طراحی ساعت مچی ماهواره‌ای و امدادی


میترا جلیلی
 خبرنگار
در مناطق بیابانی، میان اقیانوس‌ها و... که پوشش و آنتن تلفن همراه وجود ندارد، ممکن است نگران شوید که در صورت گم شدن یا آسیب دیدن، چگونه درخواست کمک کنید. فعالان حوزه فناوری برای حل این مشکل راهکاری ارائه داده‌اند، یک ساعت مچی ماهواره‌ای به نام O-Boy که در صورت نیاز می‌تواند شما را نجات دهد. این وسیله توسط «هادرین دورچی»، کارآفرین بلژیکی اختراع شده است که زمانی، هنگام موج سواری در دریا سرگردان مانده بود. وی هنگام موج سواری تا حد زیادی از ساحل دور شد و هیچ سیگنال تلفن همراهی هم وجود نداشت تا بتواند درخواست کمک کند. خوشبختانه وی موفق شد توسط یک قایق که از آن مسیر رد می‌شد نجات پیدا کند ولی این تجربه، لحظه‌ای وی را رها نکرد و درنهایت، این ترس زمینه ساز طراحی و تولید ساعت مچی نجات O-Boy شد.ساعت مچی O-Boy هم زمان را نشان می‌دهد و هم ازطریق ماهواره می‌تواند درخواست کمک کند و پیام هشداری ارسال کند.
می‌توان از این ساعت همچون یک ساعت مچی معمولی استفاده کرد چراکه به طور دقیق زمان را بر صفحه نمایش دیجیتال خود نشان می‌دهد، اما اگر نیاز به کمک داشتید می‌توانید به دو صورت از آن استفاده کنید.اگر فقط به کسی نیاز داشته باشید که شما را از محل نجات بدهد، باید 5 بار متوالی دکمه کناری ساعت را فشار دهید که با انجام این کار، سرویس GetMe فعال می‌شود. بلافاصله یک پیام از پیش نوشته شده و مختصات GPS فعلی کاربر از طریق ماهواره برای حداکثر چهار مخاطب شخصی ارسال می‌شود. اما اگر کاربر مجروح شده یا موارد جدی تری وجود داشته باشد، کاربر باید دکمه را 8 بار فشار دهد. این سرویس RescueMe را فعال می‌کند که در آن یک سیگنال SOS با مختصات GPS به نزدیک ترین ایستگاه نجات اضطراری ارسال می‌شود. اگر کاربر بخواهد تنها موقعیت مکانی اش را به دوستانش اطلاع دهد هم دکمه را در شروع گردش خود به مدت 10 ثانیه فشار می‌دهد. با این کار سرویس TrackMe فعال می‌شود که در آن مختصات GPS فعلی کاربر را در فواصل زمانی 5، 20 یا 60 دقیقه به حداکثر چهار مخاطب ارسال می‌کند. این ساعت مچی امدادی ضد گرد وغبار و ضدضربه، تا عمق 10متری ضدآب است و با یک بار شارژ می‌توان تا 7روز از آن استفاده کرد یا حداقل 48پیام را ارسال کرد.
یکی از نکات مهم این ساعت مچی این است که نیازی به همگام شدن با یک تلفن هوشمند ندارد تا بتواند درخواست کمک کاربر را ارسال کند.تنها در زمان انتخاب 4فردی که می‌خواهید به آنها اطلاع‌رسانی شود یا درخواست کمک کنید، یک اتصال بلوتوث تلفن هوشمند و یک اپلیکیشن مورد نیاز است. این ساعت مچی در سایت کیک استارتر مشغول جمع‌آوری سرمایه است و با قیمت 294 دلار به فروش می‌رسد درحالی که درصورت ورود به بازار، بهای آن به 405 دلار می‌رسد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/12/613494/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها