رئیس‌جمهور در بازدید سرزده از میادین توزیع اقلام با اشاره به طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها تأکید کرد

اجازه نخواهم داد مردم آسیب ببینند


گروه سیاسی/ «تا من زنده‌ام، اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها آسیب ببینند.» این جمله، پاسخ رئیس‌جمهور به صحبت‌های یک بانوی تهرانی است که روز گذشته به صورت رودررو و بی‌واسطه دغدغه‌های خود را درباره افزایش قیمت‌ برخی کالاها در بازار، با آیت‌الله رئیسی درمیان گذاشت. همین یک اقدام آیت‌الله رئیسی به تنهایی نشان دهنده یک تفاوت است؛ تفاوت میان رئیس‌جمهوری که «پس از اجرای یک طرح اقتصادی» خطاب به مردم می‌‌گوید «من هم تازه صبح جمعه متوجه شدم» و رئیس‌جمهوری که «از ابتدای اجرای طرح»  به میان آنان می‌‌رود و با گفتار و رفتار خود نشان می‌‌دهد  پای کار است و عرصه را رها نمی‌کند. پای کار بودن و عرصه را رها نکردن، به مثابه یک تفاوت عمده دیگر، پیش‌تر هم از سوی آیت‌الله رئیسی بیان شده بود. رئیس‌جمهور فروردین‌ماه در نشست مشترک دولت و مجلس، با اشاره به اینکه دولت با اراده و تصمیم جدی به دنبال انجام اقدامات شجاعانه بویژه در حوزه اصلاحات اقتصادی است، گفته بود: «در روند اجرای آن آمادگی داریم از آبروی خود هزینه کنیم.»
 حضور رئیس‌جمهور در میدان بهمن تهران
به گزارش ایرنا، روز گذشته رئیس‌جمهور بازدید میدانی و سرزده خود از فرایندهای بازار و تأمین نیازهای غذایی مردم را با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ در جنوب تهران آغاز کرد. آیت‌الله رئیسی در جریان این بازدید که طی آن مردم می‌‌توانستند بی‌واسطه نظرات و دغدغه‌های خود را با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور درمیان بگذارند، در پاسخ به یک بانوی تهرانی تأکید کرد: «تا من زند‌ه‌ام، به هیچ وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها آسیب ببینند.» رئیس ‌جمهور همچنین در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافته و ضمن گفت‌وگو با مردم از نزدیک در جریان وضعیت توزیع برخی کالاها و مشکلات مربوط به آن قرار گرفت. در این بازدیدها سید‌جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی،  رئیس‌جمهور را همراهی می‌‌کرد. آیت‌الله رئیسی پس از این بازدیدها در جلسه ستاد تنظیم بازار شرکت کرد که با حضور اعضای دولت و بقیه نهادها برگزار شد.
 بررسی سریع‌ درخواست‌ جاماندگان یارانه
رئیس‌جمهور پس از استماع آخرین گزارش‌ها از نحوه اجرای طرح ملی مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها از مسئولان مربوطه خواست به درخواست‌های معترضان عدم دریافت یارانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به شکل عادلانه و ضابطه‌مند، رسیدگی کنند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر جمعه در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون اول، وزرا و مسئولان دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، پس از استماع گزارش دستگاه‌های مختلف، نقش مردم را در همراهی با این طرح ملی ستودنی توصیف نمود و از همراهی آنها با نظام و بی‌توجهی به خواسته‌های معاندین و دشمنان انقلاب قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور رسیدگی عادلانه و ضابطه‌مند به درخواست‌های معترضان به عدم دریافت یارانه را یکی از مهمترین وظایف دستگاه‌های مسئول خواند و به مسئولان مربوطه دستور داد هرچه سریع‌تر، جاماندگانی را که استحقاق واقعی دریافت یارانه دارند، شناسایی و یارانه جبرانی برای آنها واریز شود. رئیسی بر ضرورت وجود شاخص‌های عادلانه در تعیین دهک‌ها برای دریافت یا عدم دریافت یارانه‌ها تأکید کرد و گفت: تمام رسالت و هدف اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، برقراری عدالت اقتصادی در کشور بوده است، لذا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه با شاخص‌های دقیق، استحقاق افراد را احراز نمایند و مراقب باشند در حق کسی اجحاف نشود.
رئیس‌جمهور با اشاره به کفایت حجم ذخایر کالاهای اساسی در کشور به دستگاه‌های متولی دستور داد نسبت به مدیریت بهینه توزیع کالا در اقصی نقاط کشور اقدامات لازم را به عمل آورند تا از هرگونه افزایش قیمت بالاتر از قیمت مصوب جلوگیری شود.
  ممنوعیت  افزایش قیمت بدون مجوز
علاوه بر برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار که روز گذشته و با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، پنجشنبه گذشته نیز جلسه ستاد تنظیم بازار در ۲ نوبت صبح و عصر به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و اعضا آخرین وضعیت تأمین، توزیع و نظارت بر بازار را مورد بررسی قرار دادند. در این جلسه همچنین مقرر شد ساعت کاری میادین میوه‌وتره‌بار افزایش پیدا کند و در نوبت عصر روز جمعه نیز فعال باشند تا مردم دغدغه‌ای برای خرید و تأمین نیازهای خانوار نداشته باشند.در ادامه این جلسات گزارشی از برخی کمبودها و آسیب‌های رصد شده درخصوص محدودیت‌های موردی در برخی استان‌ها و تعدادی از شهرستان‌ها همزمان با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها ارائه و تصمیمات لازم برای تسریع در رسیدگی و رفع این مسائل اتخاذ شد. همچنین مقرر شد بدون مجوز سازمان حمایت و بدون تأیید ستاد تنظیم بازار هیچ افزایش قیمتی در بازار اتفاق نیفتد و بازرسی‌ها و نظارت‌ها در سطح بازار جهت جلوگیری از گرانفروشی تشدید شود.
 بازدید از سامانه تلفنی رسیدگی به سؤالات
معاون اول روز گذشته همچنین با حضور در مؤسسه نیکوکاری «رعد الغدیر» از بخش‌های مختلف سامانه تلفنی ۶۳۶۹ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این مرکز به منظور رسیدگی به شکایات و سؤالات مردمی در اجرای طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» مستقر است، بازدید کرد. وی همچنین به تماس تلفنی چند تن از هموطنان که با این سامانه تلفنی تماس گرفته بودند، پاسخ داد.
 به همه مشمولین یارانه تعلق می‌گیرد
مخبر پس از این بازدید اظهار کرد: پس از اجرای این طرح ضریب جینی در کشور وضعیت مناسبی پیدا می‌‌کند و در کنار این مهم سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی و نرخ بالای تورم به دلیل تزریق یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به جامعه ایجاد می‌‌شد که پس از اجرای طرح  مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها  شاخص‌های اقتصادی کشور بهبود می‌‌یابد. وی افزود: تقریباً ۷دهک از جامعه از این طرح منتفع می‌‌شوند چراکه بیش از هزینه‌ای که به آنان تحمیل می‌‌شود، به آنان پرداخت شده و دولت به دنبال اصلاح شاخص‌های اقتصادی کشور است تا ضمن پایین آوردن نرخ تورم، با پرداخت یارانه‌ها قدرت خرید را افزایش دهد. مخبر تصریح کرد: نباید یک نفر یا یک خانواده داشته باشیم که مستحق دریافت یارانه باشند و به دلیل دیوان‌سالاری نتوانند یارانه دریافت کنند و دولت مصمم است در حداقل زمان ممکن این کار را انجام دهد. وی گفت: هر زمانی که تشخیص داده شود یارانه به کسی تعلق می‌‌گیرد، یارانه و همه معوقاتش پرداخت می‌‌شود.
بازدید از انبار کالاهای اساسی
معاون اول رئیس جمهور همچنین عصر دیروز با حضور در شهرستان رباط کریم از مجتمع انبارهای کالاهای اساسی و سیلوی ۱۲۰ هزار تنی شهید مدرس شرکت بازرگانی دولتی ایران بازدید کرد. محمد مخبر در این بازدید تأکید کرد: هیچ‌گونه کمبودی در حوزه اقلام و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت کالاهای اساسی در منطقه و کشورهای جهان با مشکلات اساسی روبه‌رو شده است اما به دلیل پیش‌بینی‌ها و تأمین مالی مورد نیاز توسط دولت سیزدهم و با تلاش‌های شبانه‌روزی برای خرید کالاهای اساسی مردم، هیچ مشکلی در کشور در زمینه ذخیره‌سازی و انبار این کالاها وجود ندارد و ذخایر بسیار خوبی از کالاهای اساسی و محصولات وابسته به آنها در انبارها موجود است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/1/612714/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها