«ایران» از آغاز به کار بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گزارش می‌دهد

160 میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری روی میز مذاکرات نمایشگاهی


گروه اقتصادی - بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز گذشته با حضور ۱۲۰۰ شرکت داخلی و ۴۴ شرکت خارجی یا نمایندگی شرکت‌های خارجی با شعار «نفت دانش‌بنیان، تولید ایرانی و صادرات جهانی» آغاز به‌کار کرد. این نمایشگاه بین‌المللی که در سال پس از تحریم امریکا، تقریباً خالی از شرکت‌های خارجی شده بود و در دوران همه گیری کرونا نیز برگزار نشد، امسال بار دیگر با استقبال شرکت‌های خارجی همراه بود. به گزارش «ایران»، علاوه‌بر بازگشت برخی از غرفه‌های شرکت‌های خارجی، مذاکرات برای عقد تفاهمنامه در حاشیه این نمایشگاه نیز در همان روز نخست شروع به کار نمایشگاه به چشم می‌خورد. برخی از تفاهمنامه‌ها نیز محرمانه بود. اما به‌صورت رسمی شرکت‌هایی از ۱۱ کشور جهان از جمله ایتالیا، اسپانیا، امارات، کره‌جنوبی، سوئیس، آلمان، اوکراین، آفریقای جنوبی و بلژیک در این نمایشگاه حضور داشتند. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیز با حضور مقامات داخلی و خارجی برگزار شد. رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، وزیر نفت و دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده گاز از جمله سخنرانان این آیین بودند.
مجلس آماده حمایت از نفت
رئیس مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: مجلس شورای اسلامی با افتخار به‌عنوان تسهیل‌گر و تنظیم‌گر برای تحول در صنعت نفت اقدام و خدمت خواهد کرد و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. محمدباقر قالیباف بابیان اینکه انتقال مستقیم پول به چرخه اقتصاد کشور در هر کجای دنیا تورم‌زاست، اظهار کرد: این کار نعمت منابع را به نقمت بدل می‌کند که امروز شاهد این امر هستیم. باور داریم منابع زیرزمینی متعلق به دولت‌ها نیست و به نسل امروز و آینده تعلق دارد، از این‌رو باید بدانیم که خام‌فروشی و مصرف کردن در هزینه جاری، مناسب نیست.
قالیباف همچنین عنوان کرد: همه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تقاضای نفت رو به افول بوده و تقاضا برای استفاده از گاز طبیعی افزایش یافته است که ضرورت دارد برای توسعه این صنعت تلاش کنیم. وی تصریح کرد: تجارت انرژی کشور هم‌اکنون مبتنی بر نفت خام است و نه گاز، گاز طبیعی به دلایل مختلف از جمله دور زدن تحریم بسیار مهم است، بنابراین باید جهت‌گیری تغییر کند و این سوخت پاک مبنای تجارت قرار گیرد. وی با بیان اینکه همواره خام‌فروشی را نقد می‌کنیم و می‌گوییم هزینه ‌کرد ۷۰ تا ۸۰ درصدی آن در هزینه‌های کشور بد است، اظهار کرد: بدتر از خام‌فروشی، خام‌اندیشی و حکمرانی نامناسب بر بخش انرژی است، در حقیقت باید به جای اینکه از خود نفت خام صیانت شود، از ثروت حاصل از نفت صیانت کنیم. قالیباف تأکید کرد: باید از ثروت حاصل از نفت صیانت کنیم نه از خود نفت‌خام. باید این ثروت را خوب نگهداری کنیم و توسعه دهیم. تجربه تلخ گذشته حساب ارزی مقابل چشمان ماست که چگونه پول را به آنجا بردیم، هزینه کردیم و نتوانستیم این ثروت بین‌نسلی را حفظ کنیم و افزایش دهیم.  رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی، بهبود تراز تولید و مصرف در حامل‌های انرژی و هدفمندکردن یارانه‌های انرژی، اشاره کرد و افزود: چالش‌های بزرگ امروز که مردم را هم به زحمت انداخته، این ناترازی در بخش‌های مختلف بودجه، بانک‌ها، انرژی چه در تولید و چه در مصرف است. امروز مجموع مصرف انرژی فسیلی کشور معادل بیش از ۵ میلیون بشکه در روز است که نشان از میلیاردها دلار (بیش از 150 میلیارد دلار) هزینه سالانه دارد.
وی با اشاره به ناعدالتی‌ها در مصرف، گفت: برخی در کشور ۲۰ برابر بقیه انرژی‌ مصرف می‌کنند در حالی که این سرمایه همه نسل‌ها در آینده است و عدالت در استفاده انرژی باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته قالیباف حداقل ۶۰ میلیارد دلار این میزان مصرفی را می‌توان اصلاح کرد.
دعوت از سرمایه‌گذاران
وزیر نفت نیز در این مراسم با تبیین مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: با توجه به نیاز سنگین صنعت نفت به سرمایه‌گذاری، از همه سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم. سرمایه‌گذاران خوب می‌دانند که با توجه به بحران انرژی، سرمایه‌گذاری در این بخش چقدر سودآور خواهد بود. جواد اوجی، دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل را اولویت اصلی وزارت نفت در شرایط کنونی برشمرد و تصریح کرد: در کل جهان هم چنین  است و صنعت نفت محل توسعه بسیاری از فناوری‌های نو است. در این راستا، وزارت نفت برنامه و احکام مورد نیاز برای تولید دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال در صنعت نفت را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه و تنظیم کرده است که ان‌شاءالله بزودی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. وزیر نفت محرک فعالیت بخش‌های مختلف پیمانکاری، سازندگان و ارائه‌دهندگان خدمات را موضوع مهم سرمایه‌گذاری دانست و جذب سرمایه را مسأله دوم مورد توجه صنعت نفت دانست.
وی در این باره عنوان کرد: تردید نداشته باشید که اگر در صنعت نفت به‌موقع سرمایه‌گذاری انجام نشود به‌طور حتم با کسری تراز تولید و مصرف انرژی در کشور روبه‌رو خواهیم شد، به همین دلیل ما برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این صنعت بزرگ برنامه‌های متنوعی تدوین کرده‌ایم.
امضای 16.7 میلیارد دلار قرارداد
وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۹ ماه نخست استقرار دولت سیزدهم این وزارتخانه موفق شده است با بهره‌گیری از توان هلدینگ‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی، ظرفیت مالی بانک‌ها همچنین مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی بیش از ۵۰ قرارداد و تفاهمنامه به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار امضا کند، گفت: اولویت این پروژه‌ها شامل توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز، جمع‌آوری گازهای مشعل، توسعه زنجیره ارزش پالایشگاهی و نیز بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی بوده است. اوجی با تأکید بر اینکه   اولویت ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود، افزود: همسو با این موضوع تلاشمان این است ۴۸ طرح کلان و اولویت‌دارِ نیمه‌تمام در صنعت نفت را تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلار تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم و در همین سال عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلار را آغاز کنیم. در همین حال، وزیر نفت به موضوع تحریم اشاره کرد و با بیان اینکه مقابله با تحریم‌ها و دیپلماسی قوی انرژی از اولویت‌های وزارت نفت است، گفت: در شرایط کنونی، صنعت نفت ایران در خط مقدم نبرد اقتصادی و مقابله با دشمنان قرار دارد. وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه با دیپلماسی فعال انرژی در ماه‌های گذشته فروش نفت افزایش و وصول درآمدهای آن با وجود سخت‌گیری بیشتر تحریم‌کنندگان صورت گرفته است، تصریح کرد: همچنین بازگشت ایران به مسیر تبادلات انرژی منطقه از طریق احیای سوآپ گاز، یافتن بازارهای جدید برای نفت و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و صدور خدمات فنی مهندسی فراهم شده است. اوجی با تأکید بر اینکه همکاری مؤثر با کشورهایی که پیش از این، ظرفیت‌های آنها مورد توجه قرار نداشت، از جمله کشورهای امریکای لاتین، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را در اختیار صنعت نفت و اقتصاد ملی ما قرار داده است، افزود: برای نخستین بار آرزوی چند ده ساله کارشناسان صنعت نفت برای در اختیار گرفتن پالایشگاه‌های فراسرزمینی از طریق دیپلماسی فعال انرژی محقق شده و بازارهای جدید و جذابی برای نفت و میعانات و فرآورده‌های نفتی ایران حاصل شده که در این زمینه به توفیق‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم که نشان‌دهنده اهتمام وزارت نفت بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در دنیا است.
ایران یکی از بهترین های انرژی
دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) نیز در این مراسم نیاز صنعت گاز به سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۵۰ را حدود 8.3 هزار میلیارد دلار بیان کرد و گفت: گاز طبیعی برای کشورهای در حال توسعه، سوختی برای حرکت به سوی توسعه پایدار است.
محمد حامل با ابراز خرسندی از بابت حضور در این نمایشگاه بیان کرد: این رویداد با بیش از ربع قرن سابقه، صنعت انرژی ایران را به‌عنوان یکی از بهترین و منعطف‌ترین صنعت‌ها در صحنه بین‌المللی معرفی کرده است. دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پایان با بیان اینکه گاز طبیعی به‌عنوان سوخت هیدروکربنی دارای سریع‌ترین رشد فزاینده در جهان شناخته شده است که ۲۶ درصد در دهه گذشته افزایش داشته و آینده روشن‌تری دارد، گفت: تازه‌ترین نسخه چشم‌انداز جهانی گاز تهیه‌شده از سوی جی‌ئی‌سی‌اف نشانگر آن است که گاز تا سال ۲۰۵۰ با سهم ۲۷ درصدی به سوخت شماره یک در ترکیب انرژی اولیه جهانی تبدیل خواهد شد و همراه با انرژی‌های تجدیدپذیر، بستر تولید برق را تشکیل خواهد داد. گفتنی است این نمایشگاه بین‌المللی تا 26 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و قرار است در جریان برگزاری آن تفاهمنامه‌ها و قراردادهای متعددی با شرکت‌های داخلی و خارجی منعقد شود. به این منظور، ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه‌های بالادستی در بخش نفت و گاز به شکل‌های مختلف در معرض مذاکره کنندگان قرار خواهد گرفت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/1/612720/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها