استقبال رسمی رئیس‌جمهور از امیرقطر و برگزاری نشست دوجانبه

عزم و اراده تهران و دوحه برای توسعه ارتباطات


گروه سیاسی/  «سفر قبلی شما به دوحه بسیار مهم و اثرگذار بود و تاریخ روابط دو کشور را باید به قبل و بعد از آن سفر تقسیم کرد.» این اظهارنظر «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر خطاب به آیت‌الله رئیسی بود که پنجشنبه گذشته در مذاکرات دوجانبه‌ عنوان شد. سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قطر اسفندماه سال گذشته انجام شد و پنجشنبه گذشته، حدود سه ماه بعد، امیر قطر در رأس هیأتی عالی‌رتبه راهی تهران شد، سفری که طی آن، شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی و آیت‌الله رئیسی، با مرور جداگانه تمامی توافق‌های صورت گرفته در سفر اسفندماه گذشته رئیس‌جمهور به قطر، میزان پیشرفت هر یک را مورد بررسی قرار داده و بر لزوم پیگیری تا حصول نتیجه تمامی این توافق‌ها تأکید کردند.
همکاری برای مقابله با چالش‌های منطقه
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مذاکره دوجانبه آیت‌الله رئیسی و امیر قطر پس از برگزاری استقبال رسمی در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد انجام شد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار، با اشاره به سفر موفق خود در اسفند ماه سال گذشته به دوحه، روابط دو کشور را برادرانه توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران، دوستی خود را در روزهای سخت به دوستان و برادرانش از جمله کشور دوست و برادر قطر، اثبات کرده است. رئیس‌جمهور با تأکید بر ظرفیت‌های ایران و قطر برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، تصریح کرد: ظرفیت دو کشور نه تنها می‌تواند در خدمت توسعه روابط فی‌مابین باشد بلکه می‌تواند بستری برای مقابله با چالش‌های موجود در منطقه باشد.آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و قطر افزود: بخشی از توافق‌های ما در سفر به قطر اجرایی شده و در این دیدار برای تحقق حداکثری آن گفت‌و‌گو و تصمیم‌گیری می‌کنیم. توسعه همکاری‌های دو کشور بویژه در حوزه‌های گردشگری، ترانزیت، همکاری‌های بندری و دریایی، انرژی و نیز افزایش همکاری‌ها تجاری و سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده عزم و اراده تهران و دوحه برای توسعه ارتباطات بین دو کشور است.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و مزیت‌های بی‌نظیر جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ایران زمینه‌ساز توسعه همگرایی منطقه‌ای و امنیت و رفاه برای ملت‌های منطقه است، اظهار کرد: ما خواهان پایان محاصره یمن، ثبات و حکومت قدرتمند در عراق، خروج اشغالگران از سوریه و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم. آیت‌الله رئیسی افزود: فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام است و هرچه سریع‌تر باید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین متوقف شود.
قدرت ایران به نفع ثبات منطقه است
شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران، اظهارکرد: سفر قبلی شما به دوحه بسیار مهم و اثرگذار بود و تاریخ روابط دو کشور را باید به قبل و بعد از آن سفر تقسیم کرد و ما به‌طور جدی خواهان اجرایی شدن همه توافق‌های آن سفر و گسترش روابط دو کشور بویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی هستیم. امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر در بسیاری از مسائل منطقه‌ای مواضع همسو و یکسان دارند، اظهارکرد: آماده‌ایم در زمینه مسائل سوریه، عراق، فلسطین، یمن و افغانستان به توسعه همکاری‌ها ادامه دهیم. شیخ تمیم بن حمد با اشاره به نقش مهم ایران درخصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای، افزود: حفظ امنیت و کرامت ملت‌های منطقه و حق تعیین سرنوشت خودشان ضروری است و دخالت‌های خارجی عامل برهم زدن اوضاع زندگی در برخی کشورهای منطقه شده است. امیرقطر با تأکید بر اینکه قدرت ایران به نفع امنیت و ثبات منطقه است، به لزوم لغو تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: ایران بیش از ۴۰سال است که در مقابل انواع هجمه‌ها و فشارها ایستادگی کرده و اکنون به اعتراف خود غربی‌ها، این ایران است که در این مبارزه پیروز شده است. رئیسی و امیرقطر همچنین در این دیدار با مرور جداگانه تمامی توافق‌های صورت گرفته در سفر اسفندماه گذشته رئیس‌جمهور به قطر، میزان پیشرفت هر یک را مورد بررسی قرار داده و بر لزوم پیگیری تا حصول نتیجه تمامی این توافق‌ها تأکید کردند.
تلاش برای تسریع در نتیجه دادن توافق‌ها
آیت‌الله رئیسی همچنین در نشست خبری مشترک با امیرقطر نیز با بیان اینکه در مذاکرات دوجانبه علاوه‌بر گسترش روابط بین ایران و قطر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی، گردشگری و انرژی بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور نیز تأکید شد، اظهارکرد: دو طرف بر تسریع در به نتیجه رسیدن توافق‌های انجام شده در اسفند ماه گذشته تأکید کرده‌اند.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران و قطر بر این نکته که دخالت کشورهای خارجی و غربی‌ها در منطقه نه تنها امنیت‌ساز نیست بلکه برای امنیت منطقه مضر نیز خواهد بود، اتفاق نظر دارند، اظهارکرد: در گفت‌و‌گو با امیرقطر همچنین بر این نکته تأکید داشتیم که محاصره یمن باید هر چه سریع‌تر رفع شود. ایران و قطر باور دارند که این فقط مردم یمن هستند که می‌توانند برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند.
تسلیت شهادت خبرنگار الجزیره به امیرقطر
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دو طرف در گفت‌و‌گوهای خود تأکید کردند که مردم افغانستان باید دولتی فراگیر داشته باشند، آزادی فلسطین و قدس شریف و شکسته شدن محاصره مردم غزه را از دیگر محورهای مذاکرات برشمرد و تأکید کرد: همچنین جنایات هولناکی که از سوی رژیم صهیونیستی انجام می‌شود باید پایان بپذیرد. در همین خصوص شهادت خانم شیرین ابوعاقله را به خانواده ایشان و امیرقطر و دیگر همکاران ایشان در شبکه الجزیره تسلیت عرض می‌کنم. یقین داریم اینگونه جنایات به هیچ عنوان نمی‌تواند برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز باشد بلکه نفرت عمومی را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی بیش از پیش خواهد کرد.
وی ادامه داد: این رخداد را نه فقط به خبرنگاران شبکه الجزیره، بلکه باید به همه خبرنگاران در سراسر عالم تسلیت بگوییم که یک خبرنگار آزاد، با ظلم رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و امروز جامعه خبرنگاران و رسانه‌ها از سویی باید به خود ببالند که صدای مظلومیت مردم فلسطین را به عالم مخابره کردند و از طرف دیگر بدانند که این جنایات پایدار نخواهد بود.
اختلافات در منطقه راهی جز گفت‌و‌گو ندارد
امیرقطر نیز در این نشست خبری با بیان اینکه اینجا هستم تا تأکید کنم هر چه بیشتر به‌دنبال تقویت این روابط و پیشبرد آن هستیم، افزود: علاوه‌بر گفت‌و‌گو در خصوص مسائل دوجانبه، بر این نکته تأکید کردیم که حل اختلافات در منطقه راهی جز گفت‌و‌گو ندارد و در این خصوص با آقای رئیس‌جمهور اتفاق نظر داشتیم.
«شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» افزود: طرفین در گفت‌و‌گوی خود تأکید کردند که درگیری‌هایی که در منطقه وجود دارد باید از طریق گفت‌و‌گوی سازنده و راه‌حل‌های عادلانه و جامع حل و فصل شود. موضوع اصلی بحث فلسطین بود، همچنان که در خصوص سوریه و عراق گفت‌و‌گو داشتیم. شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی با تسلیت به خانواده خانم شیرین ابوعاقله که از سوی نیروهای رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، اظهار داشت: تأکید می‌کنیم که مرتکبان این جنایت باید مجازات شوند و جهان نباید با این حادثه بر اساس معیارهای دوگانه برخورد کند. امیرقطر در ادامه تصریح کرد: همواره نگاه مثبتی به گفت‌و‌گوهای وین داشته‌ایم، چون باور داریم که گفت‌و‌گو راه‌حل این مسأله است.وی همچنین درباره برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال در کشورش اظهار کرد: از همه ایرانیانی که علاقه‌مند هستند در این رویداد حضور پیدا کنند و از نزدیک شاهد مسابقات تیم ملی کشورشان باشند، استقبال می‌کنیم و به همه خوش‌آمد می‌گوییم. از جناب آقای رئیس‌جمهور و مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک‌هایی که برای موفقیت برگزاری جام‌جهانی به ما کردند، تشکر می‌کنم.
تأکید امیرقطر بر تسهیل صدور ویزا برای تماشاگران ایرانی
پنجشنبه گذشته، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در فرودگاه از امیر قطر استقبال کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، مخبر در دیدار با امیرقطر  خواستار توجه به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور شد.وی توسعه روابط بانکی و اقتصادی را در راستای همکاری دو کشور بااهمیت برشمرد و گفت: توسعه روابط بانکی و تجاری میان ایران و قطر می‌تواند به تسهیل روابط و مراودات تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور کمک کند. شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیرقطر نیز با اشاره به زمان برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک، گفت: از مسئولان طرف قطری خواسته‌ام با شناسایی زمینه همکاری‌های دو کشور، بسترسازی لازم را انجام دهند تا به سطح مطلوبی از مناسبات اقتصادی فیمابین دست پیدا کنیم.وی از تسهیل فرایند صدور ویزا برای تماشاگران ایرانی علاقه‌مند به حضور در جام‌جهانی قطر خبر داد و با اشاره به سفر هیأت قطری به کیش به منظور همکاری با ایران در زمینه برگزاری جام جهانی، از پیشنهادات و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه قدردانی کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/2/612699/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها