری عدالت است.
وی افزود: طبق تکلیف قانونی که رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز بر آن تأکید کرده‌اند پس از دو ماه پرداخت یارانه نقدی به حساب 9 دهک درآمدی اگر زیرساخت‌های مناسب فراهم شوند مردم می‌‌توانند به صورت کوپنی کالاهای خود را با کارت یارانه دریافت کنند. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این روش مصرف کننده ها با مراجعه به فروشگاه مربوطه با کارت یارانه‌ای خود می‌‌توانند محصول مورد نیاز  را که جزو 4 قلم یارانه ای است دریافت کنند با این حال هیچ گونه محدودیتی در خرید این محصولات وجود ندارد چون ممکن است کسی به جای مرغ، بیشتر تخم مرغ  یا سایر محصولات را خریداری کند.
قربانی در ادامه عنوان کرد: از طرف دیگر چون برخی از افراد جامعه گیاهخوار بوده و مرغ و یا تخم مرغ استفاده نمی‌کنند، دولت پیش‌بینی کرده است که درصدی از این یارانه به صورت نقدی به افراد داده شود.
این مقام مسئول افزود: در این روش آزادی انتخاب نسبی برای همه یارانه بگیران فراهم است؛ اما به عنوان مثال این روش توزیع یارانه‌ای به این معنی نخواهد بود که فردی از میزان سرانه مصرف مورد نیاز مرغ یا تخم مرغ خود برای تأمین انرژی استفاده نکند.
وی گفت: چون در این صورت اولا تولید مواد غذایی با اختلال روبه‌رو خواهد شد و از طرف دیگر شاهد آن هستیم که به دلیل عدم مصرف این محصولات جامعه با مشکلات عدیده‌ای در حوزه سلامت و بهداشت افراد روبه‌رو خواهد شد به همین دلیل دولت مجبور می‌‌شود هزینه‌ بیشتری برای حوزه سلامت اختصاص بدهد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت محاسبات دقیقی در حوزه  تأمین سلامت افراد براساس میانگین‌های جهانی و استانداردهای مرکز آمار انجام داده است، خاطرنشان کرد: ممکن است در ابتدا به دلیل اجرای این طرح و در بازه کوتاه مدت شاهد تورم 10 درصدی سایر کالاها نیز باشیم ولی چون مردم معمولاً در زمان افزایش قیمت محصولی کمتر آن را خریداری می‌‌کنند این مشکل رفع خواهد شد و قیمت‌ها به حالت قبل برخواهد گشت.
قربانی گفت: طی سال‌های گذشته طبقات پایین و متوسط جامعه با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند این در حالی است که دولت تنها  در سال گذشته 6/15 میلیارد دلار صرف اعطای یارانه به کالاهای اساسی  کرد که نزدیک به 312 هزار میلیارد تومان است ولی تأثیری روی سفره مردم نداشت.
وی افزود: در سیستم قبلی یارانه پنهان عرضه می‌‌شد به طوری که طبقات بالای درآمدی جامعه یارانه بیشتری می‌‌گرفتند ولی معتقد بودند یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند، از طرف دیگر به دهک‌های پایین جامعه یارانه‌ای اعطا نمی‌شد اما در مدل فعلی دهک‌های پایین از یارانه برخوردار می‌‌شوند و نه تنها یارانه‌ای به دهک‌های بالای درآمدی داده نمی‌شود بلکه در مدل فعلی آنها باید هزینه بیشتری برای پرداخت کالاهای اساسی بپردازند.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: این طرح قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه را فراهم می‌‌کند و دسترسی آنها به کالاهایی که توان خرید آن را در گذشته نداشتند فراهم می‌‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/9/613519/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها