حذف رانت در شرایط فعلی عاملی مهم در پایدارسازی بازار سرمایه

چرا هیچ نگرانی از ریزش و افت شدید در بازار وجود ندارد؟


رضا علوی
کارشناس بازار سرمایه
این روزها با رشد بیش از 20 درصدی شاخص کل بورس در سه ماهه اخیر شاهد آشتی مجدد سهامداران حقیقی با بازار سرمایه کشور هستیم.
همچنین افزایش حجم معاملات روزانه از سطوح کمتر از 3 هزار میلیارد تومان به بالای هشت هزار میلیارد تومان در روز، نشانی از بازگشت نسبی اعتماد و امیدواری به ادامه روند صعودی در ماه‌های آتی است.
اما برای اینکه ببینیم روند مثبت دربازار سرمایه ادامه دار است یا اینکه قیمت‌ها در جایی همانند دو سال گذشته که سهامداران را غافلگیر کرد و در روند‌های اکیداً صعودی یا نزولی غافلگیر می‌کند، باید به برخی از شاخص‌های بنیادی بیش از پیش توجه کرد. باتوجه به ارزشگذاری شرکت‌ها بر اساس مدل قیمت بر درآمد (P/E)، بررسی این شاخص می‌تواند مسیر روشنی پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دهد. به‌طور مثال در سال 1399، (P/E) متوسط بازار به عددهای فراتر از 20 رسیده که با توجه به وجود اوراق بدون ریسک 20 درصد و P/E معادل 5 برای این اوراق، این انحراف معنادار، نشان از بالا بودن ارزش بازاری بسیاری از شرکت‌ها داشت. این نسبت در شهریورماه گذشته برای نسبت قیمت به درآمد آتی (P/E forward) به عدد 8 رسیده بود و درحال حاضر این نسبت برابر 6 است. هرچند که هم‌اکنون در برخی از صنایع و شرکت‌ها شاهد (P/E forward) معادل کمتر از عدد 4 هستیم که با ثبات سایر شرایط، گزینه‌های مطلوبی برای سرمایه‌گذاری است. نکته مهمی که در بررسی این شاخص مشخص می‌شود آن است که حتی در صورت عدم رشد قابل ملاحظه در بازار سرمایه، نگرانی از ریزش قیمت‌ها و افت‌های شدید وجود ندارد و بازار در یک منطقه مناسب و قابل اطمینان برای سرمایه‌گذاری قرار دارد.
درحوزه کلان اقتصادی نیز رشد قیمت‌های جهانی خصوصاً قیمت نفت و فلزات و تقاضای بالای این محصولات به دلیل شرایط حاکم بر کشورها پس از پایان پاندمی و همچنین کاهش عرضه کشورهای درگیر جنگ، شرایط خوبی برای صادرات محصولات و مشتقات نفتی، فلزی و معدنی رقم زده که امیدواریم در آینده نزدیک، رونق بیشتری هم در این بخش نصیب صنعت و معدن کشور شود.
ثبات قیمت ارز و همچنین شرایط تورمی موجود که همیشه رابطه مثبتی با بازار دارایی‌ها دارد، از دیگر عواملی است که در تثبیت شرایط و روند مثبت کنونی مؤثر واقع شده است.
اما در کنار عوامل فوق، ریسک‌هایی نظیر قیمت گذاری‌های دستوری و تصمیمات شبانه سیاست‌گذاران اقتصادی می‌تواند بازار را به چالش بکشد. وجود یک استراتژی منطقی و میان مدت برای سرمایه‌گذاران یکی از اصول اساسی و اولیه جهت حضور در میدان‌های پولی و مالی بوده که در صورت عدم رعایت این مهم، بخشی از سرمایه‌هایی که باید صرف آبادانی این اقتصاد شود، ممکن است که ابزار رشد اقتصادی کشورهای دیگر را فراهم کند.
در این شرایط، با توجه به گسترش ابزارها و نهادهای مالی، بازار سرمایه می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند، به شرط آنکه قوانین عقلایی و سیاستگذاری مبتنی بر استراتژی از سوی تصمیم گیران اقتصادی رعایت شود. واقعی‌سازی اقتصاد و حذف رانت در شرایط کنونی، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند محرک اصلی اصلاحات اقتصادی و همچنین رونق پایدار بازار سرمایه شود. به‌نظر می‌رسد پس از عبور از این مرحله سخت و التیام تبعات تصمیمات، در پناه آرامش فضای اقتصادی کلان، شاهد شرایط پایدار در بازار سرمایه کشور باشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/10/613483/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها