واردات ۱.۵ میلیارد دلاری خودرو به بازار ارز فشاری وارد نخواهد کرد

مشکلی در تأمین ارز واردات خودرو نیست


بررسی‌های وزارت صنعت، نشان می‌دهد با توجه به افزایش صادرات غیرنفتی و مثبت شدن تراز تجاری کشور، مشکل خاصی برای تأمین ارز واردات خودرو در سال جاری وجود نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت از تصویب کلیات آیین‌نامه واردات خودرو در هیأت ‌وزیران خبر داد و گفت: روش‌های متعدد واردات خودرو در آیین‌نامه‌ای که هم ‌اکنون در مراحل نهایی تصویب قرار دارد، مشخص ‌شده است. در شرایط کنونی با توجه به اینکه تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است.
در آیین‌نامه پیشنهادی واردات خودرو به انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو توجه ویژه‌ای شده است. هم‌اکنون خودروهای اقتصادی که در سبد تولید خودروسازان قرار دارند از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و تولید آنها باید متوقف شود.
تمرکز به واردات خودروهای اقتصادی در راستای تأمین این نوع خودروها است که وضعیت مطلوبی در سبد محصولات شرکت‌های خودروسازی داخلی ندارد و در راستای حمایت از اقشار با درآمد متوسط و کم‌درآمد جامعه است.
بررسی‌های وزارت صنعت، نشان می‌دهد با توجه به افزایش صادرات غیرنفتی و مثبت شدن تراز تجاری کشور، مشکل خاصی برای تأمین ارز واردات خودرو در سال جاری وجود نخواهد داشت. همچنین بعد از گذار از دوره کرونا عملاً شاهد افزایش قابل توجه قیمت نفت و ارزآوری نسبتاً مناسب این حوزه برای تأمین نیازهای ارزی مرتبط با کالاهای اساسی مورد نیاز کشور نیز هستیم.
بر اساس ارزیابی انجام‌ شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت حداکثر نیاز ارزی برای واردات خودرو در سال جاری حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. با توجه به اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه در سامانه نیما، طی سال جاری تاکنون عرضه ارز بیش از تقاضا بوده است، می‌توان به اجرایی شدن طرح واردات خودرو برای ساماندهی بازار خودروی کشور امیدوار بود.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که سال گذشته بیش از۵۰ میلیارد دلار واردات از طریق مبادی رسمی کشور انجام‌ شده است و برنامه‌ریزی برای واردات حداکثر ۱.۵ میلیارد دلار خودروی خارجی برای تنظیم بازار آشفته خودرو عملاً فشار خاصی به بازار ارز نیز وارد نمی‌کند. البته یکی از اشکالاتی که هنوز در مسیر واردات خودرو باقی‌مانده، بحث واردات در قبال صادرات خودرو و قطعات است. با توجه به وجود ابهاماتی درخصوص وجود بازارهای جدی برای واردات قطعات و خودرو به نظر می‌رسد می‌توان به سمت راه‌حل‌های جایگزین در این مسیر حرکت کرد.
در همین زمینه اخیراً رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است، در برهه‌ای که تنظیم بازار خودرو به واسطه ارز با چالش جدی روبه‌رو است، به نظر می‌رسد واردات خودرو در قبال صادرات محصولات مزیت‌دار همچون تولیدات دانش‌بنیان، کارشناسی‌تر باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/8/613481/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها