اخبــــار


هوشمندسازی پست در دستور کار وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایده بازار پست بازدید کرد و گفت: هوشمندسازی این شرکت در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد. «عیسی زارع‌پور» افزود: «هوشمند‌سازی از مرحله قبول مرسوله تا رسیدن مرسوله به دست مردم در حال انجام است. این نمایشگاه نشان می‌دهد که ما ظرفیت‌های خوبی در تمام این مراحل در بخش خصوصی داریم و با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم پستی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم که بتواند خدمات با کیفیتی به مردم ارائه کند.»
وی درباره فعالیت‌های شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در موضوعات مشترک نیز گفت: «این موضوع باعث رقابت بین استارتاپ‌ها می‌شود و امکان دارد که از ایده تا رسیدن به بازار، تعدادی از آنان باقی بمانند که بسیار مناسب است چرا که بازار بزرگی در این حوزه داریم و ما استقبال می‌کنیم.» زارع‌پور تأکید کرد: «این وضعیت نباید به گونه‌ای باشد که در یک حوزه، تعدادی استارتاپ فعال بوده و در بخش دیگری که مورد نیاز است، استارتاپی فعال نباشد بلکه باید راهبری و نظارت از طریق شرکت پست وجود داشته باشد تا در تمام مراحل از قبول تا تحویل مرسوله شرکت‌های نوآور فعالیت داشته باشند.»


با تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان حوزه ICT
اشتغال‌آفرینی در کسب‌وکارهای حوزه فاوا شتاب می گیرد

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سومین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال اواخر هفته گذشته با حضور وزرای ارتباطات و امور اقتصادی و دارایی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و نمایندگان دستگاه‌های عضو این کارگروه برگزار شد، گفت: در این جلسه کلیات آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت به تصویب کارگروه رسید. رضا باقری اصل افزود: آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان حوزه ICT به تصویب رسید و با تصویب این مصوبه ضمن تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و حذف مراجعات، باعث ایجاد شفافیت در ارائه مجوزها و جلوگیری از رانت یا انحصار در صدور مجوز کسب‌وکارها خواهد شد.
وی با بیان اینکه تمام مجوزهای صادرشده دستگاه‌های اجرایی در درگاه ملی مجوزها در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت، افزود: جزئیات آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه آینده کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، نهایی می‌شود. باقری اصل گفت: دستور کار بعدی این آیین‌نامه مربوط به بررسی جزئیات آن است که در جلسه بعدی کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال نهایی خواهد شد. معاون امور دولت و مجلس وزیر ارتباطات در خصوص موضوعات مرتبط با این آیین‌نامه گفت: در آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه ICT موضوعاتی مانند رایانش ابری، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، میکرو الکترونیک و… در اولویت‌های حمایت قرار گرفته و از حیث بومی‌سازی پشتیبانی می‌شوند.
وی تأکید کرد: حمایت مدنظر این آیین‌نامه در قالب پروژه‌هایی در حوزه‌های هوش مصنوعی، سایبر، کوانتوم، علوم شناختی، سلامت دیجیتال، نانو، لیزر، میکرو الکترونیک، صوت و الکترومغناطیس، ذخیره‌سازی و انباشت انرژی دیده شده است که پس از تصویب جزئیات آیین‌نامه، در دستور کار قرار می‌گیرد.
باقری اصل گفت: در این آیین‌نامه همچنین مشوق‌ها و حمایت‌هایی برای فریلنسرها (آزادکاران)، استارتاپ‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فناور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر ارتباطات هدف از پرداختن به این مصوبات را حمایت از تولیدات دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارهای حوزه فاوا عنوان کرد.
باقری اصل گفت: بر این اساس در این کارگروه موضوع تسهیل شروع کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسید و مقرر شد تمامی مجوزهای مربوط به کسب‌وکارهایی که «ثبت محور» و «اعلانی» هستند، پس از ثبت درخواست در درگاه ملی صدور مجوزها، به شکل کاملاً آنلاین صادر شود. به این معنی که صدور مجوز برای کسب و کارها با انجام استعلام الکترونیکی مدارک، پس از ثبت در درگاه ملی صدور مجوزها، در قالب سند الکترونیکی معتبر در یک روز انجام خواهد پذیرفت و نیاز به هیچ نوع مراجعه حضوری و پیگیری دیگر نخواهد داشت. معاون وزیر ارتباطات افزود: در مورد مجوزهای مربوط به کسب‌وکارهایی که شروع فعالیت آنها «تأیید محور» است نیز پس از ثبت و انجام استعلام‌های الکترونیکی و انجام ارزیابی، بازرسی یا بازدید میدانی توسط دستگاه اجرایی در سریع‌ترین زمان ممکن به‌صورت الکترونیکی صادر خواهد شد. در صورت عدم تأیید مرجع صادرکننده مجوز، دستگاه اجرایی مربوطه باید دلایل عدم تأیید را به شکل شفاف از طریق درگاه مرکز ملی تبادل اطلاعات اعلام کند و صادرکننده مجوز اجازه ندارد به‌دلیل «اشباع بودن بازار»، یا به دلایلی خارج از مصوبات هیأت مقررات زدایی، از تأیید صدور مجوز کسب‌وکار مورد نظر امتناع کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/12/613496/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها