گزارش «ایران» از وضعیت عرضه روغن خوراکی در بازار

تزریق آرامش به بازار با ورود 120 هزار تن روغن


میزان استفاده روغن در استان سیستان و بلوچستان 10 برابر بیشتر از نیاز واقعی  است

نفیسه امامی
خبرنگار
با اعلام رسمی تغییرات قیمتی چهار قلم کالای اساسی، مراجعات زیادی از سوی مردم به فروشگاه‌ها برای خرید برخی اقلام از جمله روغن طی دو روز گذشته افزایش پیدا کرد و باعث ازدحام در فروشگاه‌ها شد درحالی‌که بارها دولت این اطمینان را داده که هیچ کمبودی در تأمین اقلام اساسی وجود ندارد و روغن هم با نرخ جدید در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و مشکلی هم در این حوزه نیست. رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گوی ویژه خبری با تأکید بر اینکه کمبودی در موجودی کالا در کشور وجود ندارد، گفته است: «چند روزی کمبود روغن و اختلال خواهیم داشت که بسرعت برطرف خواهد شد.»
مصرف روزانه روغن در کشور نزدیک به چهار هزار تن است اما در شرایط فعلی به علت جلوگیری از ایجاد هرگونه کمبود در مصرف روغن و افزایش عرضه روغن نباتی در فروشگاه‌های سراسر کشور، تولید روغن نباتی با قیمت جدید در کارخانجات آغاز شد و از پنجشنبه 4 هزار تن، جمعه 3هزار و 500 تن و روز شنبه 5 هزار تن روغن به تولید می‌رسد. از سوی دیگر ۱۲۰ هزار تن روغن وارد کشور شده که با تغییر قیمت و با قیمت جدید وارد بازار می‌شود.
براساس قیمت‌های مصوب اعلام شده، قیمت روغن نباتی 810 گرمی آفتابگردان 63 هزار تومان، روغن نباتی 810 گرمی سرخ کردنی 62 هزار تومان، روغن مایع مخلوط ۱۳۵۰ گرمی ۱۰۱ هزار تومان و روغن ۴.۵ کیلویی نیمه جامد ۳۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و قرار است بر همین معیار توسط کارخانجات روغن نباتی سراسر کشور تولید و توزیع شود.
اختصاص ارز ترجیحی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی از سال 97 باعث شد قیمت این اقلام در کشور به پایین‌ترین رقم برسد و تفاوت قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج از کشور زمینه‌ای را فراهم آورد تا بخشی از کالاهای اساسی به کشورهای همسایه قاچاق شود که یکی از اصلی‌ترین این اقلام روغن خوراکی بود. به‌عنوان نمونه نیاز استان سیستان و بلوچستان حدود ۵ هزار تن روغن در هر ماه است اما این استان تا آخر بهمن ماه سال قبل حدود ۵۰ هزار تن روغن دریافت کرده که نشان دهنده مصرف ۱۰ برابر بیشتر از نیاز این استان مرزی است.
متأسفانه قاچاق بی‌رویه روغن به کشورهای همسایه باعث به هدر رفتن منابع ارزی کشور شده و به‌عنوان مثال یک بطری روغنی که در کشور ما به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شد، در کشور پاکستان به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. فاصله تفاوت قیمت روغن در داخل و خارج از مرزها به اندازه‌ای زیاد است که هزینه یک تن روغن بسته‌بندی شده در داخل ٨۵٠ دلار است اما در خارج از مرزها فقط قیمت خام آن ٢۵٠٠ دلار است. طبیعی است که این اختلاف بالای هزینه‌ها انگیزه قاچاق را بسیار افزایش داده است.
ارز ترجیحی با هدف حمایت از اقشار مختلف جامعه، فقط حدود ۳۰ درصد از کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی را پوشش می‌داد و بخش عمده‌ای از کالاهای وارد شده یا در خارج از شبکه توزیع می‌شد و یا مشمول احتکار و قاچاق می‌گردید، بنابراین در مقطع فعلی برای حفظ منابع ارزی کشور بهترین راهکار حذف سریع‌تر ارز ترجیحی بود.
در شرایطی که با قیمت‌های جهانی با بروز جنگ میان روسیه و اوکراین و کمبود دانه‌های روغنی نابسامانی را به بازار جهانی مواد غذایی وارد کرده است، بسیاری از فروشگاه‌ها در داخل قیمت‌های قبلی روغن نباتی را مخدوش کرده و کالا را با قیمت‌های دلخواه به مردم عرضه می‌کنند. در این شرایط که بازار روغن با قاچاق گسترده و سوء‌استفاده گران و محتکران داخلی روبه‌روست، آزادسازی نرخ روغن و پرداخت یارانه به طور مستقیم به انتهای زنجیره مصرف، بهترین راهکار در بهره‌مندی از منابع ارزی کشور به نفع مردم محسوب می‌شود اما پرهیز از رفتارهای هیجانی توسط مردم را برای خرید بیش از نیاز اقلام اساسی در این برهه خاص می‌طلبد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/9/612693/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها