انتشار صورت‌های مالی پالایشی‌ها در گرو اعلام قیمت نفت خام


در سال‌های گذشته به دلیل مشخص نبودن قیمت نفت خام، شرکت‌های پالایشی برای انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده خود با مشکلاتی مواجه بودند.
این شرکت‌ها برای محاسبه سود هر سهم، نرخ نفت خام و نرخ تسعیر ارز را به صورت پیشفرض درنظر می‌‌گرفتند که این موضوع تصمیم گیری را برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه با مشکل روبه‌رو می‌‌کرد که امسال نیز به همین دلیل شرکت‌های پالایشی با نزدیک شدن به تاریخ مجامع خود، نتوانسته‌اند صورت‌های مالی حسابرسی شده‌شان را منتشر کنند. دراین خصوص دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت از انتشار قیمت‌ها حداکثر تا امروز خبر داده است. ناصر عاشوری در گفت‌وگو با سنا گفته است، اکنون نزدیک به برگزاری مجامع شرکت‌های نفتی قرار داریم و انتظار ما از وزارت نفت این است هرچه زودتر قیمت نهایی نفت خام را در راستای سهولت کار شرکت‌های پالایشی در زمینه بررسی صورت‌های مالی خود و انتشار آنها در سایت کدال اعلام کند. وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای را برای تعیین تکلیف این چالش برگزار کردیم و وعده‌هایی برای ارائه قیمت نفت خام ظرف ۴۸ ساعت آینده داده شد؛ این در حالی است که تاکنون این اقدام انجام نشده و باعث ایجاد مشکل برای شرکت‌های پالایشی شده است. لازم به ذکر است، شرکت‌های پالایشی محصولات اصلی تولیدی خود را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل می‌‌دهند و مقدار فروش داخلی  و صادراتی آنها بعد از ارائه گزارش نهایی تسهیم فروش و صورتحساب‌های ارسالی شرکت پالایش و پخش، مشخص می‌‌شود.
همچنین این شرکت‌ها فرآورده‌های ویژه خود را نیز از طریق بازار و بورس کالا و انرژی به فروش می‌‌رسانند که بر اساس فروش قطعی و واقعی و میانگین ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما برآورد می‌کنند که با توجه به عدم اعلام مقدار فروش محصولات از طرف امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، شرکت‌ها نتوانسته‌اند صورت عملکرد قطعی خود را منتشر کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/10/613485/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها