«ایران» از وضعیت بازار مرغ پس از اصلاح ارز ترجیحی گزارش می‌‌دهد؛

آرامش بازار مرغ از امروز


بازار از امروز (‌شنبه) با توزیع مناسب و فراوان، آرام می گیرد

امین محمودی
 خبرنگار
با اعلام خبر اصلاح ارز ترجیحی و اعلام قیمت جدید ۴ قلم کالای اساسی روغن، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی از سوی ستاد تنظیم بازار، بازار این کالاها به یکباره در 2 روز آخر هفته گذشته با نوسانات زیادی روبه‌رو شد به طوری که با عدم عرضه مرغ در میدان بهمن در بسیاری از فروشگاه‌های تره‌بار و خرده فروشی‌ها مرغ نایاب شد به همین دلیل صف‌های عریض و طویلی برای خرید آن تشکیل شد. هم اکنون قیمت مرغ با اصلاح ارز ترجیحی به 59 هزار و 800 تومان رسیده؛ این در حالی است که قیمت این محصول در اواسط سال گذشته با تصویب ستاد تنظیم بازار 31 هزار تومان شده بود و عمده دلیل تشکیل این صف‌ها در کشور برای خرید مرغ کیلویی 38 هزار تومانی در بازار بود. دولت اعلام کرده بود که تولیدکنندگان باید بتدریج قیمت محصولات خود را بالا ببرند چون مرغداران، نهاده‌های دامی خود را با ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند و طبیعتاً باید مرغ خود را نیز با قیمت‌های قبلی و یا اندکی افزایش به فروش برسانند. این در حالی بود که دلیل عمده نوسانات دو روز گذشته بازار مرغ امتناع مرغداران از فروش مرغ‌های خود و عرضه آنها به بازار بود. با این حال به نظر می‌‌رسد بازار مرغ طی روزهای آینده با عرضه کافی آرام شده و دیگر شاهد نوسان در این بازار نباشیم.
 مشخص نیست بخشی از  مرغ‌های تولید شده کجا رفته است
حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی درباره افزایش قیمت مرغ و کمبود عرضه آن در روزهای گذشته اظهار داشت: صبح روز پنجشنبه، حجم تقاضا برای مرغ بسیار بالا بود. وی با بیان اینکه مرغ از استان‌هایی که تأمین کننده مرغ تهران هستند وارد این استان شده است، افزود: استان‌های تأمین‌کننده، به تعهدات خود در زمینه تأمین مرغ تهران عمل کرده‌اند اما هم تقاضا زیاد بود و بخشی از مرغ‌های عرضه شده بسرعت جذب شد و هم مشخص نیست بخشی از این مرغ‌ها کجا رفته است؟ اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت جدید مرغ اعلام و تصویب شده است، اظهار امیدواری کرد از امروز عرضه این کالا به اندازه کافی باشد و کمبودی در بازار نداشته باشیم و مرغ مورد نیاز به طور کامل تأمین شود. وی تصریح کرد: این اطمینان را می‌دهیم که هم اکنون برای تأمین مرغ مورد نیاز کشور مشکلی نداریم و به اندازه کافی مرغ تأمین شده است. اتحادیه مرغداران کشور هم با همکاری مرغداران نسبت به تأمین مرغ مورد نیاز مردم اهتمام خود را به کار خواهند بست. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی هم گفت: روزانه هزار تا هزار و ۲۰۰ تن مرغ در تهران و ۷ هزار تن در سطح کشور توزیع می‌شود و حجم توزیع آن در تهران نسبت به قبل تغییری نداشته است. چنانچه اگر مرغی به بازار عرضه نمی‌شود، دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند.  
مرغ به اندازه کافی تولید شده است
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد، گفت: مرغ، تخم مرغ، شیر و روغن به اندازه کافی در کشور تولید می‌‌شود. ساداتی نژاد ادامه داد: مردم مطمئن باشند کالاها به اندازه کافی هست و هیچ کمبودی وجود ندارد به طوری که در ماه اسفند و فروردین۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و تا پایان اردیبهشت ماه هم به ۱۳۰ میلیون قطعه خواهیم رسید.  به گفته وی، در ماه اردیبهشت به دلیل مازاد تولید، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ مازاد کرد. بیش از ۲۰ هزار تن مرغ مازاد خرید داشتیم. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه  هیچ مشکلی در کشور از بابت تولید وجود ندارد، گفت: فقط به دلیل تغییر نرخ صف های مرغ در کشور ایجاد شد.
بازدید رئیس جمهور از یک مرکز اصلی توزیع مرغ و گوشت
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز با حضور در میدان بهمن تهران با مردم به گفت‌وگو پرداخت،  در این بازدید همچنین سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی رئیس جمهور را همراهی می‌‌کرد. حضور در یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ و گوشت در جنوب تهران، بازدید از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرکز شهر و شرکت در جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور اعضای دولت و سایر نهادها از جمله برنامه‌های صبح دیروز رئیس جمهور بود،  به همین دلیل به نظر می‌‌رسد دولت تأکید زیادی بر آرامش در بازار کالاهای اساسی دارد.
قیمت مصوب مرغ در سراسر کشور
عطاءالله حسن زاده، عضو هیأت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور اظهار داشت: در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، حداکثر قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده 59 هزار و 800 تومان تعیین شد. وی افزود: قیمت مرغ زنده در مرغداری 40 هزار تومان و مرغ در کشتارگاه 56 هزار تومان است که این قیمت‌ها ممکن است بر اساس شرایط بازار تغییراتی داشته باشد.  



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/9/612692/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها